یک دکترای روانشناسی با اشاره به اینکه قرص‌های اکستازی اثرات سوئی بر مغز دارند، گفت: ابتلا به افسردگی از اثرات سوء مصرف این قرص‌ها است.

سلامت نیوز: یک دکترای روانشناسی با اشاره به اینکه قرص‌های اکستازی اثرات سوئی بر مغز دارند، گفت: ابتلا به افسردگی از اثرات سوء مصرف این قرص‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی با اشاره به اینکه یکی از قرص‌های اعتیادآور قوی اکستازی است که نام رایج آن "3-4 متیلن دی اکسی متافتامین" است. این دارو مصنوعی بوده و دارای اثرات توهم زایی و تحریک کنندگی است.

وی با بیان اینکه این ماده در سال 1914 در آلمان برای اولین بار به عنوان یک ماده کاهش دهنده اشتها تولید شد، گفت: در آن دوران با ثابت شدن اثرات سوء دارو از رده مصرف خارج شد و در دهه 70 میلادی در روان درمانی برای کمک به احساسات بیماران بکار گرفته شد.

این دانشیار دانشگاه الزهرا گفت: ترکیب دی اکسی متامفتامین که به نام های اکستازی، ای و اکس معروف است از مشتقات جدید آمفتامین با فرمول C11H15No2 و وزن مولکولی 193.25 است که در ایران به نام قرص شادی هم شناخته می شود.

شعاع کاظمی یادآور شد: در سال 1984 با اثبات اثرات این ترکیب روی مغز حیوانات آزمایشگاهی، این دارو از رده خارج شد . در سال 1985 در آمریکا مصرف آن ممنوع اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با گسترش زندگی صنعتی و فاقد احساس در غرب و به پیروی از آن در سطح جهان و همچنین افزایش از هم گسیختگی فرهنگی و دورافتادن انسان‌ها از اخلاق، سوء استفاده از متامفتامین مانند سوءاستفاده از سایر مواد مخدر، توهم زا و الکل افزایش پیدا کرده است.

این دکترای روانشناسی با ابراز تاسف از اینکه در مهمانی‌های‌های شبانه موسوم به رپ، اکستازی به صورت قرص و کپسول و اشکال دیگر مصرف می‌شود، گفت: متاسفانه در این برنامه‌های غیراخلاقی جوانان و حتی میانسالان به رقص و پایکوبی می پردازند و لحظات زودگذری را که بر اثر این ماده توهم زا دچار انرژی کاذب شده‌اند را تجربه می کنند.

شعاع کاظمی گفت: در دوره زمانی خاصی در کشورهای اروپایی مصرف این ماده انرژی زا و شادی آور برای کاهش مصرف مواد مخدر نظیر هروئین تشویق شد، به طوری که آمار مصرف در سال 1995 از 500 هزار قرص در سال به 30 میلیون قرص در دو سال بعد رسید.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما نیز مصرف این سوغات نامشروع غرب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، گفت: متاسفانه جوانان تحصیلکرده و مرفه از مصرف کنندگان اصلی این ماده هستند. جوانانی که اغلب نسبت به اثرات سوء این ماده خطرناک ناآگاهند و صرفا برای امتحان کردن این ترکیب برای اولین بار و رسیدن به هیجانات کاذب و احساسات شدید دروغین در دفعات بعدی به سمت اکستازی می روند.

این دانشیار دانشگاه الزهرا تصریح کرد: در این میان مافیای مواد مخدر و سوداگران مرگ برای سوء استفاده‌های کلان اقتصادی ناشی از قاچاق قرص‌ها به داخل و فروش آن و انحراف نسل جوان کشور از ناآگاهی و غفلت دست‌اندرکاران اجتماعی بهره می‌برند و جوانان را به دام می‌اندازند.

شعاع کاظمی یادآور شد: دی اکسی متامفتامین به صورت قرص‌های خوراکی و جویدنی، کپسول و مواد تدخینی و تزریقی موجود است. قیمت هر قرص در غرب بین 10 تا 30 دلار و در ایران بین 4 تا 30 هزار تومان است. اسامی مختلفی بر روی این قرص در ایران است و با مارک‌های مرسدس بنز، میتسوبیشی، $، KO و صلیب به فروش می رسد.

وی گفت: به علت سهولت ساخت، قرص‌ها در لابراتوارهای داخلی نیز ساخته می شوند و ارزانتر از انواع اصلی در بازار عرضه می شود خطری که مصرف کنندگان را تهدید می‌کند وجود سایر مواد توهم زای ارزان قیمت در ترکیب با این قرص‌ها است.

شعاع کاظمی با اشاره به اینکه هر قرص خوراکی حاوی 80 تا 160 میلی گرم دی اکسی متامفتامین است، گفت: اثر قرص 20 تا 90 دقیقه پس از مصرف ظاهر می‌شود. اوج اثر 2 تا 3 ساعت بعد از مصرف است و تا 24 ساعت اثرات آن حفظ می‌شود البته با توجه به تحقیقات صورت گرفته در مورد افرادی که دی اکسی متامفتامین مصرف می‌کنند نشان می دهد که این افراد قرص را با نوشیدنی‌های الکلی و حشیش مصرف می‌کنند که مسلما تأثیرات سوء مواد شدیدتر بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه رفتارهای انسان مانند احساس خوشحالی، هیجان و ترس تحت تأثیر مواد شیمیایی موجود در مغز است که به آنها ناقلین عصبی یا نوروترانسمیترها می‌گویند، گفت: از جمله این مواد نوراپی نفرین و سروتونین هستند که موجب بروز رفتارهای غیرعادی می شوند.

شعاع کاظمی خاطرنشان کرد: کاهش فعالیت این مواد (مونوآمین‌ها) باعث ایجاد افسردگی و افزایش فعالیت، بروز رفتار نامناسب و احساس سرخوشی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha