پژوهشگران هلندی اعلام کردند: با وجودی كه تنش و استرس در نیمه اول دوران بارداری می‌تواند نامطلوب و مضر باشد اما نمی‌تواند باعث تشدید فشار خون بالا در بارداری و یا افزایش خطر سقط جنین شود.

به گزارش سلامت نیو زبه نقل ازایسنا، این متخصصان خاطرنشان كردند؛ اگرچه استرس بسیار زیاد نیز برای زنان باردار مفید نیست ولی زنان بارداری که در این دوران استرس شغلی یا انواع خاصی از استرس را تجربه می‌كنند، نباید نگران بالا رفتن فشار خون خود باشند.

دکتر کارلین ولبرگت از مرکز پزشکی آکادمیک در آمستردام و دستیاران وی در این رابطه اظهار داشتند كه افزایش فشار خون دوران بارداری ممکن است به جنین و مادر آسیب برساند.

این پژوهشگران در مقاله چاپ شده در نشریه بین‌المللی زنان و زایمان یادآور شدند كه خطرات اصلی دوران بارداری عبارت از چاقی، افزایش فشار خون و سن بالای مادر هستند.

با اینکه دلیل بروز این مشکلات در دوران بارداری هنوز نامشخص است، ولی متخصصان معتقدند که باید از بروز این مشکلات به طور جدی جلوگیری کرد.

در این تحقیق پژوهشگران هلندی با بررسی 3 هزار و 679 زن باردار که در دوران اولیه بارداری بودند دریافتند كه 4/4 درصد از آنها به فشار خون دوران بارداری دچار شدند.

به همه شرکت کنندگان در مطالعه پرسشنامه‌ای داده شد که وجود سطوح استرس را در مدت 24 ساعت در آنان مورد بررسی قرار می‌داد.

محققان دریافتند: بین سطوح مختلف استرس کاری، اضطراب، اضطراب مرتبط با بارداری یا افسردگی و خطر ابتلا به فشار خون دوران بارداری ارتباط معنی داری وجود ندارد.

با این حال متخصصان می‌گویند كه افزایش استرس در زنان با افزایش احتمال زایمان پیش از موعد در ارتباط است و از این رو زنانی که حین دوران بارداری استرس کمتری دارند، كمتر با خطر تولد نوزاد نارس مواجه هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha