مدیر انجمن کارشناسان بهداشت استان خراسان رضوی گفت:امروزه در تمامی کشورهای جهان به این مطلب یقین دارند که پیشگیری، امکان پذیرتر، ارزانتز و آسانتر از درمان است به همین منظور بیشترین توان و تلاش خود را، صرف گسترش اقدامات بهداشت عمومی مینمایند.

برقراری كیفی سلامت افراد جامعه ، شاهراه تامین توسعه پایدار

سلامت نیوز :مهدی نوایی در گفتگوی با خبرنگار سلامت در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه بهداشت عمومی علم و هنر پیشگیری از بیماری و تامین،حفظ و ارتقای سلامت و افزایش طول عمر بشر با استفاده از اقدامات سازماندهی شده مردمی و سازمانهای دولتی و خصوصی منجر به توسعه جامعه می شود افزود: این مفهوم در حوزه زندگی انسان گسترش یافته و به طریقی ضامن سلامت فرد و جامعه به شمار می‌رود.


وی با تاکید براینکه معنای سلامت تنها به نبودن بیماری و نقص عضو، محدود نشده یادآور شد: سلامت عبارتست از تامین رفاه كامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی لذا هرگونه نقص و آسیبی كه به هریك از این محورهای وارد شود، تعادل فرد را بر هم زده و منجر به نبود سلامت می‌شود.


نوایی عمده ترین شاهراه تامین و تضمین توسعه پایدار جوامع بشری را برقراری كیفی سلامت افراد جامعه دانست و تصریح کرد: رسالت و وظیفه اصلی بهداشت عمومی، استقرار تندرستی جامع، فراگیر و با كیفیت برای تك تك افراد جامعه است.

این کارشناس بهداشت ادامه داد: یكی از عوامل موثر بر بهداشت عمومی، شرایط و مقتضیات گوناگونی است كه سلامت فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عبارت ساده تر هر عاملی كه از نظر جسمی، روانی و اجتماعی، فرد را متاثر سازد بر سلامت او و سایر افراد جامعه موثر خواهد بود.

 

وی همچنین با بیان اینکه بهداشت عمومی در اجرای وظایف و ماموریت خود تحت تاثیر این عوامل دگرگون و متحوّل می‌شود تصریح کرد: حاصل چنین تعاملی انعطاف پذیری بهداشت عمومی در برابر شرایط و بروز تغییر و تحولاتی است كه بر سلامت فرد و جامعه، اثر گذار است.

 

مدیر انجمن کارشناسان بهداشت استان خراسان رضوی اضافه کرد: امروزه در تمامی کشورهای جهان به این مطلب یقین دارند که پیشگیری، امکان پذیرتر، ارزانتز و آسانتر از درمان است به همین منظور بیشترین توان و تلاش خود را، صرف گسترش اقدامات پیشگیرانه مینمایند.


وی از جمله مهمترین و شاخصترین این اقدامات را گسترش خدمات بهداشت عمومی در سطح جامعه و تربیت نیروهای حرفه‌ای جهت ارائه این خدمات دانست و افزود: نیازهای روز افزون جامعه، موجب گسترش و ارتقای کمی و کیفی دانش آموختگان بهداشت عمومی در تمامی کشورهای دنیا در دهه اخیر شده است.

 

نوایی با تاکید بر اینکه علت توسعه کمی و کیفی این رشته در سیستم دانشگاهی کشورهای مختلف، ارائه خدمات به صورت ادغام یافته توسط نیروهای آموزش دیده این رشته می‌باشد اظهار داشت: به واقع این افراد با دارا بودن روحیه داوطلبی وجهادی، ضمن استفاده از تکنولوژی روز، توانایی جلب مشارکتهای مردمی را در راستای ارتقای نظام سلامت و ارتقای سطح سلامت جامعه می‌باشند و به طور کلی نگاهی جامع نگر به سلامت و توجه به فرد در جامعه دارند.


وی تصریح کرد: ارتقای سطح دانش، نگرش و مهارت کارکنان شاغل به خدمت در نظام سلامت كشور در حیطه‌های مختلف بهداشتی، پژوهشی، مدیریتی و... عامل مهمی در ارتقای سطح خدمات و در نهایت ارتقای سطح سلامت جامعه می‌باشد.

 

مدیر انجمن کارشناسان بهداشت استان خراسان رضوی با اشاره به لزوم پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی بهداشت عمومی در سطح کشور، ابراز امیدواری کرد: کارشناسی ارشد بهداشت عمومی بالاترین مدرك برای كاركنان نظام سلامت در دنیا شناخته می شود به طوری که از سال 2012 میلادی در بیش از 120 دانشگاه در دنیا دوره های حرفه ای و دانشگاهی کارشناسی ارشد بهداشت عمومی برگزار می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضاپور ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    2 0
    توسعه بهداشت عمومی در کشور نیازی فراموش شده است. لطفا در جهت معرفی آن تلاش کنید با تشکر
  • جوانپور ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    2 0
    با سلام ضمن تشکر از انجمن کارشناسان بهداشت خراسان رضوی لطفا گذارشی هم از تاسیس سازمان نظام بهداشت داشته باشید. لازم به ذکر است پیشنویس این قانون یکبار توسط همین انجمن به مجلس ارائه شده است. ممنون
  • محمد حسینی ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    2 0
    چرا ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت عمومی در ایران وجود ندارد. لطفا در باره سازمان نظام بهداشت هم خبری تهیه نمائید یا علی
  • بهروز ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    عدم توجه به ارتقای علمی و ادامه تحصیل دانشگاهی برای کارشناسان بهداشت عمومی ظلمی بزرگ است به همه مردم ایران لطفا از وزیر بهداشت سوال کنید چرا برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد بهداشت عمومی در ایران از فارغ التحصیلان دندانپزشکی دانشجو می گیرد و کارشناسان بهداشت عمومی اجازه تحصیل در آن را ندارند.
  • مینا ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    0 0
    با سلام.در مورد آینده شغلی فارغ التحصیلان بهداشت عمومی از مسئولین سوال کنید چرا این رشته ارزشمند که در تمام دنیا مورد توجه هست در ایران کم کم دارد به دست فراموشی سپرده می شود؟ لطفا از نارضایتی کارکنان بهداشت عمومی در خصوص عدم اجازه ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد بهداشت عمومی هم یک گزارش تهیه کنید.