سلامت نیوز : بسیاری از تازه‌مادران، از اصول صحیح استحمام و شستشوی درست پوست نوزاد خود آگاهی کافی ندارند.

دکتر رضا رباطی، متخصص پوست و مو، در این زمینه به «سلامانه» گفت: «پوست بچه‌ها، ظریف‌تر و لطیف‌تر از پوست ما بزرگ‌ترها است و به‌همین دلیل هم حساسیت بیشتری به مواد و وسایل محرک از خود نشان می‌دهد. این محرک‌ها می‌توانند شامل شستشوی بیش از اندازه، سایش پوست، شوینده‌های غلیظ یا لیف‌های زبر باشند. اگر بچه‌ها، زمینه خشکی و حساسیت پوستی را هم داشته باشند، ممکن است در اثر استحمام بیش از حد یا ساییده شدن پوستشان، این خشکی و حساسیت‌ها در آنها تشدید بشود.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: «پوست نوزادان و کودکان را حتما با لیف‌های بسیار نرم و لطیف، بشویید. از لیف‌های زبر یا کیسه برای تمیز کردن پوست آنها استفاده نکنید؛ زیرا استفاده از این وسایل خشن و سایش زیاد، کمکی به تمیزتر شدن پوست بچه‌ها نخواهد کرد. بعد از استحمام، پوست بچه‌ها را با مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌های مخصوص کودکان، بپوشانید.»

وی اشاره‌ای هم به این نکته داشت که بهتر است پوست بچه‌ها با شوینده‌های ملایم‌تر مانند صابون‌های سنتتیک یا صابون‌هایی که حاوی کرم و گلیسیرین بیشتری هستند، شسته بشود. «ایرانی یا خارجی بودن شوینده‌های پوست بچه‌ها، چندان مهم نیست. مهم این است که Ph این محصولات، قلیایی نباشد و بیشتر به سمت اسیدی یا خنثی برود. درنهایت اینکه صابون‌ها و شامپوهای مخصوص بچه‌ها، جزو بهترین و مناسب‌ترین شوینده‌ها برای این گروه سنی هستند.» ‌

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha