دستور العمل ثبت نام و جایدهی کودکان و دانش آموزان استثنایی برای سال تحصیلی 88-87 از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام شد.

به منظور نظارت و رفع مشکلات احتمالی در خصوص ثبت نام دانش آموزان استثنایی " ستاد ثبت نام" در سطح استانها بر حسن اجرای ثبت نام نظارت کامل خواهند داشت.

بر اساس این دستورالعمل ، ثبت نام نوآموزان و دانش آموزان استثنایی که برای اولین بار به مراکزآموزشی و کلاسهای خاص دانش آموزان مراجعه می کنند با ارائه کارت یا شناسنامه سلامت، کاربرگهای تشخیص سنجش هوش، شنوایی، بینایی ، جسمی، حرکتی، چند معلولیتی و کاربرگ تشخیصی  ADI-R برای دانش آموزان و نوآموزان اوتیسم و داشتن کارنامه قبولی ورود به هر دوره انجام می شود.

اولویت جایدهی نوآموزان و دانش آموزان استثنایی غیر از گروه کم توان ذهنی، چند معلولیتی یا کم توان ذهنی و اوتیسم یا کم توان ذهنی با توجه به توانمندی های کودک در مدارس عادی و برخورداری از خدمات معلمان مرجع می باشد.

همچنین پذیرش و ثبت نام در دوره راهنمایی تحصیلی پیش حرفه ای نیز با ارایه معرفی نامه مبنی بر عدم توانایی ادامه تحصیل دانش آموزان آسیب دیده بینایی ، شنوایی، معلولین جسمی - حرکتی  و چند معلولیتی در آموزش و پرورش عادی یا دوره راهنمایی مراکز آموزش استثنایی انجام می شود.

نوآموزان و دانش آموزانی که از طریق مدارس استثنایی با عنوان چند معلولیتی شناسایی و به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان معرفی می شوند ، چنانچه پس از ارزیابی های جامع، آموزش آنها در کلاس های تک معلولیتی ناممکن تشخیص داده شود به کلاس ها یا مراکز آموزشی چند معلولیتی هدایت می شوند.

جذب دانش آموزان در مراکز شبانه روزی صرفا در صورت نبودن آموزشگاه یا کلاس گروه مربوط در محل سکونت دانش آموز یا عدم امکان جایدهی او به روش آموزش تلفیقی صورت می گیرد.

حداکثر مدت زمان بهره گیری دانش آموزان از کلاسهای مراکز شبانه روزی برای هر دوره تحصیلی به مدت حداکثر طول دوره تحصیلی به اضافه دو سال خواهد بود مشروط بر اینکه دانش آموز مشمول ممنوعیت تحصیلی از نظر شرط سنی نشود.

تعداد حداقل و حداکثر نوآموز و دانش آموز برای تشکیل یک کلاس در دوره های مختلف تحصیلی و گروه های استثنایی در این دستورالعمل تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha