استان چهارمحال و بختیاری از آنجاهایی است که برای یکبار هم که شده به آن سر بزنید و مطمئن باشیدکه مجذوب مناظر زیبا و چشمگیر این استان سرسبز می شوید.

عکس/نوروزی به یاد ماندنی با سفر به چهارمحال بختیاری

سلامت نیوز: سفر یکی از بهترین عادتهای ما ایرانی ها در گذران عید و شروع سال جدید است اما معمولا هرسال فقط به استانهایی که زادگاهمان هست یا به استانهای شمالی مسافرت میکنیم امسال به شما پیشنهاد جدیدی داریم سفر به چهارمحال بختیاری را از دست ندهید. استان چهارمحال و بختیاری از آنجاهایی است که برای یکبار هم که شده به آن سر بزنید و مطمئن باشیدکه مجذوب مناظر زیبا و چشمگیر این استان سرسبز می شوید.

استان چهار محال و بختیاری با وسعتی معادل 16/533 کیلومتر مربع به عنوان بیست و ششمین استان و از نظر مساحت از شمال و شرق به استان اصفهان، از شمال غربی به استان لرستان، از غرب به استان خوزستان و از جنوب به استان کهگیلویه و بویر احمد محدود می شود.این استان به 6 شهرستان،شهرکرد ( مرکز استان)، اردل، بروجن، فارسان، کوهرنگ و لردگان، 17 بخش، 26 شهر و 39 دهستان تقسیم شده است.

باماهمراه شوید تا با مناطق دیدنی و گردشگری این استان بیشتر آشنا شویم.

پل زمان خان 

پل زمان خان

پل تاریخی زمانخان در مجاورت شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان برمی گردد. این پل به دستور زمان‌خان یکی از سران ایل قشقایی که زمانی دامنه کوچ آنها تا منطقه می‌رسید بر روی رودخانهزاینده‌رود احداث گردید.

دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است. قرار گرفتن این پل بر روی آبهای زاینده رود و وجود مناظر طبیعی چشمگیر اطراف در کنار اقدامات عمرانی انجام شده، این منطقه را به یکی از قطب های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

تالاب گندمان 

تالاب گندمان

تالاب گندمان به عنوان یكی از آبگیرهای حوزه آبریز آق بلاغ با فاصله‌ای نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است، به طوری كه بخشی از خورجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود. پوشش دایمی آب این تالاب در حدود 700 هكتار است.

اطراف آن نیز همچون تالاب چغاخور پوشیده از مرغزاری زیباست كه معمولاً به عنوان مرتع غنی برای چرای احشام استفاده می‌شود. چشمه‌های اطراف تالاب علاوه بر آنكه مكان مناسبی برای گذران اوغات فراغت به شمار می‌آیند، آب تالاب را نیز تامین می‌كنند. از انواع پرندگان دایمی و مهاجری كه در تالاب شناسایی شده‌اند میتوان به انواع مرغابی‌ها، كوكر و آنقوت اشاره كرد.

از امكانات ویژه تفریحی و ورزشی اطراف تالاب، پرورش و نگهداری اسب و همچنین سواركاری در مرغزار پیرامون تالاب است.سنت پرورش اسب از زمانهای بسیار دور در این منطقه، بخصوص در بین قبایل بختیاری معمول بوده و نژاد ویژه‌ای به وجود آورده است كه آمیزه‌ای از نژاد بومی و عربی می‌باشد.

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون چهارمحال بختیاری

این دشت زیر پوششی رنگارنگ از لاله های سرخ رنگ و واژگون ، در 12 کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی کوهرنگ آرمیده است. هوای لطیف، سبک و پاک دشت و پوشش گیاهی بسیار غنی و ارزشمند آن چشم دل هر بیننده ای را می نوازد.دشت لاله های واژگون چهار محال و بختیاری یكی از زیباترین جلوه های بدیع و طبیعی این استان است تا جایی كه می توان از آن به عنوان "نقاشی ممتاز خالق هستی" یاد كرد. اگرچه ‌اكوتوریسم طبیعی آبی برفی چهارمحال و بختیاری جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی را در خود جای داده ‌است، اما زیبایی دشت لاله‌های واژگون چون تابلوی بی‌بدیل همه جاذبه‌های گردشگری این استان را تحت شعاع خود قرار داده است.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق
 

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ (شهرستان اردل)در مجاورت روستای دره عشق در فاصله ۱۱۰ كیلومتری شهركرد قرار دارد. این آبشار باسرعت زیاد از دل كوه بیرون می جهد و بیش از یكصد متر ارتفاع دارد. در كنار این آبشار رود كارون به آرامی جاری است و در تركیب با انارستانها و شالیزارهای روستاهای دره عشق و دورك شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را بوجودآورده است. فصل بهار بهترین زمان برای بازدیدازآبشاردره عشق است .

گردشگاه سیاسرد

گردشگاه سیاسرد
چشمه سیاسرد در پنج كیلومتری شهر بروجن قرار گرفته است. هوای خنك و مطبوع و درختان زیباو كهنسال اطراف این چشمه مكانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساكنین شهر بروجن وسایر گردشگران بوجود آورده است، به‌طوریكه همه روزه و بویژه در روزهای تعطیل این مكان شاهد گشت و گذار تعداد زیادی از مسافران و گردشگران است.ایجاد فضاسازی‌های مناسب و سهل الوصول بودن میل به بازدید از این گردشگاه را دوچندان كرده است.

چشمه مولا و سرداب

چشمه مولا و سرداب

چشمه مولا و چشمه سرداب با فاصله نسبتا نزدیك به هم، به ترتیب در مجاورت روستای آلیكوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل، از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردارند و هر روز به ویژه روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف می باشند. فاصله این نقاط تا شهركرد حدود 120 كیلومتر می باشد.

پیر غار

 پیرغار
سنگ نوشته های مشروطیت پیر غار از تفریجگاههای منطقه چهار محال است كه در بخش میزدج قرار دارد. در این محل چشمه های آب از داخل سنگ ها در جریان است.

لباس محلی مردان بختیاری

لباس محلی بختیاری

لباس محلی زنان بختیاری

لباس محلی چهارمحال بختیاری

گزبلداجی،شیرینی مخصوص چهارمحال بختیاری

گزبلداجی

 

 

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha