دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 112365

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با اشاره به وجود بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانی که منجر به طول عمر بیماران می شود، از نبود دستورالعمل مراقبتهای پایان حیات در کشور خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با اشاره به وجود بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانی که منجر به طول عمر بیماران می شود، از نبود دستورالعمل مراقبتهای پایان حیات در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر محمدمهدی قیامت  به جنبه های فقهی و حقوقی مراقبتهای پایان حیات بیماران اشاره کرد و افزود: مراقبتهای پایان حیات بیماران، از جمله موضوعات مورد بحث است که از آن تعاریف مختلفی در مورد مرز بین مرگ و زندگی شده است.

وی با بیان این مطلب که هنوز دستورالعملی در زمینه مراقبتهای پایان حیات بیماران نداریم، گفت: این امر در پزشکی مسئله پیچیده ای است که خانواده و تیم درمانی را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با عنوان این مطلب که در گذشته بیماریها منجر به مرگ سریع می شد اما در حال حاضر با مراقبتهای ویژه در ICU های کشور حیات و طول عمر بیماران افزایش یافته است، افزود: این موضوع چالشهای مهمی را پیش روی افکار عمومی، رسانه ها و گروههای تخصصی از جمله پزشکان، علمای دین و فلسفه و حقوقدانان قرار داده است. چراكه از یک طرف باعث شده حدود 10 تا 12 درصد سرانه سلامت در کشورهای توسعه یافته برای هزینه های مراقبت از پایان حیات خرج شود که این خود در بحث اقتصاد درمان و اختصاص منابع مالی هم تاثیر گذاشته است.

قیامت خاطر نشان كرد: در هر صورت در مورد مراقبتهای پایان حیات در همه جای دنیا یک سری دستورالعملها و پروتکلهایی مدون و در حال اجرا دارد که ما هنوز این دستورالعملها را نداریم.

وی بر لزوم تدوین یک دستورالعمل برای مراقبتهای قبل از پایان حیات در نظام سلامت از دیدگاه اسلام و تاثیرش بر تصمیم گیری برای بیمارانی که در حال احتضار هستند تاکید کرد و گفت: مباحثی مانند جنبه های روان شناختی در مراقبتهای درمانی پایان حیات، تشخیص پزشکی مرگ و شاخصهای پزشکی بیماری که محتضر و در حال مرگ است، از جمله مباحثی است که می بایست به آن توجه داشت.

قیامت در ادامه خاطر نشان كرد: امروزه سئوالات و مباحث زیادی پیرامون بحث قطع حیات بیماران توسط گروههای درمان در دنیا وجود دارد و بحث مهم این است که چه زمان باید قطع درمان صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha