عیادت، آستانه تحمل بیمار را بیشتر می‌کند/ هنگام عیادت به بیمار چه بگوییم

سلامت نیوز : یک روانپزشک عیادت از بیمار را موجب افزایش آستانه تحمل وی عنوان کرد و ملاقات‌های کوتاه و مکرر را در درمان بیماری‌های جسمی و روانی موثر دانست.

علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: عیادت به لحاظ آموزه‌های دینی و روان‌شناسی قابل تقدیر و بسیار موثر است.

وی افزود: وقتی افراد به عیادت یکدیگر می‌روند زمینه خوشحالی خود و دیگران را فراهم می‌کنند، اما این بحث دایره بزرگتری دارد و به عیادت بیماران نیز اطلاق می‌شود.

وی ادامه داد: به جز آموزه‌های دینی و احادیث که بر عیادت تأکید کرده‌اند، از منظر روانشناسی کسی که بیمار می‌شود با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود که نیاز به بازسازی روحی و روانی دارد.

وی تصریح کرد: فردی که توانمندی‌هایش را چه در بعد جسمی و روانی به شکل موقت و دائمی از دست داده با عیادت می‌تواند آرام شود و دیدار دوستان موجب التیام او می‌شود.

باغبانیان گفت: ثابت شده انسان با حضور دیگران قدرت تحمل بیشتری نسبت به مشکلات پیدا می‌کند و آستانه تحریکاتش افزایش پیدا می‌کند. حداقل نفعی که عیادت برای بیمار ایجاد می‌کند حضور اطرافیان کنار او است.

وی اذعان داشت: کسانی که به ملاقات بیمار می‌روند نباید درباره مسائل تخصصی بیماریش صحبت کنند یا مثلاً پیشنهاد کنند که وی داروهایش را قطع کند یا به فلان پزشک مراجعه کند زیرا این مطالب موجب آزردگی بیمار و افزایش نگرانی‌اش می‌شود.

استاد‌یار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: موقع عیادت کافی است از بیمار دلجویی کرده و به او امید دهیم که با توکل و صبر و رعایت دستورات پزشک بیماری‌اش بهبودی پیدا می‌کند.

وی افزود: موقع عیادت، فرد عیاد‌ت‌کننده متوجه این موضوع می‌شود که افرادی هستند که با بیماری‌ها و مشکلات شدید‌تر از این مواجه هستند.

باغبانیان تصریح کرد: تحقیقات نشان داده وقتی فرد دوستان و عزیزانش را می‌بیند یک سری انتقال‌دهنده عصبی در مغز او ترشح می‌شود که در درمان بیماری‌، کاهش درد و احساس خوشحالی نقش موثری دارد.

وی اذعان داشت: این زمانی حاصل می‌شود که بر بالین بیمار حاضر شویم و با عشق و محبت از او عیادت کنیم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وقتی کسی بیمار است و دیگران از او عیادت می‌کنند این نگرش در او شکل می‌گیرد که ارزشی که دیگران برای او قائلند فقط زمان سالم بودن او نبوده و در واقع این ارزش برای شخصیت بیمار است نه سلامتی و پست و مقام او.

وی افزود: این نگرش موجب آرامش و اعتماد به نفس بیمار می‌شود. از طرفی احوال‌پرسی و دادن امید و نشاط به بیمار موجب آرامش وی می‌شود.

این متخصص بهداشت و روان ادامه داد: در احادیث گفته شده از لحظه‌ای که فرد قصد می‌کند تا بیماری را عیادت کند تا زمانی که به خانه بازمی‌گردد برای وی ثواب و عمل خیر ثبت می‌شود. در عیادت بیمار تاثیری وجود دارد که حتی متخصصان نیز نمی‌توانند آن را ایجاد کنند.

باغبانیان گفت: همچنین عیادت بیمار برای عیادت‌کننده مانند کلاس درس می ماند زیرا بیمار از مشکلات خود و عدم رعایت برخی نکات بهداشتی که بیمار آن را رعایت نکرده مطلع می‌شود. بنابراین می‌تواند جنبه اطلاع‌رسانی و پیشگیرانه داشته باشد.

وی افزود: به لحاظ مذهبی تاکید شده که در دو جا نباید زیاد توقف کرد. یکی زیارت اماکن متبرکه و دوم عیادت بیمار. علتش این است که بیمار نیاز به استراحت دارد و توقف طولانی مانع از استراحت وی می‌شود. همچنین بهتر است قبل از عیادت مختصری از سابقه بیماری و درمان بیمار از خانواده‌اش بپرسیم تا در عیادت چیز‌هایی نگوییم که بیمار از آن بی‌خبر است.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها دین مبین اسلام و مذهب تشیع بر عیادت بیمار تاکید می‌کند بلکه این مهم از نظر روان‌شناسی نیز بسیار موثر است. عیادت نه تنها در مورد بیماری‌های جسمی بلکه در مورد بیماری‌های روانی نیز که با ملاقات‌های کوتاه و مکرر  همراه باشد در کاهش بیماری روانی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha