شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 112788

یک متخصص و جراح زنان و زایمان با اعلام این مطلب که هر دو دقیقه یک زن در دنیا به علت سرطان دهانه رحم فوت می کند، افزود: در سال 500 هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

ویروسی خطرناک که موجب ابتلا به سرطان رحم می شود

سلامت نیوز: یک متخصص و جراح زنان و زایمان با اعلام این مطلب که هر دو دقیقه یک زن در دنیا به علت سرطان دهانه رحم فوت می کند، افزود: در سال 500 هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر حشمت‌الله ازهر گفت: نوع ویروسی که عامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه‌ رحم است پس از حدود 50 سال شناخته شد.

وی با اشاره به این مطلب که از سال 1970 پزشکان متوجه شدند که کدام یک از این ویروسها عامل ایجاد سرطان و کدام عامل ایجاد زگیل دستگاه تناسلی است، افزود: این زگیل هم در خانمها و هم در آقایان می‌تواند به وجود بیاید.

ازهر با بیان این مطلب که این ویروس از راه ارتباط جنسی منتقل می شود، ادامه داد: اگر مادری این ویروس را در واژن خود داشته باشد، زمان زایمان ممکن است فرزند خود را عفونی کند که این عفونتها بیشتر در حلق، گلو و ریه‌ نوزاد وجود خواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: همه‌ افراد در دوران زندگی‌شان ممکن است به ویروس hpv مبتلا ‌شوند که در برخی افرد بروز پیدا می‌کند و در برخی دیگر اینگونه نیست.

ازهر با اشاره به این مطلب که در حال حاضر می‌دانیم 80 درصد مادربزرگهای ما زمانی با این ویروس تماس داشته‌اند، افزود: این ویروس، ویروس جدیدی نیست.

وی تاکید کرد: هر اندازه فرد جوانتر باشد قدرت تجزیه و تحلیل این ویروس در او زیادتر است به این معنا که می‌تواند این ویروس را دفع کند و بدنش در مقابل این ویروس مقاومت بیشتری داشته باشد اما در عین حال، شانس عفونت با بالا رفتن سن کمتر می‌شود.

ازهر گفت: جوانهایی که نتوانسته‌اند برخی از انواع این ویروس را از بدن خود خارج کنند دیر یا زود به سرطان مبتلا می‌شوند.

وی افزود: عمل دخول در ارتباط جنسی تنها راه مبتلا شدن به این ویروس نیست بلکه این ویروس از طریق تماس پوست به پوست هم انتقال پیدا می‌کند. در حال حاضر تعداد زیادی از سرطانهای حلق و گلو هم از طریق این ویروس به وجود می‌آیند.

این متخصص جراحی زنان و زایمان، عفونت این ویروس را اولین عفونت دستگاه تناسلی دانست و اظهار داشت: این در حالی است که فرد می‌تواند سالیان سال این ویروس را بی هیچ علائمی داشته باشد همچنان‌که این ویروس می‌تواند در عرض سه ماه اولین علائم خود را که زگیل دستگاه تناسلی است، بروز دهد.

ازهر با تاکید بر این نکته که در هر دو دقیقه یک زن در دنیا به علت سرطان دهانه‌ رحم می‌میرد، افزود: در حدود 500 هزار نفر در سال بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که 80 درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که این ویروس در آقایان هم مانند خانمها می‌تواند باعث بروز سرطان مقعد، سرطان دستگاه تناسلی و سرطان حلق و گلو شود، گفت: باید از وقوع این سرطان پیشگیری کرد. در حال حاضر دو کارخانه یکی در آمریکا و دیگری در انگلیس موفق به تولید واکسن این ویروس شده‌اند. این واکسن را می‌توان از سنین 9 تا 26 سال تزریق کرد.

ازهر گفت: این واکسن در ایران هم وجود دارد و اگر بتوانیم آن را به فرزندان دختر و پسر ترزیق کنیم شاید بزرگترین خدمتی که توانسته‌ایم به آنها کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha