سلامت نیوز : نمایند مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دریاچه هامون نیازمند ردیف اعتباری مستقل است، گفت: دولت افغانستان باید برای حفظ تالاب هامون اقدام کند.

هدایت الله میر مرادزهی در گفت و گو با پانا، با بیان اینکه وضعیت دریاچه هامون بحرانی است، اظهار داشت: متاسفانه در پی شکسالی دریاچه هامون، بیشترین خسارت به مردم این منطقه وارد شده است.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه دریاچه هامون باید حق آبه مستقل داشته باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت افغانستان باید برای حفظ تالاب هامون اقدام کند.

نماینده مردم سیستان در مجلس تصریح کرد: طی هفته های گذشته، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و وزیر نیرو از دریاچه هامون بازدید کردند، اما هنوز مشکلات این دریاچه به سمت احیای آن حرکت نکرده است. البته وزارت نیرو و سازمان محیط زیست می بایست برنامه های خود را برای احیای دریاچه انجام دهند تا این دریاچه تبدیل به منطقه ای خشک نشود.

وی با بیان اینکه حل بحران تالاب هامون نیازمند ردیف مالی مستقل است، گفت: خشک شدن دریاچه هامون مشکلات محیط زیستی فراوانی را برای مردم این منطقه به وجود آورده است، پیشنهادی که ما در جلسات مختلف با استانداری و نمایندگان مجلس و محیط زیست داشته ایم، اختصاص ردیف بودجه ای مستقلی برای این موضوع بوده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

در پی خشکسالی‌ های 15 ساله و بسته شدن آب ورودی از سمت کشور افغانستان و پرداخت نکردن حق آبه دریاچه از طرف افغانستان دریاچه هامون هم اکنون کاملا خشک شده است.

در حال حاضر دریاچه هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگ ترین دریاچه آب شیرین كشور است که مشکلات آن بسیار جدی و بحرانی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha