پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 103870

توافق ژنو و رونق گردشگری سلامت

سلامت نیوز : از ظهور مفهوم جدید <گردشگری سلامت> چند سالی می‌گذرد و این مفهوم اکنون جزو انواع گردشگری  در ایران به حساب می‌آید. موقعیت ایران در زمینه گردشگری سلامت لا‌اقل در منطقه موقعیتی ویژه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ از یک‌سو پایین بودن تعرفه‌ها برای یک گردشگر خارجی، از سوی دیگر سطح تخصص پزشکی و گستردگی و تنوع آن در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه موقعیتی رؤیایی و امکانات بالقوه‌ای را برای کشور فراهم کرده تا بتوان از بیماران دیگر کشورها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی پذیرایی کرد. گفت‌و‌گوی کوتاه ما را در این زمینه با دکتر سعید ابوالحسنی رئیس بیمارستان رضوی مشهد بخوانید.


 یکی از اهدافی که شما در بیمارستان رضوی دنبال می‌کنید توسعه گردشگری سلامت است در این زمینه چه تعاملاتی را با سازمان میراث فرهنگی در دستور کار دارید؟
در زمینه همکاری و تعامل با سازمان میراث فرهنگی در شرایط بسیار خوبی قرار داریم، علاوه بر آن پیاده‌سازی چنین خدماتی در عرصه گردشگری سلامت نیاز به تعامل ویژه با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی دارد که در این زمینه نیز اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است اما آنچه حائز اهمیت است دریافت استاندارد بین‌المللی است که می‌توان به‌واسطه آن جذب توریسم سلامت را دنبال کرد که این اتفاق برای نخستین بار در کشور افتاده است به طوری که ماهانه بین 30 تا 50 بیمار در بخش گردشگری سلامت به این بیمارستان مراجعه کرده و خدمت می‌گیرند.


 آیا توافقات ژنو تأثیری در روند جذب توریست سلامت خواهد داشت؟
هر چند مسأله توریسم سلامت کاملاً جنبه درمانی دارد، نمی‌توان آن را به سیاست مرتبط کرد اما بی‌تردید این توافقات در تسهیل جذب توریسم سلامت بسیار مؤثر خواهد بود. بنابراین اتفاقی که در توافقات ژنو رخ داد بی‌تردید می‌تواند در همه زمینه‌ها از جمله در حوزه‌ بهداشت و درمان بویژه توسعه گردشگری سلامت در کشور فرآیندهای ثمربخشی را به دنبال داشته باشد.


 مهمترین معضل موجود در جذب توریسم سلامت را چه چیزی ارزیابی می‌کنید؟
یکی از مشکلات اصلی توسعه «توریسم سلامت» در کشور بحث صدور روادید است. بیمار نمی‌تواند منتظر فرآیند صدور ویزا باشد، بنابراین برای کسب موفقیت در این عرصه لازم است این معضل با تعامل حل و فصل شود. همچنین برای دستیابی به جایگاه واقعی علاوه بر افزایش کیفی خدمات درمانی، نیازمند آن هستیم که حمل‌ونقل ویژه و سیستم هتلداری مختص این کار نیز توسعه یابد. از سویی دیگر فعالیت دلالان حوزه گردشگری سلامت به عنوان معضل جدی در این عرصه خودنمایی می‌کند. هیچ درمانی در دنیا وجود ندارد که ما در کشورمان به آن دست نیافته باشیم. مشکل ما در ارائه خدمات گردشگری سلامت در بخش کیفیت درمان نیست بلکه نبود زیرساخت‌های لازم است. بنابراین به دلیل اینکه این دلالان نمی‌توانند به خوبی رضایت توریست درمان را جلب کنند مشکل‌ساز می‌شوند. به طوری که هرگونه فعالیت این افراد در عرصه بین‌المللی سلامت، به اسم ایران تمام می‌شود، به اعتقاد من لازم است تا سیاستگذاری‌ها در جذب گردشگر سلامت کمی تغییر کند. در راستای این هدف ما تلاش کردیم برای جذب مستقیم و بدون واسطه دلالان در جذب گردشگر سلامت قراردادی را با کشور افغانستان که یکی از کشورهای متقاضی خدمات درمانی است به امضا برسانیم تا در راستای آن سالانه 10 هزار بیمار برای مداوا از این کشور به ایران بیایند.


 درباره راه‌اندازی و ساخت دهکده سلامت بگویید، چه زمانی محقق خواهد شد؟
دهکده سلامت شامل بخش‌های مهم درمانی در یک فضای چند صدهکتاری برای نخستین بار در کشور تحت حمایت آستان قدس رضوی محقق خواهد شد. براین اساس طرح اولیه این دهکده برای تأیید به وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت امور خارجه ارائه شده است و نیاز به تعامل و تصویب همه جانبه دارد. براین اساس برای شکل‌گیری یک منطقه آزاد سلامت بعد از تأیید ارگان‌هایی که اعلام شد زمانی در حدود 3 تا 5 سال نیاز خواهیم داشت تا به طور کامل این طرح اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. به هر ترتیب آستان قدس رضوی برای اجرای این طرح همه برنامه‌های کارشناسی شده را بررسی کرده و بلافاصله بعد از تأیید و تصویب در منطقه بیمارستان رضوی به اجرا در خواهد آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha