یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

مجمع جهانی بهداشت مصوباتی را در خصوص بهداشت و معیشت معلولان و ضرورت افزایش مراقبت های کیفی مبتلایان به اوتیسم تصویب کرد.

سلامت نیوز: مجمع جهانی بهداشت مصوباتی را در خصوص بهداشت و معیشت معلولان و ضرورت افزایش مراقبت های کیفی مبتلایان به اوتیسم تصویب کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برنامه هفت ساله جهانی معلولیت (2021 - 2014) با هدف بهبود بهداشت و کیفیت معیشت یک میلیارد معلول جهان طراحی شده است. این برنامه بر مبنای بهبود دسترسی معلولان به مراقبت‌های بهداشتی و خلق و تقویت خدمات و فناوری‌های جدید هدف‌گذاری شده تا به این افراد در بدست آوردن مهارت‌ها و بازیابی آن‌ها کمک شود.

این گزارش حاکی است، معلولان نیازهای بهداشتی عمومی یکسانی با دیگران دارند اما سه برابر دیگران نیازهای آن‌ها نادیده گرفته می‌شود و چهار برابر دیگران در مراکز بهداشتی دچار سوء رفتار می‌شوند.

این گزارش با اشاره به این که از هر هفت نفر در جهان یک نفر معلولیت دارد، افزود: با افزایش طول عمر انسان‌ها، بیماری‌های مزمن هم افزایش می‌یابند و امکان ایجاد معلولیت در افراد بیشتر می‌شود. تصادفات جاده‌ای، سقوط، خشونت، بلایای طبیعی و رژیم غذایی ناسالم از دیگر علل مهم معلولیت به شمار می روند.

ضرورت لحاظ کردن نیازهای مبتلایان به اوتیسم در سیاست گذاری ها

بر اساس این گزارش، مجمع جهانی بهداشت اعضا را ملزم داشته تا نیازهای افراد مبتلا به اوتیسم و سایر اختلالات رشدی را در برنامه‌ها و سیاست‌های مربوط به سلامت ذهنی کودکان و نوجوانان لحاظ کنند. هدف از این برنامه، افزایش کیفیت مراقبت های بهداشتی و اجتماعی برای ارائه خدمات به افراد مبتلا به اختلال اوتیسم و خانواده‌هایشان است. این موضوع همچنین موجب بهبود سیستم‌های نظارتی سلامت برای دریافت اطلاعات در زمینه اختلالات اوتیسم می‌شود و کشورها بهتر می‌توانند به تشخیص و درمان اختلالات اوتیسمی بپردازند.

شایان ذکر است، این مصوبه نیاز به کمک هیئت دبیران سازمان جهانی بهداشت در افزایش ظرفیت کشورها برای مقابله با اوتیسم و سایر اختلالات رشدی و همچنین تعامل با شبکه‌های مرتبط با اوتیسم و پایش پیشرفت را پررنگ می‌سازد. همه تلاش‌ها در راستای طرح سلامت روانی سازمان جهانی بهداشت (2020 – 2013) هدایت خواهند شد.

گفتنی است، در جهان، بیشتر مردم مبتلا به اختلالات اوتیسمی و خانواده‌هایشان هیچ گونه مراقبتی از سوی سیستم‌های مراقبت بهداشتی و اجتماعی دریافت نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha