دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴

قالیباف بالاخره عذرخواهی کرد

سلامت نیوز : شهردار تهران بالاخره پس از گذشت حدود دو ماه از حادثه خیابان جمهوری، از خانواده جانباختگان و شهروندان به‌دلیل وقوع این حادثه عذرخواهی کرد. صبح روز یکشنبه ۲۹ دی، طبقه پنجم یک ساختمان در خیابان جمهوری آتش گرفت؛ ساختمانی که کارگرانی در روز تعطیل رسمی در آن مشغول به تولید پوشاک بودند. شیرین فروتنی، ۴۴ساله و آذر حق‌نظری ۶۰ساله از جمله کارگرانی بودند که در آتش گیر افتاده بودند. این دو زن تصمیم گرفتند از ترس خود را از پنجره‌های ساختمان آویزان کنند. زن جوا‌ن‌تر در اولین دقایق بعد از رسیدن آتش‌نشانی به محل حادثه به پایین سقوط کرد. دقایقی بعد و درحال انجام عملیات، با پاشیدن آب به ساختمان، آذر حق‌نظری نیز به پایین سقوط کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ دراین میان نه خبری از تشک‌های بادی نجات بود و نه خبری از نردبان هیدرولیکی؛ تجهیزاتی که گفته می‌شود به‌دلیل نقص فنی یا زمانبر بودن، استفاده‌ای از آنها نشد. در میان واکنش‌های مختلف نسبت به این حادثه، عذرخواهی شهردار تهران و حتی استعفایش مطرح شد. این درحالی است که نه‌تنها هیچ‌کدام از مسئولان شهرداری عذرخواهی نکردند بلکه، شاهد اظهارات بسیار جالب‌توجهی از جانب آنان نیز بودیم. چند روز پس از حادثه، درحالی که قالیباف سکوت کرده بود، عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران کشته‌شدن دو نفر از شهروندان در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری را خواست و مشیت الهی دانست و گفت: در یک میلیونیوم حوادث این پیش می‌آید که نقص فنی رخ بدهد. تشک در صحنه حادثه وجود داشته اما، تشک در همه جا عملیاتی نیست. پس از آن شهردار تهران به سخن آمد و وعده داد که حداکثر ظرف ۱۵ روز نتایج بررسی این حادثه به اطلاع مردم خواهد رسید با این قول که رسیدگی این کار به صورت دقیق انجام شود.

گزارشات و مقصر دانستن شهرداری

15بهمن، گزارش شورای شهر در صحن علنی شورای شهر تهران بدون حضور قالیباف و با حضور خوشزاد، رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران و مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران ارائه شد. اما این گزارش اعضای شورای شهر تهران را راضی نکرد و موجی از انتقادات را برانگیخت. در این گزارش، رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه فوت این دو شهروند به‌دلیل نقص فنی نردبان یا خطای انسانی بوده، بی‌‌توجهی به تذکرات ایمنی به ساختمان‌های فرسوده و بی‌مبالاتی مالک را علت اصلی این حادثه دانست. اما، اعضای شورای شهر، سازمان آتش‌نشانی و شهرداری را به‌دلیل به‌روز نشدن تجهیزات آتش‌نشانی به‌رغم هشدار‌های مکرر شورای شهر همچنان مقصر دانستند و با ابراز نارضایتی از گزارش ارائه شده، مهلت بررسی این حادثه را تمدید کردند تا ابعاد مجهول ماجرا روشن شود. در نهایت هم سازمان آتش‌نشانی موظف شد تا نسبت به، به‌روزسازی تجهیزات اقدام کند.

پس از آن، در گزارش تهیه‌شده از سوی وزارت کشور درباره حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری بر این تاکید شد که نردبان نیروهای آتش‌نشانی حاضر در محل حادثه در مرحله اول باز نشده است تا بتوانند از طریق آن جهت ورود به ساختمان و نجات افراد حاضر در محل حادثه اقدام کنند. از طرفی هم تشک نجات برای نجات حادثه‌دیدگان همراه آتش‌نشانان نبوده است. در این میان، شهرداری با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود سعی بر تحت‌تاثیر قراردادن افکار عمومی داشته است. تا جایی که محمدهادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران درباره نامه وزارت کشور مبنی بر اینکه تشک نجات هنگام عملیات همراه آتش‌نشانان نبوده است، گفت: بر سر این موضوع اختلاف‌نظر وجود دارد چراکه آتش‌نشانی اعلام کرده حتی اگر این تشک همراه آتش‌نشانان می‌بود، حدود شش دقیقه و 30 ثانیه زمان می‌برد که تشک باد شود تا بتوان از آن استفاده کرد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که ساختمانی که افراد از آن سقوط کرده‌اند، پنج طبقه بوده و حتی اگر تشک باز می‌شد احتمال قطع نخاع برای قربانیان وجود داشت.

توجیه‌تراشی ادامه دارد

به‌تازگی روزنامه همشهری در ویژه‌نامه نوروزی گزارشی منتشر کرده است با عنوان «پایانی بر جنجال آتش‌سوزی ساختمان شماره 117» و در آن نقص فنی در نردبان آتش‌نشانی را مشکلی دانسته است که در طول مسیر رفتن به محل حادثه به وجود آمده بود. این درحالی است که هم در روز ارائه گزارش شهرداری و شورای شهر و هم پیش از آن انگشت اتهام اصلی به سمت فرسوده بودن ناوگان آتش‌نشانی بود و نقص ایمنی در تجهیزات این سازمان، علت اصلی مرگ دو کارگر زن شناخته شد. همچنین به‌گفته اعضای شورای شهر تهران سازمان آتش‌نشانی تخلف کرده است که از شرکت فروشنده تجهیزات به‌دلیل عمل نکردن به تعهداتش شکایت نکرده است.

علاوه بر این، اعضای شورای شهر گفته‌اند که شرکتی که به آتش‌نشانی سرویس می‌داده به شورا مراجعه کرده و همه مستنداتی را که بر اساس آنها بارها به مدیرعامل آتش‌نشانی و معاونت خدمات شهری تاکید کرده که شما باید هزینه‌های مربوط به تعمیرات دوره‌ای را بپردازید تا نسبت به، به‌روزرسانی و تعمیرات دستگاه‌ها اقدام شود ارائه کرده است. این درحالی است که مسئولان آتش‌نشانی قبلا گفته بودند تمام تجهیزات را به‌روزرسانی کرده‌اند. همچنین در گزارش همشهری آمده است که گزارش ارائه شده 15 بهمن پاسخی بود به همه ابهامات و انتقادات و با اشاره به تنها بخشی از سخنان معصومه آباد، رئیس کمیته مدیریت بحران کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری پرداخته است. آباد گفته بود: شرکت فروشنده تجهیزات آتش‌نشانی، شرکت آلمانی ایویکو ماگیروس است که در پیوست ۲ قرارداد خرید تجهیزات آتش‌نشانی، تعهداتی از قبیل خدمات پس از فروش و گارانتی برای فروشنده دیده شده که توسط نماینده فروشنده رعایت نشده است. همچنین فروشنده موظف به ایجاد انبار تجهیزات مصرفی در تهران و انجام معاینات دور‌ه‌ای تجهیزات و قطعات حداقل سالی یک‌بار بوده که هیچ کدام از این مفاد قرارداد، عملیاتی نشده است.

سوال اینجاست گزارشی که اعضای شورای شهر آن را نپذیرفتند و کار به جایی رسید که اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر گفت گزارش آتش‌نشانی را قبول ندارد، چگونه می‌تواند پایانی بر این حادثه باشد؟ حالا قالیباف پس از گذشت دو ماه از حادثه گفته است: گزارشی که 15 روز پس از حادثه از سوی سازمان بازرسی شهرداری تهران منتشر شد و گزارش وزارت کشور به قوه قضائیه ارسال شده است. همچنین، قالیباف به‌دلیل این حادثه تلخ از مردم عذرخواهی کرد. حادثه‌ای که به‌دلیل تحت‌فشار قرار گرفتن شهرداری و مطرح شدن بحث استعفای قالیباف، تلخ‌ترین حادثه برای شهرداری در سال جاری بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha