سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی شبکیه با بیان اینکه بهترین زمان تشخیص آب مروارید مادرزادی هفته اول تولد است، گفت: عدم درمان به هنگام آب مروارید منجر به کاهش دید و نابینایی می‌شود.

دکتر مهرداد مهرآزما در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید دید اوهنوز تکامل نیافته است، گفت: نوزاد در ماه اول تولد، یک بیستم دید طبیعی را دارد. در 2 ماهگی دید نوزاد به یک دهم دید طبیعی می‌رسد که می‌تواند نور را دنبال کند و به اشیای اطراف توجه نماید.

وی با بیان اینکه اگر شیرخوار در 2 ماهگی به اشیای اطراف خود توجهی نداشته باشد، احتمالا مشکلی در مسیر بینایی دارد، گفت: در شش ماهگی دید نوزاد به یک پنجم و در هجده ماهگی سیستم بینایی تکمیل می‌شود و به ده دهم می‌رسد.

مهرآزما یادآور شد: یکی از مشکلات بینایی در نوزادان، آب مروارید مادرزادی است که ممکن است تمام عدسی را گرفتار کند که در این حالت از ورای مردمک قابل مشاهده است و یا قسمتی از عدسی را تحت تاثیر قرار دهد.

این فوق تخصص جراحی شبکیه خاطرنشان کرد: اگر آب مروارید مادرزادی به موقع درمان نشود منجر به کاهش دید و نابینایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از هر 250 نوزاد ممکن است یک نفر درجاتی از آب مروارید را داشته باشد، گفت: 10 تا 20 درصد بچه‌هایی که در مراکز نابینایی تحصیل می‌کنند علت کوری آنها آب مروارید مادرزادی است که به موقع تشخیص و درمان نشده است. احتمال آب مروارید مادرزادی یک طرفه 80 درصد و دو طرفه 20 درصد است. همچنین احتمال نابینایی در آب مروارید یک طرفه بیشتر از دو طرفه است.

وی یادآور شد: در اغلب موارد آب مروارید از ظاهر چشم قابل تشخیص نیست (مگر در نوع پیشرفته آن)، بنابراین نوزادان در هفته اول تولد با انجام red reflex، به وسیله افتالموسکوپ در بیمارستان محل تولد و یا در مطب توسط متخصص کودکان و یا پزشک عمومی معاینه و در صورت مشاهده مشکل باید با چشم پزشک مشورت شود.

مهرآزما گفت: بهترین زمان معاینه برای تشخیص هفته اول تولد و زمانی است که نوزاد در بیمارستان به سر می‌برد.

وی در خصوص زمان مناسب عمل جراحی در کودکان مبتلا به آب مروارید مادرزادی گفت: زمان عمل بستگی به درجه کاتاراکت دارد. زمانی که کدورت عدسی خفیف خارج از مرکز بینایی باشد مشکلی برای بینایی ایجاد نکند، نوزاد تحت نظر گرفته می‌شود، اما اگر کاتاراکت شدید بوده و باعث کاهش بینایی شود، باید پیش از 2 ماهگی عمل جراحی انجام شود.

مهرآزما در پایان یادآور شد: بهترین زمان عمل جراحی، در صورتی که حال عمومی نوزاد مناسب باشد، هفته اول تولد است. هر چه سن نوزاد کمتر باشد، نتیجه نهایی عمل بهتر و هر چه سن بالاتر رود، نتیجه کمتر است. به ویژه پس از 3 ماهگی، یعنی زمانی که کودک دچار نیستاگموس (لرزش چشم) شده و یا انحراف چشمی پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha