دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10572

رییس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت از تدوین برنامه كشوری كنترل مالاریا در سال گذشته خبر داد و اعلام كرد: بر این اساس در نظر داریم تا شیوع این بیماری را تا بیش از 30 درصد كاهش دهیم.

دكتر محمد مهدی گویا در گفت وگو با ایسنا، آخرین آمار شیوع مالاریا را در كشور پس از طوفان گونو، 18 هزار نفر برشمرد و اظهار امیدواری كرد: تعداد مبتلایان امسال به 12 هزار نفر كاهش پیدا كند.

وی البته با اشاره به مداخله سایر عوامل محیطی تاثیرگذار یادآور شد: اما این كه این پیش‌بینی تا چه حد واقعی باشد مشخص نیست و نیازمند سپری شدن زمان است.

 تا 15 سال دیگر، از هر 10 هزار نفر، یك نفر به مالاریا مبتلا می‌شود

 دو سال دیگر حمله بزرگی به مالاریا می‌كنیم

 لاروكشی، آموزش چهره به چهره و تشخیص بیماری ظرف 48 ساعت در مناطق دارای مالاریا آغاز شد

رییس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، مدت زمان اجرای برنامه كشوری كنترل مالاریا را 10 سال عنوان و اظهار كرد: در نظر داریم پس از زمان مقرر به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت، شاهد بروز یك مورد مالاریا باشیم. این در حالی است كه بر اساس آخرین آمار تقریبا از هر 4 هزار نفر، یك نفر به مالاریا مبتلا شده است.

گویا افزود: این برنامه به دو سال زیر ساخت سازی نیاز دارد و پس از آن حمله بزرگی به مالاریا خواهیم كرد.

وی با بیان اینكه برنامه كشوری مبارزه با مالاریا در حال اجرا است، آن را شامل تامین نیروی انسانی، لارو كشی در مناطق محل شیوع مالاریا، آموزش خانه به خانه ساكنان این مناطق و تشخیص بیماری ظرف 48 ساعت برشمرد و اعلام كرد: در حال حاضر با كمك آموزش و پرورش، ساكنان روستاهای در معرض خطر آموزش‌های لازم را به طور چهره به چهره و عمومی دریافت می‌كنند.

كاهش 50 درصدی مالاریای كشنده در سال 86 نسبت به 85

ریشه‌كنی جهانی مالاریا در آینده‌ای نزدیك امكان ندارد

رییس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه مالاریا در ایران بیماری بومی محسوب می‌شود، ابراز كرد: اما در حال حاضر این بیماری تنها در سه استان كرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان شایع است و البته در استان فارس نیز به ندرت مواردی مشاهده می‌شود.

گویا همچنین بیماری مالاریا را در 4 نوع برشمرد و با بیان اینكه 3 نوع مالاریا در ایران وجود دارد، اعلام كرد: نوع كشنده‌تر مالاریا سال 86 نسبت به سال 85 به نصف كاهش یافت.

وی به ایسنا گفت: مالاریای فاسی فاروم تا سال 85، 10 درصد كل موارد را شامل می‌شد كه در سال گذشته شیوع آن به 5 درصد كل كاهش یافت.

رییس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت اضافه كرد: بنابراین با ادامه این روند در سال جاری می‌توانیم امیدوار باشیم تا حد زیادی به اهدافمان نزدیك شویم.

گویا همچنین با اشاره به پیش بینی‌های قبلی كه تعداد موارد مالاریا در سال 86، به نصف سال 85 كاهش می‌یابد، یادآور شد: اما با بروز طوفان گونو توانستیم با واكنشی مناسب تعداد مبتلایان را در حد سال 85 یعنی 18 هزار نفر كنترل كنیم.

وی از سوی دیگر اظهار امیدواری كرد: امسال نیز كاهش چشمگیری در میزان بروز مالاریا نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

وی همچنین در مورد برنامه سازمان ملل متحد برای ریشه كنی مالاریا در جهان ابراز عقیده كرد: این امر در آینده‌ای نزدیك امكان ندارد؛ چرا كه ریشه كنی به معنای از بین بردن انگل مالاریا نه تنها در انسان بلكه در پشه‌ها نیز است و عملی كردن آن بعید به نظر می‌رسد.

چندی پیش سازمان ملل متحد از آغاز طرح جهانی برای ریشه كنی مالاریا در آفریقا تا پایان 2010 خبر داده بود.

بر اساس آمار جهانی، مالاریا سالانه جان بیش از یك میلیون نفر را در جهان می‌گیرد كه اغلب قربانیان را كودكان تشكیل می‌دهند و 90 درصد این افراد در صحرای آفریقا زندگی می‌كنند. همچنین این بیماری سالانه نیم میلیارد نفر را در جهان آلوده كرده و هزینه‌های اقتصادی زیادی را به كشورها تحمیل می‌كند.

بر اثر این بیماری كه به گفته متخصصان، قابل پیشگیری و درمان است، در هر 30 ثانیه یك نفر جان خود را از دست می‌دهد.

مالاریا از طریق نیش پیشه آنوفل، باعث ایجاد تب شدید، ضعیف كننده و سردرد و استفراغ می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha