اولین چاپخانه، اولین خیابانی که در ایران دارای برق شد، اولین پستخانه و اولین خط انتقال پست و... در تبریز بوده‌اند و به‌همین علت، تبریز شهر اولین‌ها نامیده می‌شود.

عکس/پیشنهاد ما به شما سفر به شهر اولین ها

سلامت نیوز: اولین چاپخانه، اولین خیابانی که در ایران دارای برق شد، اولین پستخانه و اولین خط انتقال پست و... در تبریز بوده‌اند و به‌همین علت، تبریز شهر اولین‌ها نامیده می‌شود.

 خنک و سبک در تبریز

به گزارش سلامت نیوز، با هر سطح انتظاری که به تبریز بیایید، این شهر پاسخگوی توقعات شما خواهد بود. شب‌های خنکی که بدون نیاز به کولر و پنکه مجبورتان می‌کند نصفه شب بلند شوید و در و پیکر را ببندید، بازارهای پروپیمان و سوغاتی‌های جورواجوری که حرص خرید سوغاتی را در هر تنابنده‌ای فرو می‌نشاند، محل‌های دیدنی برای کسانی که علاقه‌مند به قدم زدن در دل تاریخ هستند و دست آخر هم کلی جای دیدنی طبیعی در اطراف شهر با آب و هوای خوب.

پیشنهادجالب ما پیاده‌روی کردن در مسیری است که از «مسجد کبود» آغاز و به «خانه مشروطیت» منتهی می‌شود؛ پس از آن هم می‌توانید سراغ خوردن بستنی و خرید شیرینی و آجیل به معروف‌ترین قنادی‌های تبریز بروید. این مسیر پیاده‌روی برای شما مصداق همان مثل قدیمی هم فال و هم تماشا خواهد بود.

پس از آن، به سراغ سایر نقاط دیدنی شهر می رویم: حدود 200 قدمی که از موزه آذربایجان در امتداد خیابان امام(ره) پیش بروید، می‌رسید به میدان شهرداری(ساعت) یا به قول تبریزی‌ها «ساعات قاباغی»؛ میدانی که عمارت شهرداری و ساعت بزرگ و زیبای قرار گرفته بر تارک آن تداعی‌گر مدنیت شهر تبریز در اوایل قرن حاضر است.

بنای با شکوه مسجد کبود که یکی از شاهکارهای معماری مساجد ایران است. مسجد حجة الاسلام با 54 گنبد آجری آن بر روی چهل ستون سنگی کبود قائم است. مسجد اوچ گوزلی با معماری تحسین برانگیز داخلی امام زاده های متعدد، کلیسا، از جمله کلیسای مریم که بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای تبریز است. عمارت ها و خانه های قدیمی از جمله ائل گلی، خانه مشروطیت و کاخ شهرداری، مدرسه ی تاریخی، بازارهای قدیمی، پلها و قبور قدیمی از جمله مقبرة الشعرا از مهمترین جاذبه های منطقه بشمار میروند.

 

آشنایی باجاذبه های تاریخی و گردشگری تبریز

بازار تبریز

بازار تاریخی تبریز

باقدم زدن در مرکز شهر تبریز به خصوص خ مطهری متوجه خواهید شد که این شهر ، شهری تجاری به شمار میرود . بازار تبریز که مربوط به قرن ۱۵ میلادی می شود بازاری بزرگ با مساحت یک کیلومتر مربع می باشد. اگرچه از رونق و میزان خرید و فروش در این بازار کاسته شده ولی سبک معماری بسیار زیبا کاروانسراهای متعدد مسجد ها ، مدرسه ها به این مکان و این مجموعه تجاری شکوه و ابهت خاصی بخشیده است.

ارگ علی شاه تبریز  

ارگ علیشاه

مسجد علی شاه یا ارگ علی شاه یا قلعه نظامی علی شاه یکی از بناهای بسیار مجلل و با عظمت در تبریز است . این عمارت به قرن ۸ هجری برمیگردد. توسط تاج الدین علی شاه در وزیر معروف ایلخان مغول غازان خان بنا شده است . ساختمان بزرگ و اصلی به تدریج به ویرانه هایی مبدل گشته و آنچه باقی مانده قسمت هایی از دیوار های قوی و پهن است . و سایر قسمت ها کاملا از بین رفته اند. 

مقبره شاعران تبریز

مقبره الشعرا

مقبره شاعران تبریزکه به عنوان قبرستان شعرا مشهور است و در آن بیش از ۵۰ شاعر مشهور ایرانی ، صوفیان ، دانشمندان و خدا شناسان و عالمان به خاک سپرده شدهاند.در خیابان سقط السلام واقع شده است .افرادی چون اسدی طوسی ، شروانی ، ظهیر فریابی ، قطران تبریزی ، محد نسیم مغربی ، هومن تبریزی ، سلمان ساوجی ، قاضی بیضوی و شاعر معروف و معاصر تبریز مرحوم محمد حسین شهریا در این مکان به خاک سپرده شده اند.

 خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه

این عمارت نزدیک بازار بزرگ تبریز در خیابان مطهری واقع شده است در طول سالهایی که به انقلاب مشروطه منجر شد و پس از آن این خانه به عنوان محل اجتماع رهبران ، طرفداران و جانبداران جنبش مشروطه مانند ستار خان باقر خان ،سقط السلام ، بهاج میرزا آقا فرشی استفاده میشد. حاج ولی معمار تبریزی این ساختمان دو طبقه را در سال ۱۸۶۸ بنا کرد . این ساختمان اتاق و تالار ها و راهرو های متعددی دارد. زیباترین بخش این عمارت پنجره های سقفی و راهرویی است که آیینه کاری شیشه کاری شده است.

عمارت ایل گلی

 عمارت ایل گلی

ایل گلی، استخری بزرگ است که مساحت آن 54675 متر مربع می باشد. در جنوب آن تپه ای است که آن را از بالا تا پایین همسطح استخر پله بندی کرده و نهر آبی از آن به طرف پایین روان است. از سمت جنوبی و از وسط استخر خیابانی کشیده شده که استخر را به صورت شبه جزیره ای درآورده است و در مرکز استخر، عمارت باشکوه دو طبقه ای ساخته شده است. در پیرامون استخر از روزگاران قدیم، درختان کهنسالی سر به هم آورده که انعکاس عکس آنها در آب، به زیبایی آن محوطه می افزاید. نادر میرزای قاجار می نویسد:

« این آبگیر در اوایل حکومت قاجار، ملک یک سلسله از مساوات تبریز و انباشته از خاک و ریگ بود. قهرمان میرزا پسر هشتم عباس میرزا نایب السلطنه که در آن هنگام حکمران آذربایجان بود. آن ملک را در مقابل سالی سی و پنج خروار غله بخرید. سپس در آبادی و عمران آن همت گماشت». 
و از اعتمادالسلطنه نقل است که : 
« عمارت دریاچه عبارت از کلاه فرنگی دو طبقه بسیار آبادی است و بزرگی این دریاچه به درجه ای است که به قدر دو آسیا سنگ آب در آن وارد می شود ولی مدت شش ماه از آب پر می گردد.»

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود

که در شمال خیابان امام خمینی واقع شده در قرن ۱۵ میلادی بر اثر یک واقعه زلزله در تبریز از بین رفت.علی رقم ویرانه های گسترده این بنا اخیرا به طرز استادانه ای مرمت و باز سازی شده است . به علت کاشی های آبی رنگ که در نمای بیرونی و درونی مسجد به کار رفته به عنوان فیروزه اسلام شناخته میشود.

کوه ها و قله ها

رشته کوه سهند تبریز

از یکی از رشته کوه های زیبای تبریز می توان به سهند اشاره کرد.

سَهَند نام رشته‌کوهی در جنوب شهر تبریز، شمال شهر مراغه و شرق دریاچه ارومیه است.
این کوه یکی از بلندترین کوه‌های آذربایجان و مهمترین کوه آتشفشانی خاموش ایران است که ارتفاع قابل ملاحظه آن مولود تراکم توف‌ها و خاکسترهای مواد آتشفشانی است که در زمان‌های دور از دل کوه بیرون ریخته است. سهند را به‌دلیل انبوهی گیاه و چمن و گل و مرتع، عروس کوهستان‌های ایران می‌گویند زیرا سطح تمام منطقه کوهستان پوشیده از گیاه، چمن، گل و مرتع است. سهند در بهار گلزاری بی‌بدیل است.سهند دارای 17 قله بالای 3000 متر است که بلندترین آنها به‌نام قوچ گلی داغی 3707 متر ارتفاع دارد.
دیگر قله‌های مشهور آن عبارتند از: جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی و ...

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه (خارابا دییرمان) یكی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است این آبشار به علت وجود ویرانه های یك آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است. برای رسیدن به این مكان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند-جلفا به مهدی شهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از یك جاده خاكی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یك جاده فرعی، به دره ای باصفا رسید كه محل آسیاب خرابه است. از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار 106 كیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه 27 كیلومتر راه خاكی است. 

این منطقه چشمه ای دارد كه آب آن از كوه كیامكی تامین می شود. در مظهر چشمه، درختان انجیر روییده اند، آب پس از تبدیل به آبشاری بسیار زیبا، ته دره به یك رشته جویبار می پیوندد و به سوی شمال دره جریان می یابد. در سمت راست ته دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است. تمام سطح دیواره ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است. صدها آبشار كوچك و بزرگ و صدای یكنواخت ریزش آب، چشم انداز بدیع و هوای خنك، از جاذبه های دلپذیر آن است.ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود 10 متر و. مساحت محوطه آن 200 مترمربع است.

سوغات تبریز

در فرهنگ و آداب ما ایرانیان سوغاتی بردن از سوی مسافر بسیار مرسوم است بطوری كه هر مسافری خود را مقید می داند پس از بازگشت از سفر برای اقوام و آشنایانش رهاوردی را به ارمغان برد.در این میان گاه آشنایی گردشگران نسبت به سوغات و صنایع دستی منطقه ای حتی می تواند انگیزه سفر به آن خطه باشد.در بخش صنایع دستی می توان به قالیهای دستباف و تابلوفرشهای نفیس و بی نظیر اساتید تبریزی اشاره كرد كه هنر دستشان آوازه جهانیان است.

در دسته خوراكیهای آذربایجان شرقی نیز بدون شك این استان یكی از استانهای مستعد است كه شیرینیها و غذاهای آن در سراسر كشور مشهور می باشد.
قورابیه، نوقا، میانپر، لاتیقوم(راحت الحلقوم)، ریس، شیرینی كنجدی، سوجوق، باسلیق، شكلات تسبیحی، عسل و دوشاب در بخش خوراكیهای شیرین و نیز پنیر لیقوان، ترشی زغال اخته و آجیل تبریز در سایر ذائقه های می تواند سوغاتی خوبی برای مسافران این استان باشد.همچنین غذاهای متنوع و خوشمزه این استان می تواند در طول سفر گردشگران به آذربایجان شرقی پذیرای ذائقه های مختلف باشد. كوفته تبریزی، كباب بناب، انواع آشهای محلی، قارنی یاریخ، انواع كوكو، شوربا، دلمه و بورانی از جمله این غذاهای خوش طعم و زبانزد است.

 

قورابیه تبریز 

قورابیه تبریز

نوقا 

نوقای تبریز

اریس 

ریس تبریز

محصولات چرمی: چرم تبریز و کفشهای دست دوز آن از دیرباز به واسطه خوش دوختی و ظرافت از شهرت و اعتبار فراوانی برخوردار است. 

چرم

فرش هریس- تبریز.قالی هریس، با دوامی که مشهور است از نظر رنگ و طرح در نوع خود بی نظیر است. 

فرش هریس تبریز

قالیچه های خوش نقش تبریزی 

قالیچه تبریزی

سبدبافی کشکسرای مرند 

سبدبافی

لبنیات آذربایجان بویژه لبنیات دره لیقوان 

لبنیات دره لیقوان

روسری ابریشمی اسکو: که از نوعی پارچه ابریشمی در شهرستان اسکو بافته می شود به به کلاقه ای اسکو معروف است. دارای رنگها و طرحهای زیبا و متنوع می باشد و در مصارف روسری و شال مورد استفاده قرار می گیرد. 

روسری ابریشمی اسکو تبریز

ورنی بافی عشایر ارسباران- کلیبر که بوسیله هنرمندان عشایر استان در نقاط روستایی و شهری اهر و کلیبر توسط زنان بافته می شود. 

ورنی بافی عشایر ارسباران

سوزن دوزی ممقان 

سوزن دوزی ممقان

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی

عسل طبیعی کوهستان سهند 

عسل


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    7 0
    واقعا تبریز شهر زیبایی هستش با تاریخ غنی خودش .حتی اسکندر هم در نوشته های خودش از این شهر گذر کرده و انرا ستوده .به نظر من زیباترین شهر ایران هستش .بایدبریدو بگردید بعد ببینید من چی میگم .............بهشته بهشت.......