تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد كه مصرف روزانه یك فنجان چای سبز می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی تاثیر مثبتی داشته باشد.

‌این پژوهش كه به ریاست دانشكده پزشكی آتن انجام گرفته حاكی است كه نوشیدن چای سبزمی‌تواند به میزان قابل توجهی عملكرد سلولهای تشكیل دهنده سیستم گردش خون موسوم به اندوتلیال را بهبود ‌بخشد.

عملكرد ناقص و نارسایی این سلولها عامل اصلی در پیشرفت عارضه تصلب شرایین یا سخت شدن دیواره سرخرگهای خونی است.

دكتر نیكولائوس آلكسوپولوس پژوهشگر اصلی این مطالعات یك آزمایش با گزینش اتفاقی را هدایت كرد كه در آن اندازه گیری قطر سرخرگ براشیال در داوطلبان سالم در سه وضعیت جداگانه پس از مصرف چای سبز، كافئین و نیز آب داغ به عنوان یك شبه دارو صورت گرفت.

اندازه گیری‌ها 30، 90 و 120 دقیقه پس از مصرف انجام گرفت. اندازه گیری این سرخرگ به دلیل افزایش جریان خون یك شاخص مستقل از خطر بروز مشكلات قلبی – عروقی است.

یافته‌ها نشان داد كه 30 دقیقه پس از مصرف چای سبز، قطر این سرخرگ به میزان قابل توجهی با حداكثر 9/3 درصد افزایش پیدا می‌كند اما تاثیر كافئین یا آب داغ چندان مهم نبود.

به این ترتیب معلوم شد كه چای سبز روی سرخرگهای بزرگ تاثیر سودمند كوتاه مدت دارد.

دكتر ولاچوپولوس یكی دیگر از پژوهشگران اظهار داشت كه این یافته‌ها كاربردهای كلینیكی مهمی خواهد داشت.

وی افزود: در چندین پژوهش مختلف مشخص شده است كه مصرف چای با كاهش خطر ابتلا و مرگ و میر ناشی از مشكلات قلبی عروقی در ارتباط است. چای سبز در كشورهای غربی كمتر از چای سیاه مصرف می‌شود اما به دلیل تاثیری كه چای سبز در بهبود سلولهای بافت دستگاه گردش خون دارد از چای سیاه مفیدتر است.

چای سبز از چین می‌آید و در سراسر جهان توزیع می‌شود. چای سبز جریان خون را بهبود می‌بخشد و سرخرگ‌ها را باز می‌كند.

گزارش این تحقیق جدید در چاپ اخیر مجله اروپایی «پیشگیری و ترمیم قلبی – عروقی» منتشر شده است.

از سوی دیگر، گروهی از دانشمندان در آمریكا نیز اعلام كردند كه عصاره غنی از آنتی اكسیدان چای سبز می‌تواند از بیمارانی كه دچار گرفتگی نفس در هنگام خواب می‌شوند، محافظت كند.

این مشكل زمانی بروز می‌كند كه تنفس فرد در حین خواب متوقف می‌شود كه اغلب یك تا چند دقیقه طول می‌كشد و ممكن است صدها بار در طول یك خواب شبانه تكرار شود.

معمولا عامل آن گرفتگی بافت نرم در گلو و بسته شدن گلو در هنگام خواب است.

این افراد دچار تغییراتی در بافت مغزشان در نواحی مربوط به یادگیری و حافظه می‌شوند. براساس نتایج مطالعات جدید كه روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته، عصاره چای سبز می‌تواند در پیشگیری از بروز چنین مشكلات ذهنی در افراد مبتلا به این بیماری تاثیر مفیدی داشته باشد.

چنانچه نتایج مطالعات بر روی انسانها نیز تایید شود چای سبز و عصاره آن می‌تواند خاصیت درمانی بالقوه برای افراد دچار این اختلال داشته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha