دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10330

دانشمندان سنگاپوری طی مطالعات خود در زمینه تاثیرات چای روی فعالیت‌های مغزی دریافته‌اند كه چای برای مغز مفید است.

این دانشمندان اعلام كردند كه نوشیدن حتی یك فنجان چای در روز با كاهش سرعت تحلیل رفتن سلول‌های مغزی و نیز هوشیار نگه داشتن مغز تا سنین سالخوردگی برای مغز مفید است.

این مطالعات طی چهار سال صورت گرفته است. پروفسور نگ تزه پین از دپارتمان روانپزشكی دانشگاه ملی سنگاپور كه در این تحقیق شركت داشته اظهار داشت كه هر نوع چای می‌تواند این تاثیر مثبت را داشته باشد.

چای نوشیدنی ارزان و غیر سمی است كه به میزان بسیار زیادی مصرف می‌شود.

دانشمندان این دانشگاه دریافتند كه كاتچینز یك تركیب طبیعی در چای است كه از سلول‌های مغزی در برابر پروتئین آسیب رسان به مغز محافظت كرده و در نتیجه توان ادراكی مغز را حفظ می‌كند.

گفتنی است كه پروتئین آسیب‌رسان به مغز طی گذشت سالهای عمر افراد در مغز آنها ساخته می‌شود.

همچنین كافئین موجود در چای برخلاف كافئین قهوه، حاوی پروتئین طبیعی موسوم به تی‌آنین است كه اثرات جانبی معمول كافئین از قبیل افزایش فشار خون، سردردها و خستگی را خنثی می‌كند.

در این تحقیق، دانشمندان روی عادات نوشیدن چای در 2 هزار و 501 فرد چینی 55 ساله از سپتامبر سال 2003 تا دسامبر سال 2005 مطالعه كردند.

برای این منظور سلامت شركت كنندگان، قدرت توجه آنها، استفاده از زبان و توانایی‌های بصری و فضایی آنها ارزیابی شده و الگوی مصرف چای آنها نیز كنترل شد.

حدود 38 درصد آنها اصلا چای نمی‌نوشیدند. 29 درصد فقط یك نوع چای می‌نوشیدند و باقی آنها نیز انواعی از چای‌های مختلف را مصرف می‌كنند.

دو سال بعد دو سوم از كسانی كه عادت به نوشیدن چای داشتند به لحاظ توانایی ادراكی و قدرت حافظه همان نمره دو سال قبل را توانستند كسب كنند. در حالی كه نمره توان حافظه در 35 درصد از افرادی كه چای نمی‌نوشیدند به طور متوسط در این مدت دو درجه كاهش پیدا كرد.

بررسی‌های بیشتر به دانشمندان ثابت كرد كه چای یك عامل شناخته‌شده و بارز در پرانرژی و شاداب نگه داشتن سلول‌های مغزی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha