سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 107935

جیب‌مان را سرگردنه‌ها می‌تکانند!

سلامت نیوز : این روزها در آستانه عید نوروز بسیاری از مردم و اقشار گوناگون جامعه آماده سفر می‌شوند و در حقیقت چمدان‌ها را برای سفر می‌بندند. مردم با توجه به علاقه و همچنین زادگاه استانی خود هر یک به یکی از نقاط سرزمین پهناور سفر می‌کنند و تعطیلات عید را در کنار خانواده هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ در آستانه عید نوروز هم در بسیاری از مبادی ورودی و خروجی کلانشهرهایی مانند تهران شاهد افزایش سفرهای برون‌شهری هموطنان به مقصد شهرستان‌های گوناگون هستیم اما بسیاری از همین مردم برای سفر یک دغدغه مهم دارند، دغدغه‌ای که به نظر می‌رسد در ترافیک کاری برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به نوعی مغفول مانده است؛ دغدغه‌ای به نام «سرگردنه‌های سفر».

مردم ناراضی، مدیران راضی!
سرگردنه‌های سفر اماکنی هستند که در مسیرهای بین راهی، ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری بدون توجه به ضوابط و شرایط ارائه خدمات به مسافران، آنطور که خود تشخیص می‌دهند قیمت‌گذاری می‌کنند و ارائه خدمات دارند. این درحالی است که قیمت ارائه تغذیه و خدمات بین راهی در این اماکن در مواردی بسیار بیشتر از حد معمول است! انگار این ماجرای قدیمی گرانفروشی در اماکن بین راهی، ترمینال‌ها و فرودگاه‌های کشور تمامی ندارد و هرازچند گاهی باید شاهد افزایش شکایات مردم و مسافران از این موضوع باشیم. در روزهای گذشته بازهم گرانفروشی فروشندگان در پایانه‌های بین شهری، غذاخوری‌های بین‌راهی و فرودگاه‌های کشور باعث نارضایتی مردم شده است.

 اینجا «سرگردنه» است
کافی است برای خرید یک محصول به تعدادی از پایانه‌های بین شهری  مراجعه کنید. براساس اطلاعات به دست آمده و تماس تعداد زیادی از مخاطبان روزنامه «وطن‌امروز» در حال حاضر در برخی پایانه‌های مسافربری و فرودگاه‌های کشور مشاهده می‌شود که کالایی حتی چندین برابر قیمتی که در بازار دارد به مشتری ارائه می‌شود و البته مسافران یا خریداران نیز برحسب نیاز و با توجه به کمبود وقت، به ناچار اقدام به خرید آن می‌کنند! علاوه بر این، نصب نشدن برچسب قیمت کالا دراین اماکن باعث نارضایتی شدید مسافران شده است، به‌صورتی که مسافر بدون اطلاع از قیمت کالا به خیال اینکه قیمت‌ها همانند قیمت بیرون و براساس قیمت درج شده روی کالاست، ابتدا از فروشنده قیمت را جویا نمی‌شود و پس از خرید و اعلام قیمت از طرف فروشنده، اعتراض و دعوای لفظی و حتی در مواردی درگیری‌های فیزیکی بین مسافر و فروشنده بر سر قیمت کالا بالا می‌گیرد.

 عید تعطیل، نظارت هم تعطیل!
اما به باور علی زمانی، کارشناس اجتماعی، بحث سرگردنه‌های سفر همواره به عنوان یکی از حاشیه‌های نوروز به آن پرداخته شده است و به همین دلیل هیچوقت به متن اصلی نیامده است. این کارشناس اجتماعی با بیان این مطلب به «وطن‌امروز» می‌گوید: هر ساله در روزهای منتهی به عید نوروز نظارت‌هایی بر عملکرد هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و اماکن بین راهی صورت می‌گیرد، اما هیچ نظارتی بر عملکرد اماکنی که به مردم ارائه خدمات ضروری را دارند، نمی‌شود. به گفته وی، زمانی که  مردم در سفرهای نوروزی نیازهای ضروری مانند خرید آب، غذا و مایحتاج ضروری پیدا می‌کنند، نمی‌توانند در جاده و خیابان به اماکن مشهور در شهرها مراجعه کنند و به اجبار باید از اماکن بین راهی خرید کنند، به همین دلیل در برخی از این اماکن از نیاز مردم سوءاستفاده می‌شود و آنطور که می‌خواهند قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

وقتی پیگیری نمی‌شود
اما این کارشناس اجتماعی در ادامه اظهارات خود به نکته جالبی اشاره کرد. بنابر اظهارات زمانی، مسافران هم در این وضعیت مقصر هستند، چرا که با مشاهده گرانفروشی و کم‌فروشی در اماکن بین‌راهی و در اصطلاح سرگردنه‌های سفر، هیچ گزارش و شکایتی را به سازمان‌های مسؤول ارائه نمی‌کنند. در حقیقت برای آرامش سفر خود حاضرند هزینه بیشتری را متحمل شوند.

 کالاهایی با قیمت بالاتر، کیفیت پایین‌تر
فارغ از تمام مسائل و درگیری‌هایی که در اثر گرانفروشی به وجود می‌آید، آن روی ماجرا زمانی مشخص می‌شود که کالاهای عرضه شده در ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها و اماکن بین شهری از نظر کیفیت بسیار پایین‌تر از کالاهایی است که در شهر عرضه می‌شود؛ یعنی کیفیت پایین‌تر در برابر قیمت بالاتر. به راستی در این وضعیت چه کسی مسؤول پاسخگویی به مردم و مسافران در پایانه‌های بین شهری، فرودگاه‌ها و اماکن بین راهی است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha