خدمات پیشگیرانه و ارتقا فرهنگ سلامت یكی از سیاستها و راهبردهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی است و در تمام برنامه های مرتبط با سلامت ، بر آموزش و اطلاع رسانی تاكید خاص شده است .

اطلاع رسانی و ارتقاء فرهنگ سلامت
تاریخچه برنامه های آموزش سلامت در ایران به سال 1330 بر می گردد كه اداره تبلیغات در وزارت بهداری شروع به كار كرد . در این زمان كاركنانی برای آموزش مالاریا تربیت شدند و به مناطق مختلف اعزام شدند . در سال 1351 این اداره به دفتر آموزش بهداشت عمومی تغییر یافت و فعالیت های آن گسترده تر شد و در سال 1357 ادارات كل و دفاتر آموزش بهداشت راه اندازی شد . با ایجاد شبكه های بهداشتی درمانی  ادغام شد . از طریق شبكه بهداشتی درمانی حتی در دورترین نقاط كشور، آموزشهای لازم به مردم داده می شود .
هم اكنون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، آموزش و پرورش ، ائمه محترم جمعه و جماعات ، بسیج ، شهرداری ، سازمانهای غیردولتی و بسیاری از سازمانهای دیگر در آموزش و ارتقاء فرهنگ سلامت مشاركت فعال دارند . " رادیو سلامت " اختصاصا در زمینه ارتقا سلامت می كوشد و به طور روزانه برنامه های متعدد كارشناسی از برنامه های مختلف صدا و سیما پخش می شود.
همچنین چندین سریال مرتبط با موضوع همكاری وزارت بهداشت تهیه و پخش شده است . برای ارتقا آموزش های بهداشت باروری و سلامت جنسی استراتژی مشخص وجود دارد و آموزش هایی یكسان برای دختران و پسران در سطح دبیرستانها ارائه می شود و مفاهیم ضروری مرتبط با سلامت در كتب درسی گنجانده شده است . كمیته اطلاع رسانی ایدز فعالیتهای آموزشی در زمینه اچ ، آی ، وی و ایدز را هدایت می كند.
از سوی اداره كل روابط عمومی وزارتخانه در طی چند سال اخیر بیش از 100 تیزر انیمیشن با مضامین ارتقای فرهنگ سلامت تولید و از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است . با ایجاد نگرش مثبت برای اصحاب رسانه ، خبرنگاران و روزنامه نگاران مشاركت آنان در برنامه های سلامت جلب شده و در نتیجه اخبار و مطالب آموزشی مطبوعات و خبرگزاریها در این زمینه افزایش یافته است .
چندین وب سایت اختصاصی ، اطلاع رسانی در زمینه سلامت را به عهده دارند و آموزش فرهنگ سلامت از این طریق رو به افزایش است . از طرفی فعالیتهای چاپی و انتشاراتی در زمینه سلامت از این طریق رو به افزایش است . از طرفی فعالیتهای چاپی و انتشاراتی در زمینه سلامت همچنان حفظ شده  و رو به افزایش است ، . همه ساله هزاران پوستر، میلیون ها بروشور و پمفلت در سراسر كشور چاپ و توزیع می شود .
همه ساله در آستانه " روز جهانی بهداشت و هفته سلامت " بسیج های اطلاع رسانی سلامت برگزار می شود و به مناسبتهای روزهای اختصاصی مرتبط نیز اختصاصا در زمینه مربوطه اطلاع رسانی می شود . در سال 1382 بسیج اطلاع رسانی پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز با همكاری یك میلیون بسیجی و با سخنرانی رئیس جمهور برگزار شد و طی آن 25 میلیون بروشور در سطح كشور توزیع شد . نقش مهم آموزش و اطلاع رسانی در كاهش رشد جمعیت ، پوشش وسیع برنامه های واكسیناسیون ، افزایش میزان آگاهی جوانان در زمینه رفتارهای مخاطره آمیز و .... غیر قابل انكار است .
به منظور تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز برای آموزش سلامت نسبت به راه اندازی دوره های آموزش بهداشت در سطوح كارشناسی ، كارشناسی ارشد ، MPH ، PhD و باز آموزی كاركنان حوزه بهداشتی دانشگاههای علوم پزشكی اقدام شده و در طرح ایجاد شده كارشناسی ارشد و PhD  ارتباطات سلامت نیز تدوین شده است . هم اكنون در سطح ستاد مركزی وزارتخانه ، اداره كل روابط عمومی دفتر مدیریت ارتباطات و آموزش سلامت و برخی كمیته های اطلاع رسانی در زمینه ارتقای فرهنگ سلامت جامعه فعالیت می كنند . توانمند ساز ی كارشناسان آموزش سلامت و كاركنان بهداشتی ، توانمند سازی اقشار مختلف جامعه و توسعه محیط های حمایت كننده سلامت از جمله برنامه هایی است كه از سوی دفتر مدیریت ارتباطات و آموزش سلامت در حال  اجراست .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha