خودمان را دوست داشته باشیم و نکاتی که برای حفظ سلامتان ضروری است را رعایت کنیم.

بهترین کارهایی که می توانید برای حفظ سلامت خود انجام دهید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فامیلی دکتر، عوامل زیادی در حفظ و بهبود وضعیت سلامتی نقش دارند. به نوبه خود، سلامتی خوب می تواند خطر ابتلا به برخی شرایط و بیماری ها را کاهش دهد. اینها عبارتند از بیماری قلبی، سکته مغزی، برخی از سرطان ها و جراحات.

مسیر بهبود و یا حفظ سلامت را چگونه طی کنیم؟

غذای سالم بخورید

آنچه می خورید ارتباط تنگاتنگی با سلامتی شما دارد. تغذیه متعادل فواید زیادی دارد. با انتخاب مواد غذایی سالم تر، می توانید از برخی بیماری ها پیشگیری یا درمان کنید. اینها عبارتند از بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت. یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن و کاهش کلسترول نیز کمک کند.

ورزش منظم داشته باشید

ورزش می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان روده بزرگ، درمان افسردگی، پوکی استخوان و فشار خون بالا کمک کند. افرادی که ورزش می کنند نیز کمتر آسیب می بینند. ورزش معمولی می تواند باعث شود احساس بهتری نبت به خود داشته باشید و وزن خود را تحت کنترل بگیرید. سعی کنید حدود 5 بار در هفته 30 تا 60 دقیقه فعال باشید.

اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید

اضافه وزن بیش از حد، خطر ابتلا به چندین بیماری را افزایش می دهد. نظیر:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • برخی از سرطان ها
  • بیماری کیسه صفرا

اضافه وزن نیز می تواند منجر به آسیب های مرتبط با وزن شود. یک مشکل رایج، آرتریت در مفاصل تحمل کننده وزن، مانند ستون فقرات، لگن یا زانو است.

از پوست خود محافظت کنید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید با سرطان پوست مرتبط است. این شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است. بهتر است زمان سپری شده در آفتاب را محدود کنید. هنگام بیرون آمدن از خانه حتما از لباس و کلاه استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را در تمام طول سال روی پوست صورت و دست‌های خود بمالید و از مصرف آن غفلت نکنید. ضذ آفتاب از پوست شما محافظت می کند و به پیشگیری از سرطان پوست کمک می کند.

یک ضد آفتاب با طیف وسیع انتخاب کنید که هم اشعه UVA و هم UVB را مسدود کند. حداقل باید SPF 15 داشته باشد. از آفتاب گرفتن و استفاده از اتاق های برنزه نیز خودداری کنید.

رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید

رابطه جنسی ایمن برای سلامت عاطفی و جسمی شما مفید است.برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی (STD) از کاندوم استفاده کنید. کاندوم موثرترین روش پیشگیری است. اگر نیاز به آزمایش برای STD دارید با پزشک خود صحبت کنید.

سیگار نکشید و از تنباکو استفاده نکنید

سیگار و استعمال دخانیات از عادات مضر هستند. آنها می توانند باعث بیماری قلبی و سرطان دهان، گلو یا ریه شوند. آنها همچنین از عوامل اصلی آمفیزم و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) هستند. هر چه سیگار و تنباکو را زودتر ترک کنید، بهتر است.

میزان مصرف الکل را محدود کنید

از مصرف الکل شدیدا خودداری کنید. الکل بیش از حد می تواند به کبد شما آسیب برساند. این می تواند باعث برخی سرطان ها مانند سرطان گلو، کبد یا پانکراس شود. سوء مصرف الکل همچنین منجر به مرگ و میر ناشی از خرابی اتومبیل، قتل و خودکشی می شود.

مواردی که باید در نظر بگیرید

علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا، باید برای سلامت کل بدن وقت بگذارید. برای معاینات منظم به پزشکان خود مراجعه کنید. این شامل پزشک اصلی شما و همچنین دندانپزشک و چشم پزشک شما می شود.

اجازه دهید مزایای سلامتی و خدمات مراقبت پیشگیرانه برای شما مفید باشد. مطمئن شوید که می دانید برنامه بیمه درمانی شما شامل چه مواردی می شود. مراقبت های پیشگیرانه می تواند بیماری را قبل از شروع تشخیص دهد یا از آن جلوگیری کند. این موارد شامل ویزیت ها و غربالگری های خاص پزشک می شود.

باید برای سلامت سینه ی خود وقت بگذارید. سرطان سینه عامل اصلی مرگ و میر زنان است. مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. در مورد زمان شروع ماموگرافی با پزشک خود صحبت کنید. در صورت داشتن عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی، ممکن است لازم باشد غربالگری را زودتر شروع کنید. یکی از راه‌های تشخیص سرطان سینه، انجام یک معاینه ماهانه از خود است.زنان 21 تا 65 ساله باید هر 3 سال یک بار آزمایش شوند.

از پزشک خود در مورد سایر غربالگری های سرطان سوال کنید. بزرگسالان باید از سن 50 سالگی برای سرطان کولورکتال غربالگری شوند. ممکن است پزشک بخواهد انواع دیگر سرطان را نیز بررسی کند. این به عوامل خطر و سابقه خانوادگی شما بستگی دارد.

فهرستی از داروهای فعلی که مصرف می کنید نگه دارید. همچنین باید در مورد واکسن ها، از جمله دریافت واکسن آنفولانزای سالانه، به روز باشید.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

  • چقدر کالری باید بخورم و چند بار باید ورزش کنم تا وزن فعلی خود را حفظ کنم؟
  • آیا باید یک معاینه فیزیکی سالانه داشته باشم؟
  • بیمه من چه نوع مراقبت های پیشگیرانه ای را پوشش می دهد؟
  • چه زمانی باید غربالگری برای برخی سرطان ها و شرایط را شروع کنم؟

نکاتی دیگر برای بهبود و یا حفظ سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان؛ در عین حال برای حفظ سلامت تنها انتخاب برنج قهوه ای به جای برنج سفید و در هفته ۵ روز ورزش کردن کافی نیست بلکه باید به نکات دیگری نیز اهمیت داد.

  • مدیتیشن: انجام مدیتیشن به طور منظم به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه استرس را کاهش می دهد، کیفیت خواب را بالا می برد و فشار خون را پایین می آورد. همچنین قدرت ایمنی بدن را افزایش می دهد و عملکرد قلب و عروق را بهتر می کند.
  • مصرف آب ولرم و لیمو: مصرف ناشتا آب ولرم و لیمو به دلیل قلیایی بودن، در سم زدایی از بدن مفید است و به حرکت روده ها کمک می کند. علاوه بر آن انرژی بدن را نیز افزایش می دهد.
  • چای سبز بخورید: علاوه بر آب، چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی ها محسوب می شود. مصرف منظم چای سبز حافظه را تقویت می کند، روند سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. همچنین از بوی بد دهان جلوگیری می کند، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است و به عنوان عامل ضدالتهابی عمل می کند.
  • از نخ دندان استفاده کنید: این کار نه تنها دندان ها را سالم نگه می دارد، بلکه روی سلامت کلی بدن نیز تأثیرگذار است. در صورت عفونی شدن لثه ها، باکتری موجود در دهان وارد خون می شود و به بروز التهاب در تمامی بدن می انجامد.
  • پروبیوتیک مصرف کنید: سلامت کلی بدن در گرو عملکرد صحیح سیستم گوارشی است. راه تقویت باکتری روده، مصرف روزانه مکمل پروبیوتیک است. پروبیوتیک به هضم غذا کمک می کند، برای سیستم ایمنی مفید است و در بهبود خلق و خوی فرد نقش دارد.
  • نرمش قبل از ورزش: بعضی معتقدند حرکات نرمشی قبل از ورزش، چندان برای بدن مفید نیست. محققان دریافته اند ورزشکارانی که قبل از وزنه برداری حرکات نرمشی انجام می دهند نسبت به آن هایی که نرمش های سنگین انجام می دهند، برای انجام تمرینات ورزشی قدرت کمتری دارند.
  • از ماده شیمیایی BPA استفاده نکنید: BPA مخفف بیسفنول A است. این ماده شیمیایی در تهیه بسیاری از لوازم و کالاها از جمله شیشه آب و قوطی غذا استفاده می شود. طبق تحقیقات قرار گرفتن در معرض BPA باعث بروز اختلالات در باروری، دیابت و بیماری قلبی عروقی می شود. بنابراین سعی کنید از بطری شیشه ای استفاده کنید و از بطری های پلاستیکی و قوطی های فلزی استفاده نکنید.
  • از عینک ضد آفتاب استفاده کنید: همان گونه که از پوست محافظت می شود، از چشم ها نیز در برابر نور خورشید باید محافظت کرد. یکی از بهترین راه ها استفاده از عینک آفتابی است. استفاده از عینک آفتابی، از چشم در برابر آفتاب سوختگی، آب مروارید و حتی سرطان پوست محافظت می کند.از عینک آفتابی با فرم های بزرگ که پوشش کامل می دهد و قابلیت جذب ۱۰۰ درصد اشعه ماورای بنفش دارد، استفاده کنید.
  • فیبر مصرف کنید: مصرف فیبر برای حفظ سلامت بسیار ضروری است. مصرف فیبر عمر را طولانی می کند و باعث کاهش وزن می شود و به سیستم گوارشی کمک می کند. التهاب و خطر بروز دیابت و کلسترول مضر را کاهش می دهد.
  • میزان مصرف سبزی های برگ سبز را افزایش دهید: مصرف سبزی های برگ سبز در هر وعده غذایی باعث جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود. این نوع سبزی ها که سرشار از آنتی اکسیدان است یکی از بهترین مواد غذایی است که با سرطان مقابله می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Wahab DE ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 2
    .The best site in Iran