اتصال یک وسیله الکتریکی کوچک به شبکیه چشم امید به بازگرداندن بینایی جزئی در بیماران مبتلا به نابینایی حاصل از انحطاط لکه ای مرتبط با پیری را زنده کرده است.

شبکیه مصنوعی توانایی دیدن را به نابینایان باز می گرداند


به گزارش سلامت نیوز به نق از مهر، این وسیله که در مراحل اولیه آزمایشات کلینیکی روی انسان قرار دارد، "سیستم مصنوعی هوشمند" نامیده می شود که به منظور ترمیم عملکرد بخش های آسیب دیده در بیماران با مغز و سیستم عصبی در ارتباط است.

شبکیه مصنوعی جایگزین سلول های گیرنده تحریکات نوری در مغز می شود و وظیفه گرفتن و پردازش نور را ایفا می کند.

دکتر "مارک همایون" استاد چشم پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و همکارانش نمونه اولیه از این وسیله را در چشم 6 بیمار کار گذاشتند و مشاهده کردند: این افراد قادر به تشخیص اشیاء ساده از جمله فنجان، بشقاب و چاقو هستند.

این وسیله متشکل از یک دوربین کوچک است که روی عینک سوار می شود و اطلاعات را به وسیله متصل شده به قسمت خارجی کره چشم منتقل می کند. این وسیله از طریق یک سیم به شبکیه وصل است. بیماران با بستن فرستنده ای در ابعاد یک پیجر به ناحیه کمر خود، امکان پردازش و نیرو بخشیدن به وسیله را فراهم می سازند.

بنا بر گزارش رویترز، در بیماران مبتلا به ضایعات شبکیه، سلول های گیرنده تحریکات نوری از کار می افتد و منجر به نقص بینایی در آنها می شود.

شبکیه مصنوعی در صورت موفقیت آمیز بودن در مراحل کلینیکی تا دو سال دیگر به بازارهای آمریکا راه می یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha