چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 108020

آخرین توصیه‌ها به مسافران بهاری

سلامت نیوز : تصور نوروز بدون مسافرت، برای خیلی‌ها حکم تعطیلاتی غیرقابل تحمل را دارد که طولانی بودنش هم بیشتر از آن‌که باعث آرامش و شادی شود، کسالت و بی‌حوصلگی به بار می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ؛ بر اساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سال گذشته حدود 217 میلیون سفر نوروزی در جاده های بین شهری کشور انجام شده است و امسال هم حتی اگر فرض کنیم بر تعداد این مسافرت های نوروزی اضافه نشود، باز هم بعید است که این آمار سیر نزولی داشته باشد.

زندگی در دل جاده ها و اسکان در اقامتگاه های موقت، گرچه بر شور و هیجان ایام نوروز می افزاید، اما مدیریت نکردن مسافرت های نوروزی هم می تواند تبعات مختلف جانی و مالی برای مسافران در پی داشته باشد. یکی از عمده ترین مشکلاتی که می تواند مسافرت های شیرین نوروز را به خاطره ای تلخ تبدیل کند، ابتلا به بیماری های جسمی در طول سفر است.

دکتر عباس مومن زاده، متخصص بیماری های عفونی در گفت وگو با جام جم خاطرنشان می کند: مسافران نوروزی باید حتما در حین استفاده از سرویس های بهداشتی طول مسیر، مراقب و محتاط باشند، زیرا بسیاری از این سرویس های بهداشتی در بین جاده ها، مشکل بهداشتی دارد و می تواند ناقل بیماری به انسان باشد.

به گفته این متخصص، یکی از عمده ترین بیماری هایی که می تواند در طول سفرهای نوروزی شیوع پیدا کند، بیماری حصبه است که می تواند از طریق سرویس های بهداشتی آلوده منتقل شود.

مومن زاده تاکید می کند: بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، افرادی که قبل و بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی، دست هایشان را با آب و صابون می شویند، احتمال ابتلا به انواع اسهال در آنها، پنج برابر کاهش پیدا می کند.جدای از سلامت سرویس هاس بهداشتی، بحث تغذیه مسافران نوروزی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به آن که رژیم غذایی بسیاری از مسافران در ایام نوروز به هم می خورد و برخی مسافران نیز از رستوران های بین راهی استفاده می کنند، در نتیجه نوع مواد غذایی مورد استفاده مسافران هم می تواند تهدیدی بالقوه برای سلامت آنها باشد.

مومن زاده توصیه می کند که مسافران نوروزی بهتر است از غذاهای پخته و ساده استفاده کنند و تا حد امکان از خوردن سالادها و سبزی ها در طول سفر خودداری کنند، زیرا همین سبزی های نپخته می تواند ناقل بیماری باشد.

استفاده نکردن از دوغ های محلی و نخوردن آب چشمه ها هم عواملی است که به گفته این متخصص می تواند سلامت مسافران نوروزی را ارتقا ببخشد.

توصیه هایی برای بیماران

درست است که بیماری نباید مانعی برای مسافرت های نوروزی شود، اما بیماران در طول سفر باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنند تا سفری سالم و بدون دغدغه داشته باشند.

رییس مرکز بین المللی طب مسافرتی ایران در گفت وگو با ایسنا تاکید می کند: وقتی بیماران قصد دارند به مسافرت بروند حتما 1.5 برابر میزان مصرف دارویشان را همراه داشته باشند تا با کمبود احتمالی دارو مواجه نشوند و اگر بر طول مدت سفرشان افزوده شد، به علت نیافتن دارو خطری جانشان را تهدید نکند.

دکتر مرتضی ایزدی خاطرنشان می کند : بیمار هنگام بستن کوله بار سفرش، داروها را در دو جای مختلف بگذارد، زیرا در این صورت اگر یک بخش از داروها گم شود، دچار مشکل نخواهد شد.

ایزدی درباره ایمنی بیشتر سفرهای نوروزی توصیه می کند که افراد حتما جعبه کمک های اولیه و کیت پزشکی مربوط به هر منطقه را بویژه در سفرهای بین المللی همراه داشته باشند. به عنوان مثال در برخی مناطق حشرات ناقل بیماری زندگی می کنند که لازم است مسافر داروهای ضدگزش حشرات را به همراه داشته باشد تا بتواند در صورت بروز مشکل، اقدامات اولیه را تا زمان رسیدن به پزشک انجام دهد.

چادر دزدها را بپایید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گروهی از سارقان، کارشان فقط دزدی از چادرهای مسافران نوروزی است. به همین دلیل تلاش کنید که در وهله اول، چادر را در مناطق خلوت و تاریک برپا نکرده و در وهله دوم نیز تا حد امکان چادر و محتویات آن را به حال خود رها نکنید.

همچنین بهتر است بدانید که به گفته معاون گردشگری کشور، امسال نصب چادر در سطح عمومی شهرها مانند خیابان ها، حاشیه بلوارها ، پارک ها و بوستان ها ممنوع است و در شهر هایی که امکان ایجاد کمپینگ وجود دارد باید فضاهای کمپینگی ایجاد شود.

به طور مثال، چادر زدن در معابر عمومی شهرهای اصفهان و شیراز ممنوع است، اما در همین دو شهر، مکان های ویژه ای در حاشیه شهر برای نصب چادر مسافران اندیشیده شده است.

خانه را به امان خدا رها نکنید

خانه های خالی از سکنه، بهشت دزدان است و به همین دلیل، در طول سفر باید نیم نگاهی هم به امنیت خانه هایتان داشته باشید.

رییس پلیس آگاهی تهران به مسافران نوروزی توصیه کرد در این ایام پول، جواهرات و لوازم کوچک قیمتی را در خانه نگهداری نکنند و آنها را به افراد قابل اعتماد بسپارند. همچنین باید در مقابل پنجره ها - بخصوص پنجره هایی که در طبقه پایین قرار دارد- و نورگیرها حفاظ نصب کرد.

به گفته این مقام مسئول، استفاده از تجهیزات ایمنی، راه های ورود سارقان به خانه را سخت کرده و خطر دستبرد به آنجا را کاهش می دهد. همچنین هنگام مسافرت موضوع را به همسایه های مورد اعتماد اطلاع دهید تا مراقب رفت و آمدها به خانه شما باشند و درصورت گم کردن کلید خانه نیز اقدام به تعویض قفل ها کنید.

این شماره تلفن ها را حفظ کنید

در کشور ما وقتی مسافرت بیشتر شود، به این معنی است که احتمال وقوع تصادف هم بیشتر می شود؛ آن هم در ایام نوروز که حجم مسافرت ها چند برابر روزهای عادی خواهد بود.

در صورت وقوع تصادف جاده ای، برف گرفتگی، ریزش کوه یا آسیب جسمی در حین سفرهای نوروزی، شماره 112 را فراموش نکنید.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تاکید کرد شماره 112 در تمام کشور برای کمک اضطراری در حوادث برای حادثه دیدگان استفاده می شود و مسافران نوروزی می توانند با برقراری تماس با این شماره از سازمان امداد و نجات درخواست کمک اضطراری داشته باشند. شماره 112 سازمان امداد و نجات در کنار شماره 115 اورژانس کشور برای شتاب بیشتر و انجام بهنگام عملیات امدادرسانی به آسیب دیدگان در انواع حوادث طراحی شده است.

در صورت ناراضی بودن از امکانات اماکن گردشگری هم می توانید با شماره 09669 تماس بگیرید.

تلفن 134 سازمان هواشناسی برای اطلاع از وضع آب و هوای مناطق مختلف کشور، تلفن 141 کسب اطلاعات درباره وضع جاده ها، مسافت ها و انتخاب بهترین مسیر، تلفن گویای 199 برای اطلاعات پرواز، تلفن 5149 برای آگاهی از برنامه حرکت قطارها و شماره 1490 نیز برای نظارت بر اماکن و رستوران های بین شهری، از دیگر شماره های کاربردی است که در مسافرت های نوروزی به کارتان خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha