پرداخت مطالبات معوقه پرستاران، رفع کمبود نیروی پرستار و مشوق‌های آموزشی

سلامت نیوز : معاون پرستاری وزیر بهداشت، برآورد واقعی از میزان مطالبات معوقه پرستاران و پرداخت همه یا بخش اعظم آن تا پایان سال، بکارگیری ظرفیت‌های مغفول در حوزه پرستاری برای جبران کمبود نیرو و نیز ایجاد مشوق‌های آموزشی و تحصیلی برای ارتقای جایگاه پرستاران را جزو اولویت‌های کاری خود اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد میرزابیگی، در جمع پرستاران شبکه بهداشت و درمان اندیمشک افزود: من به نمایندگی از وزیر بهداشت به این شهر آمده‌ام و در واقع این سفر تکمیل سفر قبلی وزیر بهداشت به خوزستان است. مأموریت سختی به بنده واگذار شده است و امیدوارم در مسئولیت جدید با همکاری و همفکری همه شما همکاران و با کمک یکدیگر بتوانیم بخشی از درد و رنج مردم را کم کنیم.

وی ادامه داد: ما مسئولان موظفیم که برای مردم مناطق محروم کار کنیم. این اولویت اول ماست تا در دوره کوتاه مسئولیت به آن بپردازیم زیرا تنها توشه‌ای که از دوران مسئولیت برای ما می‌ماند همان مقدار کاری است که برای مردم مناطق محروم انجام داده‌ایم.

میرزابیگی گفت: همه ما حلقه یک زنجیر هستیم و باید مانند چرخ‌دنده‌های یک ساعت هدفمند با هم کار کنیم تا بتوانیم در نظام سلامت خدمات شایسته‌ای را به مردم ارائه کنیم و البته استان خوزستان از جمله مناطقی است که باید با برنامه‌ریزی جدی برای رفع مشکلات آن اقدام کنیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: اینکه معوقات پرستاران تا 20 ماه عقب افتاده است قابل قبول نیست در حالی که می‌بینیم پرستاران دلسوز با وجود این معوقات همچنان فداکارانه به ارائه خدمت به مردم و بیماران ادامه می‌دهند.

وی گفت: البته وزیر بهداشت یکی از اولویت‌های کاری خود را در سال جاری پرداخت مطالبات معوقه همه کارکنان بهداشتی و درمانی کشور اعلام کرده که پرستاران هم جزو آنها هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه وزیر بهداشت تأکید و اولویت خود را بر مسائل زیربنایی مانند بیمه‌ها و میدان دادن به همه نیروهای نظام سلامت گذاشته است و فضایی فراهم آمده که هر کس با هر ایده و توانی که دارد، می تواند برای بهبود نظام سلامت مشارکت کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: البته نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت همه مشکلات و مسائل عقب مانده به صورت یک جا و در فرصت کوتاهی حل شود بلکه باید انتظارات واقع‌بینانه و متناسب با ظرفیت‌ها و توان کشور باشد و نباید انتظارات غیرواقع بینانه داشته باشیم.

وی افزود: من دیروز هم در مراسم معارفه گفتم که ما در عصر انفجار اطلاعات و به تبع آن انفجار انتظارات هستیم. امروز حتی یک کودک یا نوجوان هم می تواند از طریق اینترنت به هر اطلاعی که نیاز دارد به سرعت و با فشار دادن یک کلید دسترسی پیدا کند و به علت همین افزایش اطلاعات، انتظارات مردم هم بالا رفته است.

وی اضافه کرد: بنابراین برای پاسخ دادن به انتظارات مردم باید برنامه‌ها و اولویت‌های کوتاه مدت و درازمدت داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های واقعی برای برآوردن انتظارات واقعی گام برداریم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت اضافه کرد: اولین اولویت کاری بنده این است که یک برآورد منطقی و واقع بینانه از میزان مطالبات معوقه پرستاران به دست آوریم و بتوانیم با تأمین اعتبار لازم، همه مطالبات معوقه یا بخش مهمی از آن را تا پایان سال پرداخت کنیم.

میرزابیگی گفت: دوم اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های واقعی موجود در حوزه پرستاری برای رفع کمبود نیرو استفاده کنیم. ظرفیت‌هایی که متأسفانه تاکنون به خوبی از آنها استفاده نشده است. ظرفیت‌های بالقوه زیادی در حوزه پرستاری وجود دارد که اگر متناسب و در جای خود استفاده شوند، بسیاری از مشکلات و کمبودها حل می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: اولویت سوم نیز برقراری مشوق‌های آموزشی و ارتقای تحصیلی برای پرستاران به خصوص در مناطق محروم و برای پرستاران نمونه است. تشویق کردن فقط پول دادن و سکه دادن نیست. پول دادن و سکه دادن در کوتاه مدت خوب است اما در بلندمدت این ارتقای آموزشی است که راه را برای ارتقای شغلی و بهبود کیفیت خدمات و نیز سطح زندگی افراد ایجاد می کند.

وی گفت: ایجاد مشوق‌های آموزشی نکته مهمی است که شخص وزیر بهداشت هم بر آن تأکید دارد و همان کاری است که به نزدیکی آموزش و بالین در حوزه پرستاری منجر می‌شود که در نهایت به بهیود کیفیت خدمات مراقیتی و پرستاری در کشور منجر می‌شود.

میرزابیگی ادامه داد: نکته مهم دیگر ایجاد تناسب در نسبت پرستاران زن و مرد در مراکز بهداشتی و درمانی است به خصوص اینکه مرخصی زایمان زنان در برخی مراکز موجب کاهش مقطعی جدی در تعداد پرستاران و افت کیفیت خدمات در یک بخش درمانی و سختی کار مضاعف سایر پرستاران می شود و حتماً باید برای رفع این مشکل برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: اولویت کاری مهم دیگر بنده تکمیل ساختار معاونت پرستاری در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است که پیگیر آن هستیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت دیروز طی سفر به استان خوزستان از بیمارستان امام علی(ع) اندیمشک، بیمارستان گنجویان دزفول، بیمارستان نظام مافی شوش و بیمارستان‌های خاتم الانبیا و الهادی شوشتر بازدید کرد و از نزدیک با مشکلات پرستاران این مراکز آشنا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha