یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 111672

نتایج یک مطالعه در مورد تاثیرعطر، ادکلن افشانه های خوشبوکننده، بر بدن نشان می دهد که تعدادی از این محصولات حاوی حجم بالایی از نوع ماده شیمیایی خطرناک و تاثیرگذار بر عملکرد هورمون ها هستند.

اثرات خطرناک برخی عطرها بر روی بدن

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه در مورد تاثیرعطر، ادکلن افشانه های خوشبوکننده، بر بدن نشان می دهد که تعدادی از این محصولات حاوی حجم بالایی از نوع ماده شیمیایی خطرناک و تاثیرگذار بر عملکرد هورمون ها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،این تحقیق تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست اتریش انجام شده است. این سازمان با انتشاربیانیه ای در مورد نتیجه این تحقیق اعلام کرد: در این بررسی 53 نوع مختلف عطر و ادکلن آزمایش شدند و نتایج مطالعات تایید کرد که در شش نمونه از این محصولات نوعی ماده شیمیایی موسوم به «دی اتیل فنالات» (DEP) وجود دارد که تاثیر سوء بر عملکرد هورمون ها می گذارد. 

به گفته کارشناسان اتریشی، از عوارض جانبی این ماده شیمیایی این است که هنگام تماس با پوست، وارد جریان خون می شود و می تواند برای زنان و مردان مشکلات باروری به وجود آورد و همچنین ابتلا به سرطان های پستان، پروستات و بیماری های متابولیک همچون دیابت و چاقی را افزایش دهد. 

آسیب های فیزیولوژیک 

پژوهش اخیر تنها تحقیق در مورد تاثیر سوء عطرهای شیمیایی بر ارگان های بدن نیست. پیشتر دراین زمینه گزارش های پزشکی متعددی منتشر شده است. بسیاری از مواد تشکیل دهنده عطر در لیست زباله های خطرناک سازمان حفاظت محیط زیست در کشورهای مختلف قرار دارند. این مواد در صورت تنفس باعث تنگی نفس، سوزش چشم، دهان، پوست، ریه و گلو می شوند. Benzaledehyde نام یکی از مواد استفاده شده در انواع عطر است؛ این ماده باعث پژمردگی و افسردگی سیستم مرکزی اعصاب مغز می شود. بنزیل الکل یکی دیگر از مواد رایجی است که در انواع عطر مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده باعث تحریک دستگاه تنفسی فوقانی و بروز علایمی چون تهوع، سرگیجه، سردرد و نارسایی تنفسی می شود. یکی دیگر از مواد مضر موجود در عطر، اتیل استات است که با کم خونی، آسیب کلیوی و آسیب کبدی در ارتباط است. 

یکی دیگر از مهمترین اثرات مضر عطر، افزایش انواع آلرژی است. مواد اولیه تولید عطر معمولا از گل های مختلف گرفته می شوند که اغلب حاوی مواد آلرژن هستند. این مواد با علایمی مانند سرفه، عطسه، خارش و کهیر همراه هستند. استفاده زیاد از عطر باعث می شود که این عوامل آلرژی زا همراه با باد در محیط منتشر شوند و به افرادی که مبتلا به آلرژی هستند ولی خودشان از عطر استفاده نمی کنند نیز آسیب برساند. 

 اثرات زیست محیطی 

موادی فراری که برای انتشار بوی عطر مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا در پوست، خون و شیر مادر انباشته می شوند و تجمع آنان باعث تحریکات پوستی، سرطان، اختلالات هورمونی و ناباروری می شود. این مواد به راحتی وارد زنجیره غذایی می شوند و در عملکرد سیستم بدن اختلال ایجاد می کنند. 

• استفاده از عطر و اسپری منجر به گرمایش جهانی شود. 

• اغلب تولید کننده های عطر از مواد سمی و مضری که مورد تاییدسازمان های بین المللی پزشکی معتبر جهان نیست استفاده می کنند و تشخیص آن برای افراد عادی غیر ممکن است. 

• استفاده مداوم از مواد شیمیایی باعث اختلالات هورمونی می شود. 

• بر اساس تحقیقات انجام شده، ترکیبات شیمیایی عطر باعث رشد غیر طبیعی اندام تناسلی در جنین پسر می شود. ادامه تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات در تعداد اسپرم مردان بالغ نیز موثر است و باعث کاهش ناباروری می شود. 

• استفاده از عطر روی لباس باعث ایجاد لکه هایی می کند که به راحتی از بین نمی روند. 

• استفاده از عطر کاملا سلیقه ای است و ممکن است عطر مورد نظر شما دیگران را آزار دهد. 

البته برخی از گزارش های پزشکی بر بو درمانی تاکید دارد که البته دراین روش ها از بوی طبیعی گل ها و گیاهان و تحت نظر پزشک انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha