نتایج یک مطالعه بلندمدت در کانادا بار دیگر نشان داد که انجام معاینات سالانه ماموگرافی در زنان 40 تا 59 ساله بر کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پستان تاثیری ندارد.

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه بلندمدت در کانادا بار دیگر نشان داد که انجام معاینات سالانه ماموگرافی در زنان 40 تا 59 ساله بر کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پستان تاثیری ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان در یک مطالعه‌ 25 ساله با انتخاب تصادفی در 90 هزار زن، برای یک گروه از آنها معاینات سالانه ماموگرافی را انجام داده و برای برخی دیگر این معاینات را انجام ندادند.

دکتر «کرنلیا باینس»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه تورنتو گفت: با وجودی که انجام معاینات ماموگرافی کمک می‌کند که تعداد بیشتری از موارد پیشرفته سرطان‌ پستان شناسایی شود و همچنین مدت زمانی که فرد مبتلا به این سرطان، زنده می‌ماند نیز با انجام این معاینه طولانی‌تر می‌شود اما به طور کلی نرخ مرگ و میرهای ناشی از سرطان پستان در هر دو گروه برابر بوده است.

دکتر باینس افزود: در عین حال به طور فزاینده‌ دیده شده که با انجام این معاینه آسیب‌های جدی متوجه بیمار می‌شود و این شیوه معاینه اکنون نسبت به 40 سال گذشته کآرایی کمتری دارد زیرا شیوه‌های درمانی دیگر ارتقا یافته است. همچنین 22 درصد از موارد تشخیص سرطان پیشرفته پستان که از طریق ماموگرافی انجام شده بود فراتشخیصی بوده و انجام آنها ضرورتی نداشته است.

به گزارش هلث دی نیوز،‌ فراتشخیصی به معنای تشخیص سرطان‌های بی‌خطری است که در طول عمر بیمار، موجب بروز علائم یا مشکلات جدی نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha