سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳

نجات هزار و 866 نفر از خطر مرگ گاز گرفتگی
سلامت نیوز : رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی كشور، از نجات هزار و 866 شهروند از خطر مرگ بر اثر گاز گرفتگی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دكتر محمد تقی طالبیان افزود: در یک ماه اول پس از آغاز طرح امداد زمستانی (20 آذر لغایت 20 دی)، مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سراسر کشور 1866 نفر از مسمومین با گاز منوکسید کربن را نجات دادند.

وی گفت: تكنسینهای اورژانس پیش بیمارستانی 563 نفر از مسمومین را در محل درمان نمودند. همچنین پس از ارائه خدمات پزشكی اولیه به افرادی كه دچار گاز گرفتگی شده بودند، 1303 نفر را جهت دریافت مراقبتهای بیشتر به بیمارستان منتقل نمودند.

به گفته طالبیان، پیشگیری از مسمومیت با گاز منوكسید كربن امری ضروری است كه در این راستا استفاده از از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاریها، بازبینی صحت كار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودكش توصیه می شود.

وی ادامه داد: از نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می توان به سردرد، سرگیجه، استفراغ، كاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ اشاره کرد.

رئیس اورژانس کشور افزود: اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با منوكسید كربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به اوست. به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کنید. منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و سریعا با اورژانس115 تماس بگیرید.

وی در همین زمینه تاکید کرد: بلافاصله دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی‌ خودمان بگیرید تا دچار گازگرفتگی نشوید. منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید. تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی‌ به فرد گاز گرفته ندهید چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب‌دیده‌ها کمک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha