یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 106813

سلامت نیوز : نفخ کردن یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که به‌دلیل افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود یا احساس وجود گاز طبیعی در سیستم گوارشی برای فرد، ملموس‌تر از حد عادی خواهد بود.

دکتر حسن رجبعلی‌نیا، ‌فوق‌تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی در این زمینه به سلامانه می‌گوید: «نفخ می‌تواند به‌دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش از اندازه غذاهای نفاخ، تحرک ناکافی، ابتلا به عفونت‌های داخل سیستم گوارشی،‌ برخی بیماری‌هایی که باعث افزایش ترشح اسید معده می‌شوند یا بیماری‌هایی که می‌توانند روی حرکات عادی سیستم گوارشی تاثیر بگذارند، به‌وجود بیاید.»

وی می‌افزاید: «نفخ می‌تواند با افزایش قطر شکمی، دفع مکرر و بیش از اندازه گاز از بدن یا‌ آروغ زدن، خودش را نشان بدهد.»

این فوق‌تخصص گوارش، چند توصیه به افرادی که بیش از اندازه نفخ می‌کنند هم داشت: «برای درمان نفخ، می‌توان از اصلاح الگوهای غذایی و زندگی، کمک گرفت. مثلا بهتر است که بیماران مبتلا به نفخ، مصرف غذاهایی مانند خوراکی‌های چرب که باعث کاهش تحرکات گوارشی می‌شوند را در برنامه غذایی‌شان محدود بکنند. غذاهای نفاخی مانند حبوبات،‌ اسفناج، بادمجان، نوشابه‌های گازدار، کلم و کاهو هم باید کمتر در برنامه غذایی افرادی که زیاد نفخ می‌کنند، قرار بگیرند. این افراد باید برای افزایش تحرک سیستم گوارشی و کاهش نفخ خود، تحرک کافی در طول روز داشته باشند. ضمن اینکه غذا خوردن آهسته و با آرامش و پرهیز از حرف زدن هنگام غذا خوردن هم می‌تواند تاحد مطلوبی باعث پیشگیری از ابتلا به نفخ‌های آزاردهنده بشود.»

دکتر رجبعلی‌نیا، افزایش وزن و افزایش قطر دور شکم را هم از دیگر عوامل ابتلا به نفخ عنوان کرد و گفت: «افراد چاقی که زیاد نفخ می‌کنند باید زیر نظر متخصص تغذیه، هرچه سریع‌تر وزن خود را پایین بیاورند تا قدری از مشکلات مربوط به نفخشان هم حل بشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha