چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 104184

گرانی و تورم «آرامش» را فتیله پیچ کرد!

سلامت نیوز : زندگی شهری همواره با دغدغه‌ها و به‌اصطلاح استرس‌های گوناگونی همراه است. این استرس‌ها این روزها با زندگی همراه شده و به نوعی گریبانگیر همگی ما شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام استراحت یا حتی در محیط کار ناخواسته ذهنتان درگیر موضوعی می‌شود که در اثر مشکلات زندگی شهری به عنوان یکی از دغدغه‌های روزمره شما مطرح است. دغدغه‌هایی که به دلیل گستردگی و همچنین تراکم و افزایش مشکلات زندگی گاهی باعث ایجاد استرس می‌شود. زندگی امروزی ما با چنین استرس‌هایی همراه است و رهایی از این فکر و خیال چندان کار ساده‌ای نیست و هر کس به فراخور سن و سال یا نوع کار و فعالیتی که دارد با یک یا چند موضوع استرس‌زا دست به گریبان است.

یکی دغدغه اشتغال فرزندش را دارد و دیگری وام ازدواج به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌‌اش مطرح است، افرادی هم به فکر بیمه و بازنشستگی و بهبود معیشت زندگی خود و فرزندانشان هستند. اما در میان تمام این عوامل استرس‌زا سه عامل است که از نظر دربرگیری قشر گسترده‌ای از جامعه را شامل می‌شود، در حقیقت درصد بالایی از مردم و جوانان با این موضوعات درگیر هستند، موضوعاتی مانند «تورم»، «گرانی مسکن» و «پیدا‌کردن شغل مناسب». البته به تازگی این موضوعات و دغدغه‌ها به عنوان اصلی‌ترین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم معرفی شده‌اند.

عامل اول: تورم

در نظرسنجی جالبی که به تازگی انجام شده است، عوامل موثر بر ایجاد فشار روانی بر مردم ایران مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. طی این مطالعه تعدادی از مسائل موثر در ایجاد فشار روانی بر مردم در شش حوزه مسائل زیست محیطی، مشکلات اقتصادی، مسائل مربوط به امنیت در جامعه، دغدغه‌های شخصی و خانوادگی، محیط کار و شغل، معضلات و نابسامانی‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت که عامل«تورم» به عنوان اصلی‌ترین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم از این مطالعه

استخراج شد.

صفر تا صد این پژوهش

مهم‌ترین نکته در موفقیت انجام چنین پژوهشی انتخاب جامعه آماری موزون و متناسب با نوع پژوهش است. برای انجام این طرح، جامعه آماری شامل همه افراد 18 سال به بالای کشور از جمعیت شهری و روستایی و با تعداد نمونه 5450 عدد تعریف شد. از مجموع پاسخگویان حاضر در تحقیق، 7/52 درصد مرد و 3/47 درصد زن بوده‌اند و میانگین سنی افراد حاضر در تحقیق 1/36 بوده‌ است.

سنجش در 6 حوزه

دامنه انجام این پژوهش در شش حوزه تعریف شد و در این تحقیق تعدادی از مسائل موثر در ایجاد فشار روانی بر مردم در 6 حوزه مسائل زیست‌محیطی، مشکلات اقتصادی، مسائل مربوط به امنیت در جامعه، دغدغه‌های شخصی و خانوادگی، محیط کار و شغل، معضلات و نابسامانی‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و در هر مورد مهم‌ترین عوامل استخراج شد و بین تهران و سایر نقاط کشور نیز مقایسه صورت پذیرفت.

استرس تهرانی‌ها بالاتر از همه جا

طبق نتایج تحقیق، تورم، گرانی و هزینه‌های زندگی به عنوان اصلی‌ترین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم شناسایی شده است. این عامل با کسب میانگین 36/4 از 5، مهم‌ترین منبع استرس هموطنان ایرانی است. نکته قابل تامل این است که فشار ایجاد شده بر شهروندان توسط این عامل در تهران به میزان معناداری بالاتر از سایر نقاط کشور است. در حالی که میزان این عامل در تهران 46/4 از 5 است، در سایر نقاط کشور میانگین برابر با 33/4 است.

عامل دوم: گرانی مسکن

از جمله نتایج جالب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد استخراج دومین عامل نگرانی مردم است. در این طرح، «گرانی مسکن و اجاره خانه»‌ به عنوان دومین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم مشخص شده است. میانگین این عامل در کل کشور برابر با 06/4 از 5 است اما به مانند عامل قبل در زمینه گرانی مسکن و اجاره‌خانه نیز تفاوت معناداری بین تهران با سایر نقاط کشور مشاهده شده است. میانگین این عامل در تهران برابر با 41/4 و در سایر نقاط کشور 95/3 بوده است.

عامل سوم: شغل مناسب

با انجام این طرح پژوهشی سومین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم هم مشخص شد. «نگرانی درباره پیدا‌کردن شغل مناسب برای خود فرد یا یکی از اعضای خانواده» عامل سوم موثر بر ایجاد فشار روانی بر شهروندان ایرانی از نظر مردم اعلام شده است. میانگین حاصله برای این عامل در تهران برابر با 96/3 از 5 و برای سایر نقاط کشور 88/3 است.

و اما عوامل دیگر

این در حالی است که مسائل و مشکلات مربوط به ازدواج فرد یا یکی از اعضای خانواده، مشکلات اداری، کاغذبازی، پارتی‌بازی، به تاخیر انداختن کار اداری و رسیدگی نکردن، مقروض‌بودن و بدهی داشتن، بیماری فرد یا یکی از اعضای خانواده و ناامیدی نسبت به آینده به ترتیب در رده‌های بعدی عوامل ایجاد فشار روانی بر شهروندان هستند.

مهم‌‌ترین عامل زیست‌‌محیطی ایجاد فشار روانی بر مردم

مورد دیگری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت حوزه مسائل زیست‌محیطی بود. حدود 70 درصد از شهروندان تهرانی معتقدند آلودگی هوا به میزان زیاد و خیلی زیاد باعث ایجاد فشار روانی می‌شود، این در حالی است که این میزان برای سایر نقاط کشور 45 درصد بود.

قابل توجه مدیران مسؤول

شواهد موجود و همچنین نتایج به دست آمده از این نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران انجام شده است، نشان می‌دهد که پدیده استرس نسبت به سال‌های گذشته در بین مردم افزایش محسوسی داشته است و دلیل آن هم افزایش مشکلات زندگی روزمره است که باعث ایجاد استرس برای مردم می‌شود، در این شرایط به باور بسیای از کارشناسان تنها راه‌حل پیشگیری از استرس‌های ناخواسته و تحمیلی به مردم، عزم جدی مدیران مسؤول در کشور و برنامه‌ریزی برای کاهش عوامل استرس‌زا است، شاید با توجه به حجم مشکلات در جامعه امروزی، نتوان آنطور که باید عوامل استرس‌زا را از بین برد اما می‌توان با یک همت مضاعف مشکلات را به حداقل رساند. بی‌شک اگر این وضعیت در ماه‌ها و سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد، گرانی و تورم، آرامش جامعه را فتیله پیچ خواهد کرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha