شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 104308

علل ایجاد ورم پا را جدی بگیرید

سلامت نیوز : یک فوق تخصص زانو با بیان اینکه ورم ساق پا علل متفاوتی دارد، گفت: ورم پا با دراز کشیدن بهبود می‌یابد ولی علت ایجاد کننده آن باید توسط پزشک بررسی شود.

دکتر علیرضا وریانی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه ورم ساق پا یکی از مشکلات آزاردهنده اندام تحتانی است، گفت: این عارضه به علل متفاوتی ایجاد می‌شود. ورم پا همراه با درد و یا بدون درد است که ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد.

وی افزود: چنانچه این مشکل به صورت حاد و یا مزمن ایجاد شده باشد می تواند همراه با علائم دیگری باشد که پزشک را به علت اصلی بوجود آورنده آن راهنمایی کند.

وریانی با بیان اینکه ورم ساق پا ممکن است به علت بیماری‌های سیستمیک باشد، گفت: این بیماری‌ها کل بدن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد در این موارد هر دو ساق ورم می‌کند. تورم ساق در این بیماری‌ها اغلب دو طرفه است.

این فوق تخصص زانو نارسایی کلیه را از مهمترین علل ایجاد کننده ورم ساق پا برشمرد و افزود: وقتی کلیه نارسا شده و خوب کار نمی‌کند نمی‌تواند آبی را که از طریق خوردن و آشامیدن وارد بدن می‌شود به خوبی دفع کند. این مشکل موجب می‌شود آب زیادی در بدن باقی مانده و بدن متورم شود که به این تورم ادم می‌گویند.

وی یادآور شد: به علت تاثیر جاذبه، این تورم معمولا در اندام تحتانی به خصوص در ساق و مچ پا بیشتر است. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی دراز کشیدن موجب می شود آبی که در ساق پا تجمع پیدا کرده در کل بدن پخش شود. این بیماران صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوند ورم ساق کمی داشته ولی صورت آنها متورم و پف کرده است.

وریانی با تاکید بر اینکه مشکلات قلبی نیز از علل شایع ورم ساق پا است، گفت: قلبی که ضعیف و نارسا شده است نمی‌تواند خون وریدی را به خوبی پمپ کند. نتیجه آن تجمع خون وریدی در پشت قلب و پس زدن آن در کل بدن است. بر اثر تاثیر جاذبه زمین بیشترین جایی که این خون جمع می‌شود در ساق و مچ پا است. در این بیماران با دراز کشیدن و بالا نگه داشتن پا ورم ساق کمتر می‌شود.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه کاهش پروتئین خون به دنبال نارسایی کبدی یا سندروم نفروتیک در کلیه و یا سوء تغذیه و یا بعضی بیماری گوارشی ایجاد می‌شود، گفت: کاهش پروتئین خون موجب نشت بیشتر سرم از داخل مویرگ‌ها به فضای بین سلولی شده و در نتیجه موجب ورم کل بدن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha