پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1095

رئیس هیئت مدیره انجمن باروری و ناباروری ایران گفت: آمار ها نشان می دهد که سالانه 40 درصد از طلاق ها در اصفهان و 11 درصد آنها در خوی به دلیل ناباروری روی می‌دهد بنابراین می توان نازایی یا ناباروری را سومین یا چهارمین علت طلاق در کشور دانست.

آلودگی هوا عامل 40درصد از طلاق ها!

به گزارش خبرنگار "سلامت نیوز" در آستانه برگزاری امروز در آستانه برگزاری سیزدهمین كنگره باروری و ناباروری در یک نشست خبری،  دکتر محمدرضا نوروزی نسبت به افزایش زوج های نابارور هشدار داد و گفت: اعتیاد ، ‌مصرف سیگار و بیماریهای مقاربتی و ژنتیکی در مردان و اختلال در تخمک گذاری ، آلودگی هوا، بالا رفتن سن ازدواج ، مصرف غذاهای آماده و حاوی افزودنی و نیز مصرف میوه های مسموم از شایع ترین علت های ناباروری در زنان است.
وی افزود: در حال حاضر 2 تا 3 میلیون زوج نابارور در ایران زندگی می کنند و از هر 750هزار ازدواج سالانه حدود 15 درصد از زوجها نابارور هستند و سالانه حدود 100هزار زوج نابارور به این تعداد افزوده می شود.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه ناباروری یك بیماری قابل درمان است، درصد واقعی ناباروری را به صورت خوشه چینی در استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان به عنوان مطرح ترین حوزه‌های ناباروری در ایران به ترتیب11، 15 و 20 درصد خواند و بیان كرد: به طور كل در حال حاضر درصد ناباروری در مناطق جنگ زده كشور بیشتر از سایر مناطق است.
دکتر نوروزی در پایان با انتقاد از" لوکس تلقی کردن نازائی" تاکید کرد:  نازایی ، بیماری خاص و مزمن است اما در ایران ، بیماری لوکس تلقی می شود و متاسفانه با وجود هزینه ‌های سنگین دارو و تجهیزات پزشکی درمان ناباروری ، این خدمات تحت پوشش سازمانهای بیمه گر قرار ندارد بنابراین با وجود تجهیزات پزشکی و درمانی این بیماری فقط 20 تا 30 درصد از زوج‌های نابارور با داشتن توانایی پرداخت این هزینه‌ ها می توانند درمان شوند.
در ادامه این نشست خبری دکتر سید مهدی احمدی ، رئیس سیزدهمین کنگره باروری و ناباروری در ایران نیز با تاکید بر اینکه "عوامل محیطی نظیر آلودگی هوا از شاخص‌ های اصلی ناباروری است" به بیان علل دیگر ناباروری پرداخت.
وی گفت: مسمومیت،‌ مصرف غذاهای آماده، استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف ، مصرف کنسروها ، مواد حاوی افزودنی ، میوه ‌های آلوده به سموم و بیماریهای مقاربتی را از شایع ترین علت های ایجاد نازایی در زنان و مردان است.
رییس سیزدهمین كنگره باروری و ناباروری ایران با بیان این مطلب که" در سال 1368 حدود 2 میلیون دلار ارز برای اعزام زوج‌های نابارور به خارج از كشور و تحت درمان قرار گرفتن آنها خارج شد" اظهار داشت:  نتیجه این خروج ارز جهت درمان تولد 8 فرزند بود كه به طور متوسط تولد هر كدام از این فرزندان بالغ بر 300 هزار دلار هزینه در بر گرفت.
دکتر احمدی افزایش 40 مركز فعال درمان ناباروری در ایران و افزایش تجهیزات درمانی را موجب کاهش سالانه خروج ارز از کشور اعلام کرد و تاکید کرد: امكانات درمانی در كشور در حال حاضر به حدی مطلوب است كه اعزام بیماران به خارج از كشور جهت درمان انگشت شمار است.
دكتر احمدی در پایان گفت: سن زوج‌های نابارور 15 تا 45 سالگی است و به طور متوسط استاندارد درصد موفقیت درمان ناباروری در دنیا در حال حاضر 20 درصد است یعنی از هر 3 نفر یك نفر باردار می‌شود. اما باید توجه داشت افزایش سن ازدواج كه معمولا به دلیل مسائل اقتصادی و تحصیلی روی می‌دهد، درصد ناباروری در زوجها را افزایش می‌دهد.
به گزارش "سلامت نیوز"دکتر احمد حسینی ، دبیر سیزدهمین کنگره باروری و ناباروری در ایران  در ادامه با بیان اینکه "هزینه سنگین دارو از جمله عوامل موثر بر اقتصاد درمان نازایی است" پیشنهاد داد: راه اندازی توریست پزشكی در كشور یكی از راه‌های درآمدزایی در اقتصاد درمان است كه به ویژه باید در مورد ناباروری مورد توجه قرار گیرد زیرا ایران در حال حاضر از توانایی پوشش دهی درمیان كشورهای دیگر نیز بر خوردار است.
وی افزود: به طور متوسط هر دوره درمان نازایی در کشور 600 هزار تومان هزینه دارویی دارد که این میزان به طور میانگین برای درمان از ارزان ترین روش درمانی یعنی تخمک گذاری گرفته تا گران ترین آن یعنی میکرواینجکشن به 600 تا 700 هزار تومان می ‌رسد.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه "هزینه درمان نازایی در ایران یك دهم هزینه درمان در كشورهای همسایه است" تصریح کرد: هزینه درمان با توجه به كاهش حقوق پرسنل و پزشكان به طور كل ارزان است اما باید توجه داشت كه این هزینه از آنجا كه مورد تعلق یارانه قرار نمی‌گیرد به نسبت درآمد مردم بالاست و بایستی مورد پوشش بیمه‌ها قرار گیرد.
دكتر حسینی در پایان هدف سیزدهمین كنگره باروری و ناباروری را كه 2 تا 4 اسفند ماه به همراه اولین نمایشگاه تجهیزات پزشكی برگزار می‌شود، گسترش مرزهای دانش، استاندارد سازی روش‌ها، بررسی كارایی تجهیزات وارداتی، بررسی اثر داروها و ارائه روشهای غربالگری ژنتیكی قبل از لانه گزینی خواند و با اعلام اینكه این كنگره دارای 18 امتیاز بازآموزی است، بیان كرد: این كنگره كه در مركز همایش‌های كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار می‌شود دارای ثبت نام online بوده و علاقمندان می‌توانند از طریق سایت www.isrm.ir در این كنگره ثبت نام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha