دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 110572

مدیر گروه ژنتیک سرطان پستان جهاد دانشگاهی نسبت به شیوع سرطان‌ سینه با منشأ ارثی در کشور هشدار داد و گفت: در کشور امکان شناسایی سرطان سینه قبل از ابتلای افراد خانواده در نسل‌های بعدی فراهم شده است.

سلامت نیوز: مدیر گروه ژنتیک سرطان پستان جهاد دانشگاهی نسبت به شیوع سرطان‌ سینه با منشأ ارثی در کشور هشدار داد و گفت: در کشور امکان شناسایی سرطان سینه قبل از ابتلای افراد خانواده در نسل‌های بعدی فراهم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، لیلا فرهمند در حاشیه کنفرانس بین‌المللی سرطان سینه در بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: قرار است از پژوهشگران و محققان در امر سرطان از کشورهای خارجی دعوت کنیم تا در کشورمان دستاوردها و روش‌های جدید این علم را معرفی کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در این کنفرانس نخبگان حوزه سرطان را فراخوان کرده‌ایم تا زمینه‌ مشترکی برای تبادل دانش فراهم شود.

فرهمند با اشاره به وجود سرطان‌های ارثی در کشور گفت: سرطان‌های ژنتیک و ارثی در کشور ما و در دنیا بسیار شایع و به همین دلیل بسیار اهمیت دارد زمانی که در خانواده‌ای سرطان شیوع پیدا می‌کند این موضوع تیم پزشکی را به شک می‌اندازد که شاید سرطانی از نوع ارثی باشد.

مدیر گروه ژنتیک سرطان پستان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: موضوعی که امروزه در دنیا مطرح است شناسایی سرطان‌های ارثی قبل از منتقل شدن به نسل‌های بعدی است به همین دلیل به دنبال راه‌هایی برای تشخیص و جلوگیری از شیوع آن هستند.

وی ادامه داد: ژن‌هایی با عناوین BRCA 1 و BRCA2 در سرطان سینه وجود دارند که طبق یک دستورالعمل ارثی امکان بروز سرطان از طریق این دو ژن مطرح می‌شود.

مدیر گروه ژنتیک سرطان پستان جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: به همین دلیل خانواده افرادی که دارای این دو ژن هستند بررسی می‌شوند و کسانی که حامل این ژن هستند به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند تا از بروز سرطان جلوگیری به عمل آید.

فرهمند افزود: همچنین در مراکز درمانی با انجام مشاوره‌های ژنتیک بررسی‌ها آغاز می‌شود و در صورت نیاز آزمایش ژنتیک گرفته و دستورالعمل‌هایی برای کنترل بروز سرطان در افراد خانواده داده می‌شود.

وی گفت: در واقع در کشور امکان شناسایی سرطان سینه قبل از ابتلای افراد خانواده در نسل‌های بعدی فراهم شده است چرا که احتمال بروز را بررسی می‌کنند و تصمیم‌گیری می‌شود که از چه روش‌هایی می‌توان از بروز آن  در خانواده و نسل‌های بعدی پیشگیری کرد.

فرهمند ادامه داد: پژوهشکده سرطان پستان با راه‌اندازی بخش مشاوره ژنتیک برای افرادی که در شجره‌نامه‌شان احتمال بروز سرطان‌های ارثی وجود دارد آزمایش‌های ژنتیک انجام می‌دهند و پیشنهاد روش‌های پیشگیری نیز به این افراد داده می‌شود.

وی همچنین گفت: به عنوان مثال توصیه‌هایی به افرادی که احتمال بروز سرطان در آنها وجود دارد از سوی پژوهشکده داده می‌شود زنانی که زیر 40 سال دارند و مبتلا به سرطان سینه هستند به دختران این خانواده پیشنهاد داده می‌شود که بررسی‌های ژنتیک خود را آغاز کنند.

مدیر گروه ژنتیک سرطان پستان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: سرطان پروستات، روده و سینه از انواع سرطان‌هایی هستند که بیشتر به صورت ارثی منتقل می‌شوند این در حالی است که در زنان سرطان سینه رتبه اول را دارد.

در این نشست همچنین پروفسور هنس وازن عضو برد جوامع ملی و بین‌المللی درمان تومورهای ارثی و استاد دانشگاه هلند گفت: سرطان‌های ارثی از نوع سرطان‌های خانوادگی هستند که معمولاً در سنین پایین رخ می‌دهند.

وی افزود: این سرطان ارثی توسط ژن‌هایی رخ می‌دهد که بیشترین ربط آن به سرطان سینه است به طوری که 10 درصد از سرطان‌های ارثی و ژنتیک مربوط به سرطان‌های سینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha