شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
کد خبر: 1137

اگر فکر می کنید یکی از عزیزان به خودکشی فکر می کند یا قصد خودکشی دارد، از او حتما درباره افکارش و احساسش سوال کنید. سوال پرسیدن از او نشان می دهد که شما نگران هستید و به آن شخص اهمیت می دهید.

انواع افکاری که منجر به خودکشی می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، داشتن افکار خودکشی به این معناست که بخواهید جان خود را بگیرید یا به خودکشی فکر کنید. با این حال، دو نوع افکار خودکشی وجود دارد: منفعل و فعال.

  • افکار خودکشی منفعل: زمانی رخ می دهد که آرزو می کنید ای کاش مرده بودید یا می توانستید بمیرید، اما برنامه ای برای مرگ با خودکشی تدوین نمی کنید.
  • افکار خودکشی فعال: نه تنها فکر کردن به آن، بلکه داشتن قصد خودکشی، از جمله برنامه ریزی برای انجام آن است.

افکار خودکشی یکی از علائم افسردگی اساسی است که در اختلال دوقطبی یافت می شود، اما ممکن است در افرادی که دارای بیماری های روانی دیگر هستند یا اصلاً بیماری روانی ندارند نیز رخ دهد.

درصد شیوع خودکشی

شیوع مادام العمر افکار خودکشی برای جمعیت عمومی جهان حدود 9 درصد و در یک دوره 12 ماهه حدود 2 درصد است.

بر اساس نظرسنجی ملی در مورد مصرف مواد مخدر و سلامت (NSDUH) در سال 2017 توسط اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد (SAMHSA)، 4.3 درصد از بزرگسالان ایالات متحده در سنین 18 سال و بالاتر به خودکشی فکر می کردند که بالاترین میزان شیوع را در میان بزرگسالان 18 تا ۲۵ سال داشت. برای افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان، این میزان به طور قابل توجهی بالاتر است. اعداد دقیق مشخص نیست، اما از آنجایی که افکار خودکشی نشانه اختلالات سلامت روان مانند افسردگی اساسی و اختلال دوقطبی است، این مشکل در درصد بسیار بیشتری در این جمعیت ها وجود دارد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، خودکشی در حال افزایش است، به طوری که نیمی از ایالت های ایالات متحده از سال 1999 بیش از 30 درصد افزایش یافته اند و تقریباً بقیه از آن زمان افزایش نرخ داشته اند.

خودکشی دهمین علت مرگ و میر در ایالات متحده و دومین عامل مرگ در بین افراد 10 تا 34 ساله است. زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند، اما مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان موفق هستند.

علائم خودکشی

علائم هشدار دهنده ای که نشان می دهد شما یا یکی از عزیزان خود به خودکشی فکر می کنید یا در فکر خودکشی هستید:

  • خود را از دیگران جدا می کند
  • احساس ناامیدی یا گرفتاری می کند
  • صحبت از مرگ یا خودکشی
  • افزایش مصرف یا سوء استفاده از مواد
  • افزایش نوسانات خلقی، عصبانیت، خشم و یا تحریک پذیری
  • درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز مانند مصرف مواد مخدر یا داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  • دسترسی به وسایلی برای خودکشی، مانند دارو، مواد مخدر
  • فرد طوری رفتار می کند که انگار بار آخری است که آنها را می بیند
  • احساس اضطراب شدید

اگر فکر می کنید یکی از عزیزان به خودکشی فکر می کند یا قصد خودکشی دارد، از او حتما درباره افکارش و احساسش سوال کنید. سوال پرسیدن از او نشان می دهد که شما نگران هستید و به آن شخص اهمیت می دهید.

توجه داشته باشید که افکار منفعل خودکشی، آرزوی مرگ در خواب یا تصادف، لزوماً کمتر از افکار خودکشی فعال نیست. افسردگی و احساس خودکشی می تواند به سرعت فعال شود و مطمئناً دارای ترکیبی از اجزای فعال و غیرفعال است.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که افکار خودکشی در نوسان هستند؛ به این معنی که افکار ممکن است یک روز خاص، شدید و مداوم باشند و روز بعد ممکن است مبهم تر باشند و کمتر شما را درگیر خود کنند.

با این حال، همیشه مهم است که افکار مربوط به خودکشی را جدی بگیرید و به دنبال کمک باشید؛ حتی اگر به نظر می رسد که آنها بهبود یافته اند.

اگر وضعیت جدی است، ممکن است لازم باشد پزشک یا متخصص بهداشت روانی عزیز خود را درگیر کنید یا شاید برای مشاوره او را همراه خود ببرید.

به بررسی حالات و افکار آنها ادامه دهید تا زمانی که مطمئن شوید که آنها دوباره در وضعیت امنی هستند.

تشخیص

اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید و افکار خودکشی دارید، پزشک احتمالاً شما را معاینه پزشکی می کند و از شما می خواهد که به پرسشنامه ای پاسخ دهید که ممکن است شامل سؤالات زیر باشد:

  • آیا سابقه افسردگی یا بیماری روانی دارید؟
  • چند وقت است که به خودکشی فکر می کنید؟
  • آیا برنامه ای برای خودکشی داشته اید؟
  • آیا دارویی مصرف می کنید و اگر بله، چه نوع؟
  • چقدر الکل یا مواد مخدر مصرف می کنید؟

همچنین ممکن است در مورد مقیاس افکار خودکشی (که به آن ارزیابی افکار خودکشی نیز گفته می شود) شنیده باشید. اینها پرسشنامه هایی هستند که توسط متخصصان بهداشت برای تعیین خطر خودکشی یک فرد ایجاد شده اند.

آنها اغلب عواملی مانند اینکه شخص چگونه خود را می بیند و اینکه آیا احساس درماندگی یا دیدگاه منفی نسبت به زندگی دارد را ارزیابی می کنند.

نمونه هایی از مقیاس افکار خودکشی عبارتند از:

  • سوالات غربالگری خودکشی (ASQ) : مجموعه ای از چهار سوال برای کودکان و بزرگسالان که برای تشخیص علائم اولیه خودکشی طراحی شده است. اجرای آن 8 فقط 20 ثانیه طول می کشد.
  • مقیاس بک(beck) برای ایده های خودکشی (BSS) : مجموعه ای از 19 سوال برای بزرگسالان که 9 تا 5 تا 10 دقیقه طول می کشد.
  • مقیاس درجه بندی شدت خودکشی کلمبیا (C-SSRS) : پرسشنامه کوتاهی طراحی شده است که برای اجرای آن نیازی به آموزش رسمی مراقبت های روانی ندارید.
  • مقیاس احتمال خودکشی: رفتار مقابله ای را با استفاده از مقیاس چهار درجه ای اندازه گیری می کند. 5 تا 10 دقیقه طول می کشد.

مقابله با افکار خودکشی

در اینجا چند راه برای کمک به کاهش افکار خودکشی و دریافت کمک لازم برای بازگشت به مسیر وجود دارد:

محرک ها را شناسایی کنید

به دنبال محرک ها یا شرایطی باشید که منجر به احساس ناامیدی مانند مرگ یا از دست دادن، مصرف الکل یا استرس ناشی از روابط می شود. آنچه را که می توانید حذف کنید و با یک نفر، مانند یک مشاور یا دوست نزدیک، در مورد خود، احساستان و رفتار دیگران صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که احساسات موقتی هستند

احساسات می آیند و می روند و دائمی نیستند. حتی زمانی که زندگی ناامید کننده به نظر می رسد، می توانید با روش های درمانی مناسب در مسیر بهبود قرار بگیرید. شما یاد خواهید گرفت که چگونه با استرس های زندگی کنار بیایید و همچنین دیدگاه جدیدی به دست آورید. گاهی اوقات حتی چرت زدن یا رفتن به رختخواب زمانی که احساس ضعف شدیدی دارید می تواند خلق و خوی شما را تغییر دهد، حداقل به اندازه ای که افکار خودکشی را متوقف کند.

مراقب خودتان باشید

علاوه بر خوردن منظم وعده‌های غذایی سالم و عدم حذف وعده‌های غذایی، استراحت و آرامش زیادی داشته باشید تا استرس را از خود دور کنید و به بدن خود کمک کنید تا از روزهای سخت گذر کرده و بهبود یابید.

ورزش همچنین برای کاهش استرس و بهبود سلامت عاطفی شما مهم است.

عضو انجمن ها شوید

زمانتان را در کنار افرادی بگذرانید که تأثیرات مثبتی بر زندگی شما دارند و کسانی که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می دهند. کمک به دیگران و دریافت کمک از طرف آنها می تواند راهی عالی برای بیرون آمدن از ذهن خود و یافتن معنا باشد.

فعال باشید

همانطور که عادات قدیمی برای رها شدن از افکار خودکشی باید از بین بروند، ایده های جدید نیز باید جای خود را پیدا کنند. علایق شخصی و حرفه ای خود را توسعه دهید. کارهای سرگرم کننده برای انجام دادن، فعالیت های داوطلبانه یا کاری که به شما احساس مثبت می دهد و شما را هدفمند می کند، پیدا کنید. زمانی که کارهایی را انجام می دهید که به نظرتان رضایت بخش است، احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت و احتمال بازگشت آن احساسات ناامیدی کمتر خواهد بود.

آرام باشید

راه های شخصی برای کاهش سطح استرس پیدا کنید. علاوه بر ورزش، می‌توانید مدیتیشن کنید، از استراتژی‌های حسی برای استراحت استفاده کنید، تمرین‌های تنفسی ساده را تمرین کنید و افکار خود را به چالش بکشید تا به شما در غلبه بر افکار خودکشی کمک کند.

خودکشی بخاطر افسردگی

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز به نقل از فارس، ساعت 20:45 دیروز مرگ مشکوک دختر 17 ساله به ماموران کلانتری 147 تهران اطلاع داده شد.
پس از این تماس گروهی از ماموران در محل حادثه در منطقه نارمک تهران حاضر شدند.
در بررسی ‌های اولیه مشخص شد، دختر نوجوان فاطمه نام داشته که با خوردن تعداد زیادی قرص به زندگی‌اش پایان داده بود.
فاطمه قبل از مرگ در تماس با اورژانس برای نجات جان خود از پزشکان اورژانس تهران کمک خواسته بود.
به گفته رضا جعفری معاون دادستان تهران دختر نوجوان از چهارسال قبل دچار افسردگی شده بود و به این دلیل اقدام به خودکشی کرده است.
پس از مطلع کردن محمد حسین شاملو احمدی بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران از ماجرا، وی دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی برای شناسایی علت مرگ دختر نوجوان را صادر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    سلام ریحانه خانم.خوبی عزیزم.نبینم دیگه دم از خود کشی بزنی .همه مشکل داریم ریزو درشت..اگه وضعیت منو داشتی میخواستی چی بگی.پاشو ریحانه جون زندگیتو در ست کن .میدونم که تو میتونی..امیدوارم که خدای عزیزم همه ما رو کمکک کنه
  • احسان ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    62 52
    دیگه خسته ی خستم، 18 سالمه ،عاشق دختری شدم بهش قول دادم برم خواستگاریش، تازگیا بهم کم محلی میکنه،بهونه میاره و ارتباطشا باهام قطع کرده، همه چیزما براش گذاشتم... اما دیگه میخوام خودما راحت کنم،اگه هنوز دوسم داره که ازم راحت میشه و اگه هم که نه،بازم راحت میشه...
    • فاطی خله ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      49 23
      اخه داداش من با این کارا ب کجا میرسی از کجا معلوم شوما راس میگید ولی هر چیه ایشالا ب اون عشقتون برسید
  • رها ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    45 28
    منم مشکل بزرگی داشتن یه بار داشتم خودکشی میکردم اما خدا کمکم کرد دست از اینکار کشیدم.اما از اون به بعد مشکلاتم صد برابر شده اما با توکل به خدا دیگه به فکر خودکشی نیافتادم.
  • ریحان ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    37 9
    من ده روز پیش خودکشی کردم با پراپرانول تو کما بودم ولی بعدش برگشتم به زندگی کلی از مشکلات مغزی و قلبی اومده سراغم . دلم میخواست هیچوقت منو دوباره به این دنیا برنمیگردوندن حالا مشکلات بیشتری اومده سراغم . همه چی بدتر داره میشه
  • پوریا ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    7 0
    ریحان جان من کسی که دوسش دارم خودکشی کرده تو کماست ۳ روزه میشه بهم بگی چی میشه؟