وزیر بهداشت اعلام كرد: برای تكمیل نیروهای تیم پزشك خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر ظرفیت جذب ماما تكمیل شده اما برای جذب هزار پزشك عمومی به عنوان پزشك خانواده هنوز جای خالی داریم.

كامران باقری لنكرانی پنجشنبه در حاشیه مراسم كلنگ‌زنی بیمارستان 320 تختخوابی در كنار بیمارستان فیروزآبادی شهرری، درجمع خبرنگاران، افزود:‌ طی هزار روز گذشته 84 تخت CCU و ICU به تخت‌های بیمارستانی بیمارستان فیروز آبادی اضافه شد اما جوابگوی نیاز نبود به همین علت با تعدیل پروژه، تصمیم بر این شد كه یك بیمارستان جدید 320 تختخوابی در كنار بیمارستان قبلی ساخته شود كه اعتبار آن نیز تامین شده و طی 3 سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

* ساخت بزرگترین مركز درمان سوختگی كشور در تهران

وی گفت: این بیمارستان در مجموعه دانشگاه علوم پزشكی ایران است، پروژه بزرگ دیگری كه در این دانشگاه تعریف شده است، بیمارستان 150 تختخوابی سوختگی است كه هنوز كار اجرایی آن شروع نشده است اما بزرگ‌ترین مركز درمان سوختگی در كشور خواهد بود.
وزیر بهداشت درباره وضع بیمارستان‌های كشور از نظر مقاوم بودن در برابر زلزله توضیح داد: ارزیابی كامل بیمارستان‌های كشور از این نظر انجام شده است و گزارش آن نیز به رئیس جمهوری و دیگر مسئولان كشور داده شده است، بر اساس این گزارش بیمارستان‌های كشور به 3 دسته، بیمارستان‌های نوساز و مقاوم، بیمارستان‌های قابل مقاوم سازی و بیمارستان‌های غیر قابل مقاوم سازی كه باید تخریت و از نو ساخته شوند تقسیم می‌شوند.

* اعتبار نوسازی و مقاوم‌سازی همه بیمارستان‌ها وجود ندارد

باقری لنكرانی اضافه كرد: اكثر بیمارستان‌های كشور به خصوص در شهرستان‌ها، جزء گروه اول یا دوم هستند و با تقویت مشكلاتشان از این نظر حل می‌شود، اما برای نوسازی بیمارستان‌های دسته سوم، نیاز به اعتبارات وسیعی داریم كه تاكنون قادر به جذب آن نبوده‌ایم، برنامه نوسازی این بیمارستان‌ها به ریاست جمهوری و مسئولان دیگر داده شده است كه امیدواریم با تامین بودجه بتوانیم این مشكل را حل كنیم.
وی گفت: اگر بخواهیم دقیق صحبت كنیم باید بگوییم بخش‌هایی از هر بیمارستان ممكن است نیاز به نوسازی مجدد داشته باشد، مثلاً در یك بیمارستان به وسعت 20 هزار مترمربع زیربنا ممكن است 4 هزار مترمربع آن احتیاج به مقاوم سازی یا نوسازی داشته باشد كه آمار دقیق بیمارستان‌های كشور از این نظر در وزارت بهداشت وجود دارد.
وزیر بهداشت درباره جذب نیرو در وزارت بهداشت نیز توضیح داد: طی 3 سال گذشته 42 هزار نفر در وزارت بهداشت استخدام شدند كه اكثر آنها نیروهای پرستار، پیراپزشك و پشتیبانی بودند، در این مدت هر سال حدود هزار پزشك متخصص نیز از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، سال 84 از این تعداد 850 نفر از جاهای مختلف توصیه‌نامه آوردند كه یا دوره طرح را نروند یا در شهرهای بزرگ این دوره را بگذرانند، كاری كه ما كردیم این بود كه این پزشكان متخصص را در سراسر كشور و به ویژه به مناطق محروم فرستادیم و فقط افرادی كه حائز رتبه شده بودند، استثنا شدند.

*پارتی بازی برای پزشكان متخصص، تعطیل

وی ادامه داد: با این اقدام تعداد پزشكان متخصص در مناطق محروم نسبت به گذشته 5/1 برابر بیشتر شده است، البته مشكلاتی نیز در این مسیر بوده است، از جمله اینكه مثلاً در مورد دوره تخصص بیهوشی تصمیم گرفته شده كه دوره آن از 3 سال به 4 سال افزایش یابد به همین علت در یك سال ما فارغ التحصیل این رشته را در كشور نداشتیم.
باقری لنكرانی گفت: به طور كلی با برنامه‌ریزی برای تقسیم فارغ التحصیلان، افزایش ظرفیت‌ها و گرفتن تعهد از متخصصان برای كار در مناطق محروم امیدواریم این روند طی چند سال آینده كاملاً بهبود پیدا كند.
وزیر بهداشت در مورد جذب نیروهای پزشك خانواده نیز توضیح داد: تاكنون حدود 6 هزار پزشك خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر كشور جذب شده است و اكنون هیچ مركزی نیست كه پزشك خانواده نداشته باشد، كمبودی كه داریم این است كه مثلاً در یك مركز كه به 3 پزشك خانواده نیاز داریم قادر به جذب یك پزشك بوده‌ایم.

* دعوت به همكاری وزیر از پزشكان عمومی

وی گفت: اكنون در كل كشور برای طرح پزشك خانواده هزار جای خالی برای جذب پزشك وجود دارد، ما از پزشكان عمومی داوطلب دعوت به همكاری می‌كنیم، اعتبار آن وجود دارد و آگهی آن نیز در روزنامه ها چاپ شده و در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز موجود است، البته در مورد ماما ظرفیت تكمیل شده است.
وزیر بهداشت درباره داروهای گیاهی گفت: تاكنون 250 محصول دارویی گیاهی در كشور مجوز گرفته‌اند، از این پس نیز هر محصول گیاهی دارویی كه به صورت قرص، پماد یا شربت و دیگر اشكال دارویی بخواهد وارد بازار شود حتماً باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشد و گر نه جلوی توزیع آن گرفته می‌شود، البته سیاست وزارت بهداشت توسعه داروهای گیاهی در كشور است.
وی افزود: برای پوشش بیمه چند قلم از داروهای گیاهی نیز با شورای عالی بیمه در وزارت رفاه مكاتبه كرده‌ایم و منتظر جواب آنها هستیم.

* برخورد با مراكز برنزه كردن با سولاریوم

باقری لنكرانی درباره تبلیغات داروها و روش‌های درمانی غیر مجاز از طرق مختلف و از جمله ماهواره‌ها گفت: ما طرفدار دار و درفش نیستیم و به كسانی كه چنین كارهایی می‌كنند از طریق مراجع ذی صلاح تذكر داده‌ایم، حتی برخی از این افراد مدعی بودند كه از وزارت بهداشت مجوز دارند كه از آنها شكایت كردیم كه چرا دروغ می‌گوئید.
وزیر بهداشت گفت: یكی از موارد این گونه تبلیغات مضر سلامت مردم كه قبلاً هم در مورد آن هشدار داده بودیم، استفاده از سولاریوم برای برنزه كردن پوست بود كه میزان سرطان پوست را در جامعه افزایش می‌دهد به رغم این هشدار، كسانی در مراكز خود این كار را ادامه دادند كه ما از طریق دستگاه‌های قضایی با آنها مقابله می‌كنیم البته ترجیح ما این است كه به جای برخورد انتظامی، فضای فرهنگ سازی را از طریق رسانه‌ها گسترش دهیم كه این احتیاج به برنامه‌ریزی جدی‌تر و حضور بیشتر رسانه‌ها در این عرصه دارد.
وی در مورد كیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی گفت: كیفیت خدمات بیمارستانی یك امر نسبی است، اما تاكنون تمام اعمال جراحی و خدمات پیجیده پزشكی برای اولین بار و در حجم بالا در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی انجام شده و می‌شود، اكثریت مراجعات بستری مردم نیز به بیمارستان‌های دانشگاهی است و حتی بیمارستان‌های خصوصی نیز مریض‌های پیچیده خود را به بیمارستان‌های دولتی ارجاع می‌دهند.
وی افزود: البته مفهوم این جمله این نیست كه امكان خدمت رسانی بهتر نیست، نقصان و كاستی هم هست كه باید جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha