سلامت نیوز : معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: طرح انتقال آب از خزر به سمنان پایه و اساس علمی ندارد و این کار در منطقه نیر ناپایداری زیست محیطی نیز ایجاد خواهد کرد.

"پروین فرشچی" در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد وضعیت فعلی زیستگاه‌های دریایی کشور اظهار داشت: اگر بخواهم در مورد وضعیت محیط زیست دریایی کشور به صورت تخصصی نظر بدهم باید بگویم که وضعیت اکوسیستم‌های دربایی کشور ما در دریاهای نیمه بسته مثل دریای عمان و خلیج فارس و یا بسته مانند دریای خزر در مقام مقایسه با مکان‌های مشابه در سایر نقاط دنیا وضعیت خیلی بد نیست.

وی ادامه داد: اما نکته این است که هنوز در زمینه‌های بسیاری جای کار وجود دارد. برای مثال در زمینه همکاری‌های ملی و منطقه‌ای که در اولویت اقدامات ما قرار دارد. هنوز پتانسیل‌های بسیاری داریم.

فرشچی افزود: الیته ابتدا باید همکاری‌ها در سطح ملی فراهم شود و سپس آنرا به سطح منطقه‌ای و بین المللی گسترش دهیم. و نکته مهم این است که نباید زمان را از دست بدهیم. باید تمام این اقدامات به موازات هم انجام شود. همکاری‌های ملی بین نهاد‌ها و سازان‌های دولتی و غیر دولتی بسیار حایز اهمیت است.

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین چالش‌هایی که محیط زیست دریایی با آن مواجه است را چه می‌دانید اظهار داشت: چالش‌های عمده ما در دریای خزر با خلیج فارس و دریای عمان کاملا متفاوت است چون محدوده آبی و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن با هم فرق می‌کند.

معاون دریایی سازمان محیط زیست در مورد چالش‌های محیط زیستی خزر اظهار داشت: در مورد آلودگی‌های دریای خزر حرف بسیار است از جمله آلودگی‌های نفتی، آلودگی سواحل، نداشتن یک مدیریت جامع سواحل و گونه‌های مهاجم همه این‌ها را می‌دانند اما چالش اصلی این است که ما برای پیشگیری و مقابله و کنترل آن‌ها چه ابزارهایی در اختیار داریم.

به گفته وی اهرم‌های قانونی و حقوقی و رسمی برای حفاظت از اکوسیستم دریای خزر باید به وجود آمده و ضمانت اجرا داشته باشد. برای مثال ما کنوانسیون تهران را در اختیار داریم که این تعهدات باید اجرایی شود، از این رو کنوانسیون تهران یکی از مهم‌ترین مسایلی است که باید پیگیری شود.

فرشچی خاطر نشان کرد: با قوت گرفتن کنوانسیون‌ها و مستحکم شدن همکاری بین کشور‌ها در سطح ملی و میان بخشی است که می‌توانیم به برداشتن قدم‌های بزرگ در جهت بهبود وضعیت محیط زیست دریایی خزر امیدوار باشیم و من اجرایی کردن کنوانسیون تهران را مهم‌ترین اقدام می‌دانم که باید به آن رسیدگی شود.

وی در مورد وضعیت خلیج فارس و دریای عمان نیز گفت: در جنوب نیز وضعیت به همین گونه است. ما در خلیج فارس راپمی را داریم که سازمان همکاری‌های زیست محیطی منطقه‌ای در خلیج فارس است و ما باید برای تقویت این سازمان و همکاری‌هایی از این دست تلاش کنیم. البته تشکل‌های مردمی نیز باید جدی گرفته شود تا با تقویت آن‌ها زمینه مطالبات در مورد اجرای تعهدات ملی و منطقه‌ای از سوی این نهاد‌ها از نهادهای مسوول فراهم شود.

وی در مورد رویکرد سازمان محیط زیست در اجرای پروژه‌های دریایی نیز توضیح داد: در مورد خشک کردن دریا‌ها و ایجاد مناطق جدید با هدف توسعه رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه داشتن ارزیابی زیست محیطی است. این روند توسعه هم در شمال و هم در جنوب کشور دیده می‌شود که سازمان محیط زیست بر جانمایی دقیق این طرح‌ها تاکید دارد.

فرشچی متذکر شد: سازمان محیط زیست تنها متولی حفاظت از محیط زیست کشور نیست، بلکه تمام سازمان‌ها که در ایجاد توسعه نقش دارند باید محدودیت‌های زیست محیطی خود را بشناسند. سازمان حفاظت محیط زیست با توسعه مخالف نیست، اما اعتقاد دارد توسعه باید همگام با حفظ محیط زیست صورت گیرد.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در مورد طرح انتقال آب خزر به سمنان نیز گفت: از نظر تخصصی کاملا مخالف این مساله هستیم زیرا پایه و اصول علمی ندارد و اینکه از خزر به سمنان آب رسانی کنیم، نه تنها اثرات زیست محیطی نامناسبی خواهد داشت در منطقه ناپایداری نیز ایجاد خواهد کرد.

وی توضیح داد: همچنین یک سری تعهدات منطقه‌ای و بین المللی از طریق کنوانسیون تهران داریم که یکی از پروتکل‌های آن تاکید دارد که هرگونه فعالیت از سوی کشورهای عضو باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه سوء به همراه نداشته باشد. در مورد این انتقال هنوز مطالعات دقیق صورت نگرفته و ارزیابی‌های زیست محیطی آن ناقص است.

به گفته فرشچی رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای در تاریخ ششم مهر ماه ۹۲ به وزیر نیرو، خواستار توقف اجرای طرح نمک زدایی و انتقال آب دریای خزر به استان سمنان شد. گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی این طرح در معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در دست کار‌شناسی است و هنوز خواسته معاونت محیط زیست دریایی را تامین نکرده است.

وی با بیان اینکه معاونت دریایی سازمان محیط زیست در خواست تغییر گزینه فنی و مکانی این طرح را کرده است. خاطر نشان کرد: گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی این طرح هنوز نتوانسته پاسخی به اثرات تجمعی شوری و مواد شیمیایی افزودنی به دریا و اثرات منفی و جبران ناپذیر دیگر طرح در اکوسیستم ساحلی دریای خزر و اثرات زیان بار حاصل از تخلیه پسآب آب شیرین کن به میزان ۶. ۳ متر مکعب بر ثانیه را در کنار پاک تراشی حدود ۱۲ هکتار جنگل در مسیر لوله گذاری بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha