رئیس فرهنگستان علوم پزشكی گفت: تعیین تعرفه خدمات پزشكی در بخش خصوصی یك بحث بین پزشك و بیمار است و هیچ كس نباید برای بخش خصوصی تعرفه تعیین كند، تعرفه پزشكی برای جایی است كه با بیمه قرارداد دارد

هیچكس نباید برای پزشكان بخش خصوصی تعرفه تعیین كند
ایرج فاضل در گفت‌و‌گو با  فارس‌ افزود: تعیین تعرفه پزشكی مال بخش‌هایی است كه با بیمه قرارداد دارند، در بخش خصوصی مطلقاً همه چیز به رابطه بین پزشك و بیمار بر می‌گردد، تمام این بحث‌ها بیهوده است، نه نظام پزشكی و نه هیچ‌كس دیگری نباید در تعیین تعرفه برای پزشكان بخش خصوصی دخالت كند.
وی گفت: این به روابط بین من و بیمارم مربوط است، بیمار من باید راضی و خشنود از پهلوی من به عنوان پزشك برود، این یك اصل اساسی در پزشكی است، پرداخت از جیب مردم، هیچ ربطی به خدمات بخش خصوصی ندارد، دولت باید بخش مربوط به خودش را به نحوی اداره كند كه پرداخت از جیب عموم مردم افزایش پیدا نكند.
رئیس فرهنگستان علوم پزشكی ادامه داد: این استدلال كه چون برخی از پزشكان تخلف می‌كنند، یا وقت كافی برای بیمار نمی‌گذارند پس تعرفه باید كم باشد به كلی بی پایه است، رسیدگی به تخلف پزشكان راهكار خاص خودش را دارد و مراجع مشخصی برای رسیدگی به این تخلفات وجود دارد.
فاضل گفت: تعیین تعرفه‌ها در بخش دولتی نیز باید معیاری داشته باشد، اگر فقط تورم را در نظر بگیریم، سالی 20 درصد باید به نرخ تعرفه‌های دولتی اضافه شود، بیمارستان‌ها باید حقوق تمام پرسنل شان را هر سال حداقل به میزان نرخ تورم افزایش دهند تا قدرت خرید آن‌ها كم نشود. اگر چنین نباشد آن فرد پرسنل بیمارستان از كجا باید زندگیش را تأمین كند، همه چیز در كشور باید با هم هماهنگ باشد.
وزیر سابق بهداشت و علوم افزود: در زمینه تخلفات پزشكی نیز گر چه معتقدم میزان تخلفات پزشكان در ایران نسبت به تمام دنیا و حتی سایر بخش‌های صنفی كشور از همه كم‌تر است با این حال وزارت بهداشت باید نظارتش را بر پزشكان بهتر كند، البته نه به صورت چماق برداشتن، تهدید كردن و شلاق زدن، این طوری هرگز نتیجه نخواهند گرفت. باید به صورت معقول نظارت را به كل امور پزشكی، به نحوه انجام امور پزشكی و نه فقط تعرفه تعمیم دهند. تا از كیفیت كار پزشكان مطمئن شوند. این مهم‌ترین عامل اصلاح سیستم سلامت كشور است.
وی گفت: تخلفاتی كه در جامعه پزشكی ممكن است وجود داشته باشد بیش‌تر در زمینه تبلیغات است كه باید به كلی ممنوع شود زیرا هر كس تبلیغ می‌كند برای سودجویی است بنابراین هیچ پزشكی حق ندارد برای كارش تبلیغ كند. شما هم هر جا تبلیغ پزشكی را دیدید به آن اعتنا نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha