رئیس اتحادیه زنان کارگر با اعلام اینکه بسیاری از آتش نشانان عضو خانه کارگر کمبود امکانات آتش نشانی را گوشزد کرده بودند؛ بر لزوم شکایت مدعی العموم از مقصرین وقوع حادثه حریق خیابان جمهوری تاکید و گفت:« مدعی العموم نباید در برابر از بین رفتن جان انسان ها بی تفاوت بماند و سکوت کند. »

دادستان از مقصرین حادثه شکایت کند/شهرداری نمک به زخم خانواده های داغدار نپاشد

سلامت نیوز: رئیس اتحادیه زنان کارگر با اعلام اینکه بسیاری از آتش نشانان عضو خانه کارگر کمبود امکانات آتش نشانی را گوشزد کرده بودند؛ بر لزوم شکایت مدعی العموم از مقصرین وقوع حادثه حریق خیابان جمهوری تاکید و گفت:« مدعی العموم نباید در برابر از بین رفتن جان انسان ها بی تفاوت بماند و سکوت کند. »

سهیلا جلودارزاده در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری ضمن اظهار تاسف و تسلیت به خانواده کارگری و خانواده دو کارگر زن جان باخته، گفت:« با توجه به اینکه ریاست محترم جمهوری دستور رسیدگی به علل وقوع این حادثه را داده اند، در حال حاضر تا مشخص شدن علت اصلی وقوع حادثه نمی توان مقصرین وقوع آتش سوزی را معرفی کرد ولی به دلیل اینکه این حادثه در یک کارگاه تولیدی رخ داده است که باید از نظر ایمنی و بهداشت در فواصل زمانی مشخص مورد بازرسی قرار گرفته و دارای کپسول آتش نشانی باشد؛ باید از این نظر هم مورد توجه قرار گیرد تا مشخص شود ایا این کار انجام شده یا خیر و گزارشات مربوط به آن را بخواهند و علت حادثه را پیدا کنند.»


وی ادامه داد:« آنچه باعث تاسف بیشتر است عدم آمادگی آتش نشانی برای نجات کل گرفتارشدگان در آتش بخصوص دو کارگر فوت شده بود. وقتی فیلم های مربوط به سینمای صامت را نگاه می کنید ، زمانی که افرادی به این شکل دچار حادثه می شوند برای نجات آنها از ابزارهایی نظیر تور نجات یا تشک نجات استفاده می کنند. اما امروز در قرن بیستم در کشور ما با مجموعه امکاناتی که در اختیار شهرداری ها است وقوع این حادثه واقعا تاسف برانگیز است. »


رئیس اتحادیه زنان کارگر افزود:« براساس گفته های شاهدان این حادثه درباره بازنشدن نردبان ها و بالا بودن فشارآب که حتی باعث از دست رفتن مقاومت و در نهایت سقوط یکی از کارگران و فوت وی شده است واقعا قابل تامل است که حتی تشک نجات به همراه آتش نشانان نبوده که مانع از فوت این دو کارگر شوند که نشان از عدم وجود آمادگی آتش نشانی بوده است.»


وی خاطرنشان کرد:« البته آتش نشانان محترم که برخی از آنها اعضای خانه کارگر بوده و با آن در ارتباط مستقیم هستند بارها گوشزد کردند که امکانات آنها کم است و مشکلاتی دارند ولی هر موقع با ریاست آتش نشانی دراینباره صحبت شده ایشان اعلام می کردند که همه چیز خوب است و مشکلی وجود ندارد اما این حادثه چیزی نیست که تصادفا اتفاق افتد و افراد شجاع و هوشمند آتش نشانی بارها مشکلات خود را اعلام کرده بودند.»


این عضو حزب اسلامی کار افزود:« حتی زمانی که شورای شهر پیگیر تجهیزات آتش نشانی بود، رییس سازمان آتش نشانی اما همه چیز را خوب توصیف کرده بود و در مصاحبه تلویزیونی هم اعلام کرده بودند که تجهیزات ما بسیار پیشرفته است. باید بررسی شود تا مشخص شود چرا هیچ تلاشی برای کارآمدتر کردن این سازمان امدادی انجام نشده است که این حادثه بوجود آمده است.»


جلودارزاده تاکید کرد:« اگر چنین حادثه ای در بنگلادش با آن مشکلات اقتصادی اشان رخ می داد می گفتیم کمبود امکانات داشته اند که البته در آن کشور هم وقوع چنین حادثه ای قابل توجیه نیست ولی وقتی در کشور ما چنین حادثه ای در خیابان جمهوری که نهادهای حکومتی ما حضور دارند اتفاق می افتد اگر یکی از این نهادها دچار سانحه شود باید اینطور برخورد شود؟ همانطور که می دانید تهران در معرض زلزله قرار دارد و سالهاست برای آن بودجه اختصاص داده می شود و مانورهایی برگزار می شود تا در هنگام وقوع حادثه بتوانند به داد مردم برسانند اما در یک ساختمان نمی توانند امدادرسانی مناسب داشته باشند. »

وی گفت:« شنیدیم یکی از اعضای شورای شهر گفته اند که این مسائل پیش می آید ولی آیا واقعا انتظار ما این است؟ باید همه متوجه مسئولیت های خود باشند.»


رئیس اتحادیه زنان کارگر در واکنش به اظهارات معاون شهردار که مرگ دو کارگر زن را مشیت الهی دانسته است؛ گفت:« از شنیدن چنین اظهارنظرهایی از سوی مسئولان شهرداری و یا برخی اعضای شورای شهر متاسفم چرا که گفته های آنها دل خانواده های این دو کارگر داغدار را به درد می آورد. آیا مشیت الهی بوده است که این افراد آتش بگیرند؟ این چه نسبت ناروایی است که برای رفع مسئولیت از خود به خداوند می دهند؟ لااقل با چنین گفته هایی نمک به زخم خانواده های آنها نپاشید.»


 وی درباره بحث استعفای شهرداری که از سوی برخی از اعضای شورای شهر مطرح شده بود؛ گفت:« هرکس باید خود را محاکمه کند و ببیند که در وقوع این اتفاق چقدر نقش داشته است و چقدر می توانسته است از وقوع آن پیشگیری کند؟»


جلودارزاده در پاسخ به اینکه در صورت اثبات قصور از سوی شهرداری و آتش نشانی چه عکس العملی باید شود؛ گفت:« به طور قطع بعد از مشخص شدن مقصرین این حادثه، مدعی العموم باید در مورد این اتفاق اعلام شکایت کند چرا که مدعی العموم نباید در برابر از بین رفتن جان انسان ها بی تفاوت بماند و سکوت کند. لازم است سازمان بازرسی کل کشور ، دادستان تهران و تمام افرادی که مسئولیت حفاظت از جان و مال مردم به عهده آنها است حساسیت نشان دهند و به وظیفه خود در اینباره عمل کنند ما نیز به عنوان اتحادیه کارگران زن، ضمن پیگیری علل وقوع حادثه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»


وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از وقوع چنین حوادثی گفت:« برخی شنیده ها حکایت از این دارد که قرار بوده آتش نشانی مانوری داشته باشد اما شهرداری آن را لغو کرده است در حالی که با مانور آمادگی آتش نشانان در برابر وقوع حوادث محک زده می شود و لازم است تمامی آتش نشانان همیشه برای امدادرسانی آماده باشند اما وجود نقص در نردبان آتش نشانان حاضر در محل حادثه و نداشتن تشک نجات، از عدم آمادگی آنها حکایت دارد .»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • farah ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    0 0
    Dorood barto khanome jelodarzade ke hameeh mardome be panah hasty