70 درصد مشکلات وزارت بهداشت در مدیریت منابع انسانی است/20 درصد مشکلات این وزارتخانه مالی است

سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش نرخ تعرفه های درمانی در سال 93 گفت: متاسفانه به علت عدم کیفیت خدمات بیمه های درمانی و همچنین نبود سیاست گذاری در بیمه موجب شده است تا تعرفه های درمانی سامان نداشته باشند و افزایش بیش از حد داشته باشیم.

رسول خضری در گفت و گو با پانا، در رابطه با افزایش نرخ تعرفه های درمانی در بخش دولتی گفت: در حال حاضر ما باید دنبال چرایی و علت افزایش بیش از حد نرخ تعرفه های درمان باشیم و مشکلات این بخش را آسیب شناسی کنیم تا نتیجه آن مشخص شود.

وی با انتقاد از وضعیت موجود برای تعیین نرخ تعرفه های درمانی خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت عدم کیفیت خدمات بیمه های درمانی و همچنین نبود سیاست گذاری در بیمه موجب شده است تا تعرفه های درمانی سامان نداشته باشند. از طرفی هم اکنون سیاست های بیمه در دو سازمان بیمه ایران و تامین اجتماعی اجرا می شود که این دو سازمان نیز تحت نظر وزارت رفاه فعالیت می کنند و این جای تعجب دارد چرا که سیاست گذاری در این حوزه باید به وزارت بهداشت که متولی بهداشت و درمان در کشور است، سپرده شود.
سرانه پایین بهداشت و درمان در کشور
این نماینده مجلس با اشاره به سرانه پایین بهداشت و درمان در کشور نیز گفت: کیفیت و کمیت بیمه ها نیز به دلیل پایین بودن سرانه بهداشت و درمان زیر سوال رفته به طوری که سرانه بهداشت در کشورهای همسایه 10 درصد است اما متاسفانه سرانه و سهم بهداشت و درمان ما زیر 4 تا 5 درصد از کل بودجه است در حالی که این رقم باید 7 درصد باشد.
سیاست‌گذاری بیمه و تعرفه های درمان به وزارت بهداشت واگذار شود
وی با تأکید بر اینکه سیاست گذاری بخش بیمه و تعرفه درمان باید به عهده وزارت بهداشت باشد، تصریح کرد: این وظیفه هم اکنون برعهده وزارت رفاه است که نگاه بنگاه اقتصادی نسبت به موضوع درمان در این بخش حاکم است و این مساله موجب شده تا مشکلات عمده ای به وجود آید.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تعرفه پزشکی غیرواقعی است، افزود: بیمه باید حلقه واسط بیمار و پزشک باشد در حالی که هم اکنون در همه دنیا اینگونه است اما در کشور ما این وضعیت ناقص است لذا تا خدمات بیمه ها کیفیت نداشته باشد، سیاست گذاری به وزارت بهداشت سپرده نشود و تا تعرفه های پزشکی واقعی نشود هم پرداخت هزینه از جیب مردم زیاد است و هم اینکه مشکلات در این عرصه زیاد است.
انتقاد از عدم تجمیع بیمه‌های درمانی
خضری در ادامه همچنین از عدم تجمیع و یکپارچه سازی بیمه های درمانی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه علی رغم تأکیداتی که شده هنوز تجمیع بیمه ها را نداریم چرا که این موضوع بر عهده وزارت رفاه است و چون وزارت بهداشت در این عرصه فقط نظاره گر است، این اتفاق عملیاتی نمی شود و بعید می دانم این کار حالاحالاها نیز به سرانجام برسد.
وی با تأکید بر اینکه متولی اصلی حوزه سلامت در کشور وزارت بهداشت است، گفت: بنابراین وزارت بهداشت باید در موضوع تعیین تکلیف بیمه ها ورود کند چرا که متولی اصلی سلامت است اما هم اکنون 70 درصد پول وزارت بهداشت دست آن نیست و این مساله سه وجه دارد که مشکلات عمده ای را برای حوزه سلامت به وجود آورده است.
70 درصد مشکلات وزارت بهداشت در مدیریت منابع انسانی است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشکلات وزارت بهداشت نیز خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات وزارت بهداشت در حوزه مدیریت منابع انسانی است که 70 درصد مشکلات این وزارتخانه مربوط به این بخش است و بنده معتقدم که فردی که کارآفرین برتر در کشور بوده و هم اکنون وزیر بهداشت است، اگر اختیار بیمه ها را داشته باشد اقدامات خوبی در این راستا انجام می شود.
تنها 20 درصد مشکلات وزارت بهداشت، منابع مالی است
وی اضافه کرد: دومین مشکلی که وزارت بهداشت با آن روبرو است، مشکل منابع مالی بوده به طوری که 20 درصد مشکلات این وزارتخانه منابع مالی است و اعتبارات کافی نیست و این رقم هایی که گفته می شود، نمی تواند مشکلات سنوات گذشته را یک شبه درست کند. همچنین 10 درصد مشکلات وزارت بهداشت در حوزه ساختاری است که این موضوع نیز بسیار اهمیت دارد که سپردن سیاست گذاری در حوزه درمان و اتخاذ تصمیمات درست است که باید توسط وزارت بهداشت انجام شود.
تا تحول در وزارت بهداشت ایجاد نشود؛ نمی توان به آینده سلامت امیدوار بود
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تا در وزارت بهداشت تحول ایجاد نشود و منابع موجود به خوبی مدیریت نشود همین وضعیت در حوزه سلامت حکمفرماست و نمی توانیم به آینده حوزه سلامت در سال 93 امیدوار باشیم و عدالت در سلامت را داشته باشیم.
انتقاد از وضعیت سرمایه گذاری در حوزه درمان
وی با انتقاد از وضعیت سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و درمان نیز گفت: همه جای دنیا در بحث سلامت سرمایه گذاری می کنند اما ما در کشور درمان محور هستیم و پولمان را در مسیر درمان هزینه می کنیم که این مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورده است. پولی که از بخش پیشگیری دریافت می کنیم در واقع نوعی سرمایه گذاری به شمار می رود که در سنوات گذشته 7 درصد اعتبارات در بخش پیشگیری بوده در حالی که باید 50 درصد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha