یک روانپزشک اعتیاد تزریقی را عامل مهم انتقال HIV در کشور معرفی کرد گفت: یکی از مهمترین عوامل کنترل HIV این است که خود مبتلایان برای جلوگیری از انتقال ویروس حساس باشند و خوشبختانه آمارها نشان می دهد، اکثر این بیماران این ویژگی را دارند.

سلامت نیوز: یک روانپزشک اعتیاد تزریقی را عامل مهم انتقال HIV در کشور معرفی کرد گفت: یکی از مهمترین عوامل کنترل HIV این است که خود مبتلایان برای جلوگیری از انتقال ویروس حساس باشند و خوشبختانه آمارها نشان می دهد، اکثر این بیماران این ویژگی را دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بهرنگ شادلو، فلوشیب روانپزشکی HIV  در مورد آمار معتادان تزریقی مبتلا به HIV گفت: طبق تحقیقاتی که مرکز مطالعات اعتیاد تهران انجام داده، حدود 20 درصد معتادان تزریقی کشور مبتلا به HIV هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این دسته از معتادان رفتار پرخطر از خود بروز می‌دهند تأکید کرد: یک فرد مبتلا به HIV از زمانی که متوجه ابتلای خود می‌شود، بیشتر سعی می‌کند تا رفتار خود را کنترل کند.

این فلوشیب روانپزشکی HIV ادامه داد: اکثر این افراد رفتار خود را کنترل می‌کنند و حتی بسیاری از این افراد در آموزش پیشگیری از ابتلا به HIV انه به دوستان خود کوشا هستند و توصیه‌های لازم را به دوستان خود می‌کنند.

وی افزود: این تصور که در جامعه نگرش منفی به معتادان مبتلا به HIV حاکم است و نگران انتقال بیماری از این معتادان هستند، نادرست و افسانه‌وار است، چرا که موارد خیلی نادری مشاهده شده که معتاد مبتلا در پی آسیب رساندن به دیگران باشد.

به گفته شادلو، آمار نشان می‌دهد که تعداد بسیار کمی از معتادان مبتلا به HIV در صدد انتقال بیماری خود به دیگران برآمده‌اند و نگرانی اصلی از رفتار معتاد مبتلا به HIV  نیست، بلکه  تزریق مهم است و باید به آن بیش از اکنون پرداخته شود.

HIV ویروسی است که از طریق تزریق با سرنگ آلوده، رابطه جنسی غیر ایمن، تزریق خون آلوده یا از مادر مبتلا به جنین منتقل می شود و این ویروس از طریق دست دادن، بوسیدن، تنفس و ارتباطات معمولی روزمره از جمله استخرها منتقل نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha