سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 106022

سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی عروق با اشاره به اینکه دود سیگار عامل اصلی در ابتلا به بیماری "برگر" است، گفت: درد در ناحیه انگشتان پا از علایم اولیه ابتلا به بیماری است ولی قطع مصرف سیگار در مراحل اولیه مانع از تشدید بیماری می‌شود.

دکتر حسین پارسا در گفت وگو با ایسنا ؛ با تاکید بر اینکه لزوما همه افراد سیگاری به "برگر" مبتلا نمی‌شوند، گفت: این بیماری در خاورمیانه به ویژه ایران، افغانستان، پاکستان و عراق به علت مصرف سیگارهای نامرغوب شیوع بیشتری دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه 23 درصد از بیماران برگری را زنان نشکیل می‌دهند، اظهار کرد: اگر دود سیگار با انواع مخدرهای دیگر همراه شود 18 برابر و با الکل 4 برابر احتمال ابتلای فرد به این بیماری را افزایش می‌دهد.

پارسا با اشاره به اینکه این بیماری نوعی اختلال انسدادی عروق است و بیشتر عروق متوسط و کوچک را درگیر می‌کند، گفت: انسداد رگها باعث می شود خون رسانی به بافت‌ها به درستی انجام نشود و این عارضه بیشتر در بافت اندام انتهایی بدن مانند انگشتان دست و پا رخ می دهد.

این فوق تخصص جراحی عروق ضایعات قرمز رنگ و کوچک و مهاجر بر سطح پوست را از مهمترین علائم اولیه “ برگر“ عنوان کرد و افزود: درد در ناحیه انگشتان پا، لنگش متناوب، تغییر شکل دادن ناخن ها و انگشتان و در نهایت سیاه شدن آنها از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.

پارسا با اشاره به اینکه در صورت پیشرفت بیماری،‌ پزشک ممکن است برای نجات فرد اقدام به قطع عضو کند، اظهار کرد: گرفتن یک شرح حال دقیق توسط پزشک فوق تخصص عروق و انجام آنژیوگرافی تنها راه تشخیص بیماری "برگر" است.

وی ترک سیگار را تنها راه مبارزه با بیماری برگر دانست و یادآور شد: قطع مصرف سیگار زمانی موثر است که بیماری در مراحل اولیه باشد. درمان‌های دارویی کمتر از 30 درصد در کاهش علائم بیماری موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهنام پورعزیز ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    16 4
    سلام خسته نباشین پدر من بیماری برگر داره سیگار رو ترک می کنه بعد از مدتی دوباره شروع می کنه یک ماه تو بیمارستان به بدنش هپارین 50سی سی باپمپ تزریق می کنن بعدش دکترش با مشاوره دکتر بیهوشی عصاب پاشو تقریبا میشه گفت 80 درصدشو از بین برده می خواستم راهنمایی ازتون بگیریم اگه خونشو عوض کنن درست میشه اگه راه حل یا دکتر خوب تبریز یا تهران سراغ دارین به ما بگین دستتون درد نکنه ازمحتوای ذاخل سایت