استان کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای دلپذیر و پاک یدون هیچ آلاینده ای می تواند پیشنهادی بیادماندنی برای مسافران نوروزی باشد.

عکس/سفر به پایتخت سحرانگیز طبیعت ایران را حتما تجربه کنید

سلامت نیوز: استان کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای دلپذیر و پاک یدون هیچ آلاینده ای می تواند پیشنهادی بیادماندنی برای مسافران نوروزی باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های زیبای ایران در دامنه های زاگرس است که دارای جاذبه های متعدد و چشم نواز طبیعی و جاذبه های ارزشمند تاریخی است مرکز آن شهریاسوج است سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی است.استان کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای دلپذیروپاک یدون هیچ آلاینده ای می تواند پیشنهادی بیادماندنی برای مسافران نوروزی باشد.

یاسوج پایتخت سحرانگیز طبیعت ایران

شهر یاسوج به دلیل جاذبه های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان پایخت طبیعت ایران شناخته شده است. این شهر با زیباییهای چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنای شرقی قرار گرفته و به واسطه این زیباییها و آب وهوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.

جاذبه های گردشگری کهکیلویه وبویراحمد

آبشار مارگون

آبشار مارگون یاسوج

آبشار بزرگ‌ و معروف‌ مارگون‌ در مرز دو استان‌ كهگیلویه‌ و بویراحمد  و فارس‌ قرار دارد. این‌ آبشار در شرق‌ یاسوج‌ و در كنار روستای‌ مارگون‌ واقع‌ شده‌ است‌. این‌ آبشار بسیار بلند و به‌ دلیل‌ قرار گرفتن‌ درداخل‌ تنگه‌ زیبای‌ مارگون‌ و تعدد رگه‌های‌ آبشاری‌ كه‌ به‌ درون‌ دره‌ و مسیر رودخانه‌ می‌ریزند و همچنین‌ به‌ دلیل ‌پوشش‌ جنگلی‌ و درختانی‌ كه‌ در اطراف‌ آبشار وجود دارد ، از دیگر آبشارهای‌ این‌ استان‌ معروف‌تر است‌.

درپیرامون‌ این‌ آبشار علاوه‌ بر جریان‌ رودخانه‌ها و چشمه‌ها ، زیبایی‌های‌ طبیعی‌ دشت‌های‌ مملو از لاله‌ واژگون‌ و گل‌های‌ رنگارنگ‌ ختمی‌ و دیگر گل‌های‌ وحشی ‌، منظره‌ای‌ بدیع‌ پدید می‌آورند كه‌ دیدار از آن‌ را به‌ خاطره‌ای‌ فراموش‌ نشدنی‌ تبدیل‌ می‌كنند.

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج

در چند كیلومتری‌ شهر یاسوج‌ در سمت‌ راست‌ جاده‌ای‌ كه‌ از این‌ شهر به‌ سی‌سخت ‌منتهی‌ می‌شود ، نزدیكترین‌ آبشار به‌ مركز استان‌ با نام‌ آبشار یاسوج‌ در تنگه‌ای‌ به‌ همین‌ نام‌ قرار گرفته‌ است‌ كه‌ ازجمله‌ جاذبه‌های‌ توریستی‌ استان‌ در فصل‌ بهار و تابستان‌ محسوب‌ می‌شود. باغ‌های‌ سرسبز اطراف‌ آبشار و آب ‌و هوای‌ مساعد آن ‌، زیبایی‌ و جذابیت‌ ویژه‌ای‌ را به‌ این‌ آبشار بخشیده‌ است‌. زیبایی‌ این‌ منطقه‌ در بهار و تابستان‌ وصف‌ناپذیر است‌. وجود گونه‌های‌ مختلف‌ پرندگان‌ و انواع‌ گل‌های‌ زیبا ، پیرامون‌ آن‌ را به‌ یكی‌ از جاذبه‌های‌ توریستی‌ مهم استان‌ و ایران‌ تبدیل‌ كرده‌ است‌.

 سد شاه قاسم

 سد شاه قاسم

سد شاه قاسم یكی از سدهای خاكی جنوب كشور ایران می باشد .این سد خاكی محل مناسبی برای قایقرانی و ورزش های آبی است و یكی از مكان های دیدنی و توریستی محسوب می شود.

دریاچه کوه گل

 دریاچه کوه گل ایلام

 دریاچه‌ كوه‌ گل‌ در شمال‌ شهرستان‌ بویراحمد و در شمال‌ شرقی‌ شهرتوریستی‌ سی‌ سخت‌ در دهانه‌ انبری‌ گردنه‌ مشهور بیژن‌ و در كنار تپه‌های‌ كوه‌ گل‌ واقع‌ شده‌ است‌. محل‌ استقراردریاچه‌ یكی‌ از زیباترین‌ نواحی‌ استان‌ است‌ كه‌ در فصل‌ بهار و تابستان‌ از انواع‌ گل‌های‌ شقایق‌ و گیاهان‌ وحشی‌ وهمچنین‌ آویشن‌ خوش‌ عطر كوهستانی‌ مملو می‌شود. در فصل‌ تابستان‌ ، تجمع‌ پرندگان‌ مهاجر همراه‌ با پرندگان‌ بومی‌ در سواحل‌ و كنار دریاچه‌ ، زیبایی‌ حیرت‌انگیزی‌ پدید می‌آورد. از پرندگان‌ مهاجری‌ كه‌ در دامن‌ این‌ دریاچه ‌اتراق‌ می‌كنند ، می‌توان‌ به‌ انواع‌ مرغابی‌ و اردك‌ كله‌ سبز، لك‌ لك ‌، حواصیل ‌، درنا ، خروس‌ كولی‌ و چنگر اشاره‌ كرد.

غارنول یاسوج 

غار نول در کوه گل واقع در 20 کیلومتری منطقه سی سخت یاسوج واقع گردیده است. غار نول با طول 80 متر دارای چند تالار پلکانی و انشعاب های مختلف و از لحاظ بررسی های زمین شناسی حائز اهمیت می باشد. 
ارتفاع دهانه غار 3 متر است که در برخی نقاط درون غار تا 20 متر تغییر میکند. سقف و بدنه غار از سنگهای آهکی اسماری و قندیلهای زیبایی پوشیده شده و قطعات آب از این قندیلها و سقف غار, چکه میکند. در عمق غار چند چشمه وجود دارد که آب زلال و خنکی از آنها جاری است. دخالت های انسانی پیرامون چشمه سارها و قنات های اطراف این غار بیانگر استفاده از غار در دوره های گذشته و اخیر است . به نظر میرسد این غار در گذشته به عنوان پناهگاه موقتی مورد استفاده قرار گرفته است .

 چشمه میشی یاسوج 

چشمه میشی یاسوج
این چشمه در 4 کیلومتری شمال شرقی شهر سی سخت قرار دارد. با عبور از میان تاکستانهای شهر سی سخت این چشمه با آبی گوار در تمامی فصول سال جاری است.این چشمه از پرآب ترین وخنک ترین چشمه ها بوده به آن را چشمه بشونیز می گویند. بهترین فصل بازدید فصول بهار وتابستان بوده ودارای جاده دسترسی آسفالته در مسیر کوه گل می باشد.

آرامگاه بی بی حکیمه(س)

آرامگاه بی بی حکیمه(س)

 آرامگاه بی بی حکیمه (س)، خواهر امامرضا(ع)، که در 80 کیلومتری جنوب شهر گچساران قرار دارد، سالانه میزبان هزاران عاشق اهل بیت عصمت و طهارت از سراسر ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

نقوش برجسته تنگ سروک

نقوش برجسته تنگ سروک ایلام

 این نقوش در فاصله 50 کیلومتری شمال بهبهان، در شهرستان بهمئی قرار دارد و قدمت آن به 299 میلادی یعنی به دوره اشکانی می رسد و منسوب به شاهزادگان الیمائی است.

چشمه بلقیس چرام

چشمه بلقیس ایلام

این باغ در شهر چرام واقع شده و یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی این منطقه است. زمین حاصلخیز آن باعث شده که از هر گونه درخت در این باغ رشد یابد.باغ دارای چندین چشمه است که از دهانه شمالی به باغ می‌ریزند وآب چشمه ها در جویبارهای مشبکی که با اصول معماری قابل توجهی تراس بندی شده‌ اند، به استخر زیبائی سرازیر می‌شود.این باغ به فاصله دو کیلومتری در شرق شهر چرام واقع شده و در تمام فصول سال به خصوص در فروردین ماه آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران است.


 

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha