سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1033

بر اساس بند «و» تبصره 14 لایحه بودجه سال 86 دولت اجازه خواهد داشت معادل 5 درصد قیمت هر نخ سیگار تولید داخل و 10 درصد قیمت سیگار وارداتی را افزایش دهد كه درآمد حاصل از اقدام فوق پس از واریز به درآمد عمومی در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار خواهد گرفت تا به منظور توسعه مبارزه با دخانیات از طریق حمایت از مراكز مشاوره‌ای و درمانی غیردولتی ترك مصرف مواد دخانی، نوسازی و تكمیل شبكه بهداشتی، كمك به تحقیقات موسسه‌های دولتی و غیردولتی در مورد بیماری‌های ناشی از استعمال سیگار، كنترل بیماری‌های سل و سرطان و بیماری‌ ریوی از طریق درمان و تامین داروی مورد نیاز، شناسایی بیماری‌های دیابتی و پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروقی و نیز از طریق سازمان تربیت بدنی به منظور احداث و تكمیل طرح‌های تملك دارایی‌های سرمایه‌ای و توسعه فعالیت‌های ورزشی هزینه شود.

سیگاری‌ها تشویق می‌شوند
اگرچه از متن این پیشنهاد چنین به نظر می‌رسد كه دولت با این اقدام قصد مبارزه با دخانیات را دارد اما نگاهی به واقعیات موجود می‌رساند كه سیگار در سال آینده به واقع ارزان‌تر از سال جاری در اختیار سیگاری‌ها قرار خواهد گرفت، چرا كه سازمان مدیریت در تدوین بودجه، نرخ تورم سال 86 را
11 درصد در نظر گرفته است كه با این وجود، رشد قیمت سیگار كمتر از رشد تورم خواهد بود و در واقع سیگار به قیمت ارزان‌تری در اختیار سیگاری‌ها قرار خواهد گرفت. با این تصمیم، دولت عملاً از یك سو توانسته است درآمدهای خود را از محل فروش سیگار افزایش داده و از طرف دیگر، با كاهش قیمت واقعی سیگار در مقایسه با سال جاری (به لحاظ تورم و با احتساب قیمت‌های واقعی نه اسمی) تقاضای خرید سیگار را افزایش می‌دهد كه از این طریق نیز درآمدهای دولت با رشد مواجه خواهد شد.
در همین حال، رئیس انجمن مبارزه با دخانیات در گفت‌وگو با «تهران امروز» اعلام كرد: این بند از لایحه بودجه 86 مغایرت اساسی با «قانون جامع كنترل دخانیات» دارد كه در سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در صورتی كه این موضوع به تصویب برسد، در واقع باید پذیرفت قیمت سیگار كاهش یافته است.
مسجدی افزود: بر اساس این قانون، دولت موظف است برای كاهش استعمال و مبارزه با دخانیات، سالانه حداقل 10 درصد نرخ سیگار را در كشور افزایش دهد و در صورتی كه تورم بیش از 10 درصد باشد، این افزایش قیمت نیز بالاتر از 10 درصد خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه افزایش قیمت سیگار بهترین راهكار جلوگیری از استعمال دخانیات نیست، گفت: در دنیا راهكارهای متعددی برای مبارزه با استعمال دخانیات مد نظر قرار می‌گیرد اما افزایش قیمت آسان‌ترین و اثرگذارترین راه است به طوری كه بر همین اساس در 5/1 سال گذشته در امارات قیمت سیگار 3 برابر شده و فرانسه 80 درصد بر قیمت سیگار خود افزوده است و هر ساله نیز قیمت سیگار را افزایش می‌دهد.
وی با بیان این كه افزایش قیمت سیگار در داخل به تنهایی نمی‌تواند مفید واقع شود، تصریح كرد: در صورتی كه همزمان با افزایش قیمت سیگار، جلوی قاچاق این كالا به كشور گرفته نشود، رشد قیمت‌ها فقط به كاهش درآمدهای دولت منجر خواهد شد ولی از مصرف كم نخواهد كرد.
گفتنی است در 7 ماه نخست سال جاری میزان قاچاق سیگار در كشور 12 درصد بوده و از ۳۱/۵ میلیارد نخ سیگار مصرف شده در كشور، 6/6 میلیارد نخ تولید داخلی، هفت میلیارد نخ تولید مشاركتی (دو كشور)، ۱۴/۳ میلیارد نخ واردات رسمی و بقیه قاچاق بوده است. بر اساس آمارهای رسمی ۱۰ میلیون نفر در كشور سیگاری هستند و ارزش سیگارهای مصرفی در سال جاری در ایران 10هزار میلیارد ریال خواهد شد. رئیس انجمن مبارزه با دخانیات كشور گفت: بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، به ازای هر 10 درصد افزایش قیمت سیگار، میزان مصرف در بین اقشار ضعیف و با درآمد پایین حدود 8 درصد كاهش می‌یابد ولی میزان كاهش در بین اقشار با درآمد بالا متفاوت است كه تقریباً در ایران نیز همین روند وجود دارد.
وی با اشاره به این كه چند سال است شركت دخانیات مصرف سالانه سیگار را 54 تا 55 میلیارد نخ در سال اعلام می‌كند، اظهار داشت: این آمار به نظر
غیر منطقی می‌رسد، زیرا با توجه به رشد جمعیت جوان كشور، آمار یاد شده باید هر ساله افزایش محسوسی داشته باشد.
مسجدی گفت: در حال حاضر قیمت هر بسته سیگار در انگلستان حدود 5 پوند و در ایران كمتر از یك دلار است و بر خلاف آنكه همواره كالا از مناطق ارزان قیمت به مناطق دارای قیمت بالاتر قاچاق می‌شود، در ایران همچنان سیگار از كشورهای با قیمت بالاتر به داخل قاچاق می‌شود. وی تصریح كرد: آمار دقیقی از مرگ و میر ناشی از استعمال سیگار در كشور وجود ندارد، اما در تركیه كه كشور همسایه ما و دارای جمعیتی مشابه ایران است، سالانه 100 هزار نفر در اثر استعمال دخانیات می‌میرند كه این رقم در ایران حدود 50 هزار نفر تخمین زده می‌شود.
جهانبخش امینی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص افزایش قیمت سیگار بر اساس بودجه سال 86 گفت: آنچه در بودجه سال آینده به آن اشاره شده است، مربوط به رشد قیمت فروش دولت است كه این افزایش قیمت با اعمال سود واسطه‌ها به بیش از این رقم می‌رسد.
وی افزود: در نظر داریم این رشد قیمت صرف خدمات بهداشت و درمان شود. گفتنی است ایران یازدهمین واردكننده سیگار در دنیاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha