سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه سرطان سینه یکی از سرطان‌های شایع در سطح کشور است، گفت: از هر هشت زن، احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد.

دکتر انیس نانکلی به مناسبت هفته سرطان در گفت وگو با (ایسنا) ، احساس توده در سینه را از جمله علائم سرطان پستان عنوان و تصریح کرد: علاوه بر این در مراحل پیشرفته‌تر قرمزی، تورم، شبیه شدن پوست سینه به پوست پرتقال و نیز فرورفتن نوک پستان و یا خارج شدن ترشحات خونی از آن می‌تواند از جمله دیگر علائم تشخیصی این نوع سرطان باشد.

به گفته نانکلی در مراحل پیشرفته تر درد نیز به عنوان یکی از علائم خود را نشان خواهد داد، اما به طور معمول درد جز علائم شایع این نوع سرطان محسوب نمی شود.

وی در خصوص راه‌های تشخیص این نوع سرطان، تصریح کرد: افراد می‌توانند با معاینات ماهانه خود در خصوص وجود یا عدم وجود هر نوع توده در سینه خود اطمینان حاصل کنند و در صورت تشخیص هر توده‌ای به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

به گفته نانکلی، برخی موارد سرطان پستان نیز به وسیله غربالگری از طریق ماموگرافی قابل تشخیص خواهد بود، به این صورت که با انجام ماموگرافی توده دو سال قبل از تشکیل، تشخیص داده خواهد شد.

وی در همین راستا توصیه کرد: زنان بالای 40 سال هر سال یکبار و آنها که ریسک بالایی در زمینه این نوع سرطان دارند به نحوی که این نوع سرطان در یکی از بستگان درجه یک آنها وجود دارد از سن 30 سالگی به بعد هر سال یکبار ماموگرافی را انجام دهند.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص نحوه انجام معاینه سرطان پستان توسط خود فرد گفت: در انجام این نوع معاینه، شخص باید یک روز مشخص در ماه انتخاب کرده و با لمس هر نوع توده در سینه حتما به پزشک مراجعه کند.

وی یادآور شد: با تشخیص زودهنگام این نوع سرطان امکان بهبودی کامل افراد وجود دارد، اما در مراحل پیشرفته تر تنها می توان با تجویز دارو و شیمی درمانی موجب بقای پنج تا هشت ساله بیمار شد.

نانکلی افزود: متاسفانه زمانی که این نوع سرطان در مراحل پیشرفته تر به بافت‌های دیگر بدن سرایت کند منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

این متخصص زنان و زایمان این نوع سرطان را شایعترین نوع سرطان در کشور عنوان و تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال ابتلای یک زن از هر هشت زن به سرطان سینه وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha