دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 104954

سلامت نیوز : وزن ما تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. اگر کسی کمی چاق است و اضافه وزن دارد. الزاما به این معنی نیست که پرخور و تنبیل است و اهمیتی به وزن و تناسب اندامش نمی دهد. اشاره کردیم که عوامل ژنتیکی، تعداد سلول های چربی متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن، سبک زندگی و نوع تغذیه مادر در دوره بار داری، میزان خواب، استرس و میزان قند، چربی و نمک اضافه شده به محصولات غذایی صنعتی، همه و همه در وزن ما تاثیر دارند. گفتیم که بهتر است به جای تحمل گرسنگی و روی آوردن به رژیم های لاغری سخت و طاقت فرسا ورزش کنید و متابولیسم بدنتان را بالا ببرید، استرس و فشارهای روحی روانی را از خوددور کنید و دردام اعتیاد به مواد غذایی صنعتی و تنقلات نیفتید! چرا که این مواد غذایی مانندموادمخدر عمل می کنندو ترکیبات چرب، شیرین و شور آنها به اضافه وزن و چاقی کمک می کنند. در این مطلب شش عامل دیگر را نیز عنوان می کنیم که هر یک تاثیر زیادی در وزن و تناسب اندام ما دارند.

وزن همسرتان روی وزن شما هم تاثیر دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله موفقیت ؛ در ابتدا اجازه دهید داستان کوتاهی از زوجی آمریکایی را برایتان نقل کنیم. داستان از جایی آغاز می شود که شوهر خانم «جودی دیکسون» که مردی با 190 سانتیمتر قد و 164 کیلوگرم وزن بود، توانست حدود 57 کیلوگرم از وزن خود را کم کند. خانم «دیکسون» 46 ساله و مادر دو فرزند است که همیشه مراقب وزن خود و در حال ورزش بود و همواره همسرش را نیز به ورزش و تحرک بیشتر تشویق می کرد. اما زمانی که شوهر خانم دیکسون 57 کیلوگرم وزن کم کرد، همه چیز تغییر کرد و این خانم احساس کردکه از شوهر خود عقب مانده است. برای همین شروع به پرخوری کرد و 9 کیلو چاق شد و پس از آن با دوچرخه و پا به پای شوهرش رکاب زد، ورزش کرد و رژیم گرفت تا اینکه موفق شد 14 کیلوگرم وزن خود راکاهش دهد.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که وزن هر یک از زوج ها بر روی دیگری تاثیر می گذارد. به عقیده محققان اگر یکی از زوجین چاق باشد و اهمیتی به تناسب اندم خود ندهد، احتمال اینکه همسرش نیز چاق شود، 37 درصد بیشتر می شود. توجه داشته باشیدکه وزن والدین نیز بر روی وزن کودکان نیز تاثیر می گذارد. معمولا والدین چاق فرزندان چاق تری دارند؛ پس اگر همسرتان چاق، پرخور یا کم تحرک است و اهمیتی به تناسب اندام خود نمی دهد، حواستان را بیشتر جمع کنید تا تناسب اندامتان را از دست ندهید.

چاقی می تواند در نتیجه یک ویروس مزاحم باشد

متاسفانه ویروس هایی به نام «آدنو ویروس» وجوددارند که باعث بروز عفونت ها و بیماری های زیادی می شوند؛ یعنی از مجاری تنفسی فوقانی تا دستگاه گوارش را درگیر بیماری ها و عفونت های گوناگون می کنند. زمانی ارتباط میان این ویروس ها و چاقی مشخص شد که محققان دانشگاه (Wisconsin) این ویروس ها را به مرغ ها تزریق کردندو متوجه شدند که برخی از آن ویروس ها موجب چاقی مرغ ها شدند.

موضوع از این قرار است که سلول های پایه ای ما بسیار سریع تغییر شکل می دهند و به سلول های دیگر تبدیل می شوند. زمانی که این سلول ها به اینگونه ویروس های نخاله آلوده می شوند، تغییر شکل می یابند و به سلول های چربی تبدیل می شوند. به عقیده محققان این ویروس ها تعداد سلول های چربی و همچنین میزان چربی داخل آنها را افزایش می دهند.

پژوهش هایی که بر روی انسان، به خصوصدوقلوها، انجام شد نشان داد که چاق ها در برابر «آدنو ویروس 36» بسیار حساس ترند و به نظر می رسد یکی از عوامل اصلی اضافه وزن آنها همین ویروس باشد. اگر امروز امکان تزریق واکسن آنفولانزا وجودداردو می توان خود را در برابر ویروس آن ایمن کرد. شاید روزی هم فرا برسد که واکسن ضد چاقی کشف شود و این معضل نیز برای انسان ها برطرف شود.

عفونت های گوش بر روی حس چشایی و وزن تاثیر می گذارد

شاید برایتان جالب باشد بدانیدکه محققان دانشگاه فلوریدا سال ها روی این مسئله تحقیق کردند که چرا افرادی که حس چشایی ضعیف تری دارند، چاق تر از بقیه هستند؟ یکی از محققان این دانشگاه و سرپرست تیم تحقیقاتی بر روی این فرضیه کار می کرد که شاید عفونتی مربوط به گوش روی عصب های چشایی که از گوش میانی عبور می کند، بر این موضوع تاثیر منفی می گذارد.

محققان پس از بررسی 6584 پرسش نامه از شرکت کننده های این پژوهش به این نتیجه رسیدند افراد بالای 35 سال که دچار عفونت های ویروسی بوده اند. دو برابر بیشتر از دیگران در معرض چاقی قرار می گیرند. محققان با بررسی های نهایی مشاهده کردند افرادی که دچار عفونت گوش بوده اند. علاقه زیادی به مصرف شیرینی جات و مواد غذایی چرب دارند. آنها احتمال می دهند که عصب های چشایی این افراد آسیب می بیند و برای همین حساسیت شان نسبت به طعم شیرین و چربی ها کمتر می شود؛ یعنی باید مواد غذایی شرین و چرب زیادی استفادته کنند تا طعمشان را خوب بفهمند. توجه داشته باشید که حتی افزایش حداقلی میزان کالری های دریافتی نیز در مدت طولانی موجب اضافه وزن می شود.

معمولا دردوران کودکی عفونت های گوش مانند سرماخوردگی رایج و غیرقابل اجتناب است اما به نظر می رسد با دور کردن کودکان از دود سیگار می توان تاثیر این عفونت ها را کاهش داد اما اگر بزرگسال و چاق هستید و در کودکی نیز زیاد دچار این قبیل عفونت ها شده اید، امکان دارد عامل چاقی شما همین عفونت های گوش باشد. توصیه می کنیم به عنوان مثال به جای شیرینی جات میوه بخورید و به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید چون با همین کارهای ساده تغذیه سالمی در پیش می گیرید و گام های اولیه و اساسی تناسب اندام را برمی دارید.

آنتی اکسیدان ها علیه تجمع چربی ها

تا به حال نام رادیکال های آزاد را شنیده اید؟ این مولکول های موذی در بدن ما کاری جز آسیب زدن به سلول ها ندارند؛ در واقع عامل اصلی پیری سلول ها و بسیاری از بیماری ها همین رادیکارهای آزاد هستند. باید بدانید که محققان عقیده دارند که این مولکول های آسیب رسان باعث اضافه وزن نیز می شوند؛ یعنی به سلول هایی آسیب می رسانند که وظیفه شان مخابره پیام سیری است و به این ترتیب، اجازه نمی دهند که آنها کارشان را به درستی انجام دهند. این مولکول های آسیب رسان زمانی شکل می گیردکه غذایی می خوریم؛ به ویژه زمانی که در مصرف مواد غذایی شیرین زیاده روی می کنیم. در طولانی مدت نیز سلول های حامل پیام سیری آسیب می بینند و نمی توانند به خوبی از عهده وظیفه خود برآیند؛ در نتیجه اشتها زیادتر و حجم معده بزرگتر می شود.

بهترین روش برای مقابله با این رادیکال های آزاد این است که به جای مصرف مواد غذایی شیرین تا می توانید میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنید! چرا که این مواد غذایی، سالم و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که قابلیت مقابله در برابر رادیکال های آزاد را دارند.

سیستم های گرمایشی و کولرها هم روی وزن تاثیر می گذارند

احتمالا می گویید این یکی دیگر از آن حرف هاست! کولر چگونه می تواند روی وزنما تاثیر بگذارد؟ اما باید بدانید که هم کولر وهم سیستم های گرمایشی روی وزن ما تاثیر می گذارد؛ زیرا انسان موجودی خونگرم است و تفاوتی ندارد که هوا آفتابی باشد. یا ابری، باران ببارد، باد بوزد یا برف بیاید؛ در هر صورت باید دمای بدنش 37 درجه باشد.

حفظ دمای درونی بدن کاری ضروری و حیاتی است. جریان خون، تنفس و هضم غذا باعث تولید گرما می شود و به حفظ دمای ثابت بدن کمک می کند. با اینحال زمانی که هوا سرد است، بدن تلاش زیادی برای جبران دمای از دست رفته می کند و همچنین قادر است که با گرمای زیاد نیز مقابله کند. برای این کار هم از «تعریق» کمک می گیرد. «تعریق» پدیده کاملا طبیعی بدن است که به کنترل دمای بدن کمک می کند.

این فرآیندهای فیزیولوژیکی انرژی زیادی لازم دارند که باید از طریق مواد غذایی تامین شوند؛ به این دلیل زمانی که هوا گرم یا سرد است کالری زیادی برای تنظیم دمای بدن صرف می شود اما مشکل اینجاست که ما در زمستان چندان احساس سرما نمی کنیم؛ زیر خانه گرم است، ماشین گرم است و دفتر کارمان هم همچنان گرم است. تابستان چطور؟

آیا با وجود وسایلی مانند کولر و هوای مطبوع احساس گرمایی می کنید؟ نیتجهاین می شود کحه ما در طول سال کالری کمتری برای مقابله با گرما یا سرما از دست می دهیم. در سال 2006 محققان ژاپنی پژوهشی بر روی کودکان انجام دادندو مشاهده کردند برخی از کودکان در طول تابستان چاق تر می شوند. محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از عوامل چاقی این کودکان کولر است که از سال 1970 در ژاپن از آن استفاده می شود؛ زیرا بدن تلاشی برای مقابله با گرما نمی کند و برای همین کالری هم نمی سوزاند.

می شود چاق بود و در ضمن سالم و سرحال هم بود.

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که سلامتی الزاما مربوط به چاقی و لاغری نیست. اگرچه تناسب اندام به سلامتی کامل کمک زیادی می کند اما این حرف به این معنا نیست که افراد چاق زودتر مریض می شوند. محققان آمریکایی بر روی 5440 بزرگسال که اتفاقا 51 درصد آنها دچار اضافه وزن و 32 درصدشان دچار چاقی مفرط بودند، بررسی هایی را انجام دادند که پس از انجام آزمایش های گوناگون مشخص شد که این افراد با وجود چاقی و اضافه وزن کلسترول و قند خون طبیعی دارند و مشکل خاصی هم ندارند. جالب اینجاست که محققان مشاهده کرده اند 23.5 درصد شرکت کننده ها که اتفاقا در گروه افراد لاغر هم هستند، متابولیسمی غیرطبیعی دارند و این مسئله نیز آنها را در برابر بیماری های قلبی حساس تر و آسیب پذیرتر می کند.

به عقیده متخصصان حوزه سلامت برای داشتن سلامتی لازم است که روزانه حداقل 30دقیقه ورزش کنید؛ البته منظورمان ورزش های سخت وسنگین نیست؛ بلکه همین قدر که پنج روز در هفته و روزانه سی دقیقه ورزش های سبک نیز انجام دهید، برای سلامتی تان مفید است.

پیاده روی یکی از بهترین ورزش هاست. اگر مشکل زانو ندارید، به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید. چند ایستگاه مانده به مقصد از وسیله نقلیه پیاده شوید و پیاده بروید. بسیاری از افرادی که سعی می کنند با رژیم های سخت خود را لاغر کنندنه تنها به سلامتی خود کمکی نمی کنند، بلکه خود را در معرض آسیب های جدی نیز قرار می دهند.

به عقیده متخصصان اولین مشکلی که با پیروی از رژیم های سخت لاغری خود را نشان می دهد، کمبود مواد مغذی بدن است.در 80 درصد این رژیم ها میزان پروتئین دریافتی بیشتر از نیاز روزانه ودر سه چهارم آنها نیز میزان فیبرها کمتر از نیاز روزانه است. علاوه بر اینها افرادی که این رژیم ها را دنبال می کند ویتامین، مواد معدنی و کربوهیدرات های کمی دریافت می کنند.

متاسفانه این رژیم ها باعث کاهش تراکم مواد معدنی استخوان ها و همچنین باعث کاهش اسیدهای چرب اشباع نشده می شوند و خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهند. خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا و سرطان «کلورکتال» نیز از جمله خطرهای این رژیم ها است؛ پس اینگونه رژیم های سخت را فراموش کنید و بکوشید تا با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و با رعایت تغذیه سالم، به تدریج به وزن ایده آلتان نزدیک شوید شاد و تندرست باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha