سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 107526

سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های داخلی معتقد است: در سال‌های آینده کبد چرب به یکی از عوامل مهم بروز سیروز کبدی تبدیل خواهد شد.

دکتر مهدی زبیری در گفت وگو با (ایسنا) ، سیروز را نوعی اختلال در بافت کبد دانست که به صورت ایجاد توده و نودول در کبد خود را نشان می دهد و بعد از مدتی باعث می‌شود کبد عملکرد طبیعی خود را از دست دهد.

وی یادآوری کرد: سیروز در واقع انتهای بسیاری از بیماری‌های مزمن کبد است که با علل متفاوتی رخ می‌دهد و در نهایت منجر به نارسایی کبد خواهد شد و اگر بیمار نسبت به پیوند کبد اقدام نکند از بین می‌رود.

این پزشک متخصص، بیمار‌ های ویروسی از جمله هپاتیت B و C را از مهمترین زمینه‌های بروز سیروز کبدی خواند و تاکید کرد: در کشورهای دیگر که مصرف الکل نیز بالا است، سیروز کبدی شایع است.

زبیری در خصوص علائم سیروز کبدی نیز خاطرنشان کرد: چون در این اختلال عملکرد کبد آسیب می بیند و به عبارتی پالایشگاه و محل ساخت فاکتورهای انعقادی بدن دچار مشکل می شود، علائمی که ایجاد می‌کند در راستای همین اختلالات است.

وی تصریح کرد: چون به دلیل سیروز بافت کبد، خون به راحتی از آن عبور نمی‌کند برخی از علائم مکانیکی نیز ایجاد می‌شود که شامل بزرگ شدن طحال، واریس در معده، مری و راست روده، برجسته شدن رگ‌های شکم و ... است.

به گفته این متخصص بیماری داخلی، در برخی از موارد ممکن است فرد دچار خونریزی شود، به دلیل انباشته شدن مواد سمی و آمونیاک دار دچار اختلالات ذهنی و حتی کما شود، آب درون حفره شکم جمع شده، پاها متورم شود و با خونریزی از دستگاه گوارش فرد دچار اسهال و استفراغ خونی شود.

زبیری معتقد است: سیروز کبدی در نهایت می‌تواند موجب نارسایی سایر اندام‌ها از جمله کلیه و ریه شود.

وی با بیان اینکه سیروز کبدی درمان خاصی ندارد مگر اینکه بیماری زمینه‌ای عامل آن درمان شود، افزود: دست ما زیاد برای درمان سیروز باز نیست و فقط می توان با معالجه بیماری زمینه‌ای عامل آن روند سیروز را کاهش داد.

این پزشک متخصص، پیشگیری را بهتر از درمان عنوان و اضافه کرد: باید کاری کنیم به بیماری‌های زمینه‌ای کبد مبتلا نشویم.

زبیری گفت: البته همه افرادی که بیماری زمینه‌ای از جمله هپاتیت دارند دچار سیروز نمی‌شوند و این اختلال تنها در یک سوم یا یک چهارم این افراد بروز می‌کند، آن هم در کسانی که که سالهاست از ابتلا به بیماری هپاتیت در آنها می گذرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش کبد چرب در بروز سیروز، اظهار کرد: این عارضه که در 80 درصد افراد چاق دیده می‌شود، در یک چهارم موارد می‌تواند باعث بروز سیروز شود و احتمالا در سال‌های آینده بیشترین علت سیروز را به خود اختصاص می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha