دکتر اعلاء الوان مدیر سازمان جهانی بهداشت در دفتر منطقه مدیترانه شرق به مناسبت روز جهانی بهداشت پیامی صادر کرد.

سلامت نیوز: دکتر اعلاء الوان مدیر سازمان جهانی بهداشت در دفتر منطقه مدیترانه شرق به مناسبت روز جهانی بهداشت پیامی صادر کرد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،  متن این بیانیه به شرح زیر است:

امروز نه تنها مناسبتی برای بزرگداشت روز تأسیس سازمان جهانی بهداشت، بلکه موقعیتی برای توجه بیشتر به یک موضوع مهم بهداشتی در سطح جهان است. روز جهانی بهداشت در سال جاری روی بیماری‌های منتقله از ناقلین تاکید دارد.

ناقلین، موجودات کوچکی هستند که حامل بیماری از فردی به فرد دیگر و از مکانی به مکان دیگر می‌باشند. این موجودات سلامت ما را در خانه و هنگام سفر در معرض خطر قرار می‌دهند. به عنوان مثال: مالاریا، دنگ و سالک همه توسط ناقلین منتقل می‌شوند. به ویژه دو بیماری دنگ و مالاریا از آنجا که موجب ابتلا به بیماری‌های جدی و حتی منجر به مرگ می‌شوند، بسیار خطرناک هستند. این بیماری‌ها توسط پشه منتقل می‌شوند.

سالک یک بیماری است که توسط پشه خاکی ایجاد می‌شود. سالک موجب بدشکلی افراد مبتلا به این بیماری شده و این گاهی منجر به دوری از جامعه و انزوای اجتماعی فرد می‌شود. شعار روز جهانی بهداشت در سال جاری «گزش کوچک؛ تهدید بزرگ» است و هدف آن افزایش سطح آگاهی در مورد تهدیدات ناشی از ناقلین و بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین، تشویق خانواده‌ها و جوامع برای اقدام در جهت محافظت از خود می‌باشد.

با تغییر و توسعه جهان اطراف و امکان سفر مکرر به کشورهای دیگر تهدیدات ناشی از این گونه بیماری‌ها نیز تغییر می‌کند. طی این سال‌ها، برخی از این بیماری‌ها در مناطقی که قبلاً وجود نداشتند انتشار یافته و شیوع آنها در مناطقی که قبلاً بوده‌اند تشدید یافته است. تغییرات آب و هوا، حرکت جمعیت، شهرنشینی کنترل نشده، وضعیت مسکونی نامناسب، فقدان آب آشامیدنی سالم و بهداشتی موجب تشدید این مسئله گردیده است.

تاکنون به جز واکسن تب زرد؛ هیچ واکسنی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از ناقلین وجود ندارد. اما افراد می‌توانند با تمیز نگه داشتن محیط زیست، استفاده از ابزار محافظت شخصی مانند دور کننده حشرات و خوابیدن در پشه بند، پوشاندن ظروف محتوی آب، از بین بردن آب‌های راکد موجود در ظرف‌های استفاده نشده، گلدان‌ها، لاستیک‌های کهنه، شیشه‌های شکسته و آب روی پشت بام، از خود در برابر بیماری‌ها محافظت کنند. این اقدامات پیشگیرانه می‌توانند زندگی انسان‌ها را نجات دهند.

افراد جامعه نقش مهمی در این زمینه به عهده دارند. به عنوان مثال، کمک به بالا بردن سطح آگاهی و سازماندهی به کمک‌های فنی برای سم پاشی خانه‌ها و مکان‌هایی که محل رشد و نمو ناقلین می‌باشد. سازمان‌های غیردولتی، رسانه‌ها و صداهای تأثیرگذار نیز نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی و تغییر رفتار جامعه خواهند داشت.

بیش از همه دولت‌ها باید نقش خود را در تضمین بهداشت عمومی، با انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری، کنترل و حذف این بیماری‌ها، ایفا کنند. آمادگی و پاسخ مناسب به همه‌گیری‌ها از جمله اقدامات ضروری است. من از دولت‌ها تقاضا دارم که با تقویت نظام مراقبت و تشخیص و درمان به موقع و مناسب برای نجات جان انسان‌ها، دستیابی به این امر مهم را امکان پذیر و تضمین نمایند. سازمان بهداشت جهانی همیشه برای حمایت آماده است.

اما بخش بهداشت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. همکاری بین‌بخش‌های مختلف برای کنترل ناقلین و محافظت مردم در مقابل بیماری ضروری است. وزارت بهداشت، کشاورزی، آبیاری و شهرداری و همچنین جوامع، نیاز به همکاری با یکدیگر برای اجرای یکپارچه رویکرد مدیریت ناقلین دارند. به این ترتیب است که می‌توانیم در یک زمان با بیش از یک بیماری مقابله کرده و بر روی کاهش استفاده از مواد شیمیایی برای کنترل ناقلین تمرکز کنیم. یک رویکرد مشترک، تأثیرگذارتر، مقرون به صرفه‌تر، سازگارتر با محیط زیست و پایدارتر از زمانی خواهد بود که هر بخش به تنهایی و به طور مستقل کار کند.

مانباید این ناقلین را دست کم بگیریم. باید با استفاده از تجارب حاصله در گذشته، نسبت به تقویت تعهداتمان و افزودن تلاش‌ها برای کنترل و حذف این بیماری‌ها در منطقه اقدام نماییم.

اجازه دهید روز جهانی بهداشت را روزی برای افزایش تلاش‌ها جهت کنترل این تهدید بسیار بزرگ که در اثر نیش کوچک بوجود می‌آید، بسازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha