یافته‌های تحقیقات اخیر نشان می‌دهد؛ افزایش درجه حرارت و تبخیر آب ناشی از فرآیند گرم شدن زمین، میزان شیوع سنگ كلیه را درسراسر جهان افزایش می‌دهد.

گرم شدن هوا به خصوص در آمریكا ممكن است به افزایش فاجعه‌آمیز و وحشتناك بروز بیماری سنگ كلیه در میان ساكنان قسمت‌های جنوبی معروف به نواحی قرارگرفته در كمربند سنگ كلیه شود.

پیش بینی شده تا سال 2050 سالانه حدود 2/2 میلیون نفر بر اثر تغییرات آب و هوایی زمین به سنگ كلیه مبتلا شوند.

تام بریكوسكی، متخصص آب‌شناسی از دانشكده علوم‌زمین‌شناسی دانشگاه تگزاس می‌گوید؛ مبحث مذكور نمونه‌ایی از تأثیر مستقیم فرآیند گرم شدن زمین بر زندگی افراد ساكن این كره است.

محققان براین نكته تاكید كرده‌اند كه دراین تحقیقات میزان دقیق این خطر همچنان نامشخص باقی مانده است با این حال بریكوسكی می‌گوید؛ این محققان اطمینان دارند كه زمین هم‌چنان گرمتر خواهد شد و با گرم‌تر شدن هوای زمین، میزان رشد سنگ كلیه نیز افزایش خواهد یافت.

بریكوسكی و همكارانش می‌گویند نواحی كه در كمربند سنگ كلیه آمریكا قرارمی‌گیرند درحال حاضر شامل ایالت‌های آلاباما، جورجیا، آركانزاس، لوئیزانا، می‌سی‌سی‌پی تنسی(Tenesse) و كالیفرنیای شمالی و جنوبی هستند. این درحالی است كه با گرم شدن زمین خطر شیوع بروز سنگ كلیه در نهایت ممكن است به نواحی وسیعتری از زمین‌های هموار دیگر ایالت‌ها از كنتاكی تا جنوب كالیفرنیا نیز كشیده شود.

براساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی ملی بیماری‌های كلیوی و اورولوژی امریكا، كلیه حدود 5 درصد از امریكایی‌ها سنگ ساز بوده و خطر ابتلا به سنگ كلیه درزنان و مردان به ترتیب با ورود به 50 و 40 سالگی افزایش می‌یابد.

سنگ كلیه معمولاً یك توده كریستالی شده سخت از جنس كلسیم و دیگر املاح است كه همراه با ادرار دفع می‌شود.

نوشیدن مقدار بسیاركم مایعات یا تعرق زیاد می‌تواند منجربه تشكیل سنگ كه می‌تواند به منزله یك پیش زمینه متابولیك برای ابتلا به سنگ كلیه است كه به آن سنگ كلیه است كه به آن سنگ بیماری ادراری می‌گویند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد: افزایش موارد ابتلا به سنگ كلیه می‌تواند منجربه افزایش هزینه‌های درمانی- بهداشتی به میزان یك بیلیون شود!

بریكوسكی می‌افزاید: این مشكل خاص آمریكا نیست و گریبان كشورهای جنوب و جنوب شرق اروپا و هم‌چنین جنوب شرق آسیا را نیز خواهد گرفت و از آن‌جا كه امكانات درمانی دراین نواحی محدودتر است مطمئنا این كشورها متحمل اثرات وخیم‌تر و خدمات شدیدتر بهداشتی خواهند شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha