رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: قیمت گذاری نامناسب و غیر منطقی و استفاده نكردن از نامگذاری تجاری داروها عامل كیفیت پایین‌تر برخی داروهای تولید داخل نسبت به داروهای مشابه معتبر خارجی است.

قیمت گذاری نامناسب، عامل كیفیت پایین‌تر برخی داروهای داخلی است
به گزارش سلامت نیوز،مرتضی آذرنوش در گفت و گو با فارس، افزود: داروهای تولید داخل از نظر كیفیت در آزمایشگاههای كنترل كیفی وزارت بهداشت كنترل می‌شوند و پس از طی این مرحله در آزمایشگاههای pms كنترلهای نهایی آنها برای ورود به بازار انجام می‌شود بنابراین هر دارویی كه در كشور تولید می شود حداقلهای استانداردهای كیفی را دارست.
وی افزود: واقعا نمی‌توان گفت كیفیت داروهای تولید داخل پایین است اما در مقایسه این داروها با داروهای مشابه خارجی با توجه به اینكه داروهای وارداتی معمولا تولیدات معتبرترین شركتهای تولید داروی دنیا هستند و از استانداردهای بالاتری برخوردارند ممكن است در برخی مواقع اثربخشی كمتری داشته باشند.
آذرنوش اضافه كرد: داروهای شركتهای معتبر خارجی نسبت به داروهای داخلی بهای بسیار بالاتری هم دارند و در این جا این مسئله مطرح است كه اگر وزارت بهداشت هم قیمت گذاری مناسبی برای داروهای تولید داخل داشته باشد شركتهای داخلی تولید كننده دارو نیز این امكان را پیدا می‌كنند كه از فرمولاسیونهای بهتری برای ارتقای كیفی محصولات خود استفاده كنند.
وی گفت: قیمت دارو یك عنصر تعیین كننده در كیفیت داروست و اگر قیمت گذاری منطقی نباشد شركتهای تولید كننده نیز برای صرفه جویی در هزینه ها ممكن است دست به اقداماتی بزنند كه نتیجه آن كاهش رضایتمندی مردم از كیفیت داروهای تولید داخل است.
رئیس انجمن داروسازان ایران تاكید كرد: داروهای تولید داخل از نظر مواد اولیه و كیفیت این مواد مشكلی ندارند زیرا وزارت بهداشت كنترل سختگیرانه‌ای نسبت به كیفیت مواد اولیه داروها دارد مسئله‌ای كه وجود دارد بیشتر مربوط به فرمولاسیون داروهاست و یك تولید كننده خارجی ممكن است با افزودن چند ماده دیگر اثربخشی دارو را بالاتر ببرد.
معاون اسبق غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: مسئله دیگری كه تاثیر بسزایی در ارتقای كیفی داروهای داخلی خواهد داشت استفاده از نام تجاری برای داروهای تولیدی شركتهای مختلف است زیرا این سیستم باعث می‌شود شركتهای تولی دارو با هم به رقابت بپردازند و رفته رفته برای خود هویت و جایگاهی در بین مردم، پزشكان و داروسازان كسب كنند و به این ترتیب برای حفظ جایگاه خود به طور مستمر نسبت به حفظ كیفیت داروهای تولیدی خود و ارتقای آن تلاش ‌كنند.
آذرنوش افزود: برقراری رقابت بین تولید كنندگان داروی داخل كشور بسیار موثرتر از اعمال یك سیاست دستوری است و اگر چه اجرای این سیستم ممكن است به افزایش نسبی قیمت دارو در كشور منجر شود اما با توجه به افزایش اثربخشی داروها و كاهش میزان مصرف دارو توسط بیماران به طور كلی صرفه جویی بیشتر و هزینه كمتری را برای بیماران به همراه خواهد داشت.
وی گفت: در زمان حاضر داروهای تولید داخل حداقلهای كیفیت و استانداردهای دارویی را از نظر ماده موثره، زمان آزادسازی ماده موثره و حفظ دارو در بدن دارند و در هیچ حالتی نمی‌توان گفت داروهای داخلی ماده موثره كمتر از حد مجاز دارند زیرا در آن صورت دارو تقلبی محسوب می‌شود اما سقف كیفی داروها می‌تواند بسیار بالاتر باشد كما اینكه استانداردهای اروپایی از سطح استانداردهای ما بالاتر است و نمی‌توان این امر را كتمان كرد.
وی اضافه كرد: با این وجود برخی داروهای تولید داخل ما به خصوص داروهای تولید شركتهای معتبر داخلی و داروهایی كه تحت لیسانس شركتهای معتبر دارویی دنیا تهیه می‌شوند كاملا با داروهای مشابه معتبر خارجی قابل مقایسه و رقابت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha