چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

مشاور استاندار بوشهر در امور جوانان گفت: بالا رفتن سن ازدواج و افزایش جوانان مجرد مساله ای مهم است که می تواند عواقب وخیم اجتماعی و روانی را به دنبال داشته باشد.

سلامت نیوز: مشاور استاندار بوشهر در امور جوانان گفت: بالا رفتن سن ازدواج و افزایش جوانان مجرد مساله ای مهم است که می تواند عواقب وخیم اجتماعی و روانی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، یونس قیصی زاده افزود: جامعه شناسان معتقدند ازدواج قرارداد اجتماعی و ضامن بقای نسل انسان است و آرامش و امنیت در یک جامعه نتیجه ازدواج سالم و محیط آرام بخش خانواده است. 

وی اضافه کرد: با توجه به این که ازدواج عامل پیدایی خانواده و عقب افتادن آن باعث تاخیر در پیدایش و شکل گیری خانواده های جدید است، این موضوع باید به طور جدی از سوی کارشناسان مورد بررسی و راهکارهای عملی آن مورد تاکید قرار گیرد.

این کارشناس جامعه شناسی بیان کرد: وجود حدود 10 میلیون جوان مجرد بین سنین 20 تا 34 سال در کشور، نشان دهنده این است که حجم زیادی از جوانان در برآورده کردن مشروع نیازهای جنسی و عاطفی خود با مشکل روبه رو هستند.

وی ادامه داد: ممکن است این قشر در تنظیم نیازهای اقتصادی، ارتباطات اجتماعی و فرهنگی خود با مانع روبه رو شوند. 

این کارشناس امور اجتماعی اظهار کرد: بالا رفتن میانگین سن ازدواج برای پسران به 28 و برای دختران به 23 سال نشان می دهد که جوانان سال های زیادی پس از بلوغ را باید با مشکلات ناشی از نیازهای جنسی بگذرانند.

مشاور استاندار بوشهر در امور جوانان افزود: حدود 40 درصد از جمعیت 24 میلیون نفری جوانان بین 20 تا 34 ساله کشور به صورت مجرد زندگی می کنند که تاخیر ازدواج آنان می تواند آسیب هایی به همراه داشته باشد.

وی، افزایش ناهنجاری های اخلاقی، افسردگی و اختلالات جنسی، مسوولیت ناپذیری، عادت کردن به بی مسوولیتی، گرایش به ارتباطات غیرمتعارف دختر و پسر و افزایش روابط سوء اخلاقی و جنسی، هدر رفتن سنین جوانی و طراوت، احساس پوچی و بیهودگی، بدخلقی در زندگی به دلیل ارضا نشدن نیازهای فردی، دل نگرانی والدین از دیر ازدواج کردن فرزندان، بیماری های روانی و نابسامانی های تربیتی از قبیل سرکشی، انزوا، جامعه گریزی و پناه بردن به مواد مخدر و بسیاری از تبعات اجتماعی و روانی تاخیر در ازدواج جوانان عنوان کرد.

قیصی زاده یادآورشد: براساس آمارهای آخرین سرشماری انجام شده در سال 95 در کشور، 46 درصد از پسران و 32 درصد از دختران سنین 20تا 34 سال به صورت مجرد زندگی می کنند که ازدواج برای بسیاری از آنها به چالش اصلی زندگی آنان تبدیل شده است که به همین دلیل دولت باید به این مساله نه به عنوان یک مشکل شخصی بلکه به عنوان یک مساله مهم اجتماعی بنگرد.

وی اضافه کرد: امروز ازدواج برای بسیاری از جوانان به صورت یک رویا شده و جوانانی که مایلند به صورت سالم و بدور از هرگونه رابطه جنسی بیرون از چارچوب خانواده زندگی کنند با سختی های فراهم کردن زمینه ازدواج روبه رو هستند.

این کارشناس امور اجتماعی بیان کرد: با توجه به هزینه گزاف مراسم ازدواج، خرید و یا اجاره مسکن، شغل مناسب و درآمد کافی و دهها مشکل دیگر پیش روی جوانان، وقوع ازدواج که می تواند شیرین ترین و بیادماندنی ترین خاطره هر جوان در زندگی باشد، به صورت کابوسی در مقابل آنان خودنمایی می کند.

وی افزود: تاخیر در سن ازدواج در بین پسران و دختران، عوامل مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دخیل هستند اما صاحب نظران معتقدند که نقش مشکلات اقتصادی در دوری جوانان از ازدواج غیر قابل انکار است.

مشاور استاندار بوشهر در امور جوانان گفت: بروز انواع بحران های اقتصادی و مهمترین مولفه های تورم رکودی نظیر حجم نقدینگی، تورم، رکود، کاهش حجم تولید، بیکاری، مصرف گرایی و افزایش سطح انتظارات اثرات منفی بر سن ازدواج جوانان گذاشته و موانع و مشکلاتی را در عرصه اقتصادی در سر راه ازدواج جوانان قرار داده است.

قیصی زاده با اشاره به تحقیقات مختلفی که در ارتباط با بررسی عوامل موثر بر تاخیر سن ازدواج در سطح کشور صورت گرفته است، افزود: نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهد که بین متغیرهایی نظیر میزان تحصیلات و ادامه تحصیل، بالا بودن انتظارات و سختگیری در انتخاب همسر، نداشتن شغل مناسب، وضعیت مسکن جوانان، میزان درآمد، فقر و موقعیت اجتماعی خانواده و وضع ظاهری با تاخیر در سن ازدواج جوانان رابطه معنی داری وجود دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha