یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10738

دانشمندان استرالیایی یک سلول بنیادی کلیدی را در مغز کشف کردند که با یادگیری و حافظه مرتبط است و می تواند راهی به سوی درمانهای سکته مغزی و جنون باز کند.

 محققان موسسه مغز دانشگاه کویینزلند برای اولین بار کشف کردند که چگونه سلولهای عصبی در مغز می توانند بازسازی شوند.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله Journal of Neuroscience منتشر کرده اند پس از 5 سال تحقیقات سلول کلیدی را در منطقه هیپوکمپوس مغز کشف و مشاهده کردند که این سلول کلیدی همانند یک سلول بنیادی برای تولید نورونهای جدید فعال می شود. هپیوکمپوس ساختار مغزی است که با اتصالات مربوط به کنترل حافظه ارتباط دارد.

از آنجا که تولید نورونها با افزایش سن کمتر می شود توانایی جذب اطلاعات در مغز و یادگیری با کندی مواجه می شود. این مسئله به خصوص در افرادی که از جنون سالمندی، افسردگی و یا سکته مغزی رنج می برند بدیهی است.

این دانشمندان کشف کردند که چگونه تحریک محیطی از طریق سیستم عصبی به هیپوکمپوس حرکت می کند و اگر این حرکت به اندازه کافی قوی باشد می تواند مولکولهایی که سلولهای بنیادی را برای تولید تعداد زیادی نورون تحریک می کنند با خود به این منطقه مغزی گسیل کند.

این کشف، پیری آهسته که به "از آن استفاده کن و یا آن را از دست بده" (use it or lose it) معروف است را تائید می کند.

نتایج این تحقیقات که اطلاعات جدیدی در خصوص توانایی مغز در ترمیم نورونها ارائه می کند می تواند راه جدیدی در توسعه داروهایی برای پیشگیری و یا درمان جنون سالمندی که یکی از دلایل مرگ سالمندان است بگشاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha